The Stig Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Hallo! Sitter her med en kompis/n00bs pc ... Problemet er at han har greid og ødelagt den ene HD'en han's. Han greide denne fantasiske prestasjonen ved og rote i kabinettet mens maskinen var på ... "Fingernem" som han var greidde han og rive ut IDE kabelen til den ene HD'en hans. Dette skjedde (Som jeg har forstått fra han's forklaring) samtidig mens han så på film fra HD'en som han "kortsluttet" I det sekundet han "nappet" ut IDE kabelen gikk filmen sakte for og så fryse til skjermen ble svart og maskinen skrudde seg av. Når han da i all hast satt inn IDE kabelen og "bootet" opp igjen kom feilmld: "No boot device detected. Press a key to contiune" Ha ha? Uansett, han ringte så meg og ba så pent han kunne for og ha meg til og se på dette...! Greide og få maskinen til og boote opp til XP igjen ved og trekke ut den "fucka" HD'en. Men nå er spørsmålet mitt? Er det mulig og "redde" den "fucka" HD'en? Det går som sagt ikke og boote opp hos han med begge HD'ene "I". Lurte på om jeg skulle prøve den HD'en på min maskin.. For og så evt kjøre et "reddnings" program (Get data back) Eller finnes det andre metoder? Takker for alle svar (EDIT: Beklager div skrivefeil, hadde det travelt!) Endret 17. mars 2004 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Den "kompis/n00b'en" er vel tilfeldigvis ikke deg? Endret 17. mars 2004 av Swag Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Den "kompis/n00b'en" er vel tilfeldigvis ikke deg? Nei da Har nok såpass til erfaring..! mitt "livs moto": Ikke lek med en pc som er på! Men det er en god venn av meg så jeg setter som sagt pris på alle svar Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Har han har gjort noe så lurt som å sette 2 disker på samme IDE-kabel mens det før var en disk på hver sin IDE-kabel? Hvis så er tilfelle, så kan begge diskene stå som master, og da blir maskinen litt forvirret kan du si. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Det kan være at mbr er føkka - i så fall er det bare å gjenopprette den. Om det bare er FAT partisjon(er) på disken kan du boote på win98 bootdisk og kjøre FDISK /MBR. Jeg har aldri gjort dette med ntfs systemer, så hva som funker der vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Neida. Bare virket litt på innlegget ditt som om det var deg. Jeg klarte dette kunststykket for en tid tilbake. Har en tendens til å mekke pc mens den står på. Ikke alltid like lurt. Det som skjedde med disken min var at den ble totalt ødelagt. Bare skrapte når den skulle lese fra den. Prøv disken i din egen maskin og sjekk om du får tilgang til filene. Med de prisene som er på disker i dag ville jeg nesten bare kjøpt en ny, var jeg kameraten din, hvis du ikke får brukt den på din egen maskin. Endret 17. mars 2004 av Swag Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Ja kunne prøvd LO format det tar noen timer men kunne jo redde disken så hadde han slippet å kjøpt ny enda. Men det er jo ikke dyrt med nye hardisker i dag. Lenke til kommentar
r-onny Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Har vært borti det samme. Tok ut batteriet på hovedkortet i noen sekunder og satte det tilbake igjen. Da var alt ok, og maskina fant HD igjen. Ta ut støpsel først, så alt annet er fri for strøm!!! vet ikke om det virker for deg, men det er da et forsøk verdt.. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Pass på at det ikke er noe tull med master/slave oppsettet. Boot med en oppstartsdiskett, winxp-cden eller noe, og fiks harddisken. Det skal ikke være noe problem. IDE skal støtte hot-swap, så å nappe ut en disk skal ikke være et problem så lenge den ikke er i bruk. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Pass på at det ikke er noe tull med master/slave oppsettet. Boot med en oppstartsdiskett, winxp-cden eller noe, og fiks harddisken. Det skal ikke være noe problem. IDE skal støtte hot-swap, så å nappe ut en disk skal ikke være et problem så lenge den ikke er i bruk. Les topic litt nærmere HD sto som sagt og "snurret" film mens ulykken hendte. Jeg skjekket i tilegg master/slave oppsettet han's. Alt var i orden. Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 En kamerat gjorde noe av det samme med min maskin(!). Hele dritten røyk og det kom noen uforklarlige feilmeldinger når jeg bootet opp. Husker ikke hvordan jeg løste det, men fikk den til å starte etter en stund. Da var innholdet på disken borte, men det løste seg etter en runde med GetDataBack. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hvis disken nappes ut mens det er data som er i ferd med å skrives, vil det lett bli problemer med filsystemet. Derfor kan noen filer bli ødelagt. Siden det ofte er aktivitet på systemfilene er disse mest utsatt for å bli skadet. Getdataback elns burde kunne skaffe data tilbake. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Å nappe ut IDE kablelen mens maskinen skal ikke være noe problem. Det som har skjedd her er at disken har vært i bruk og dermed har ikke alle dataene blitt skrevet riktig og dermed har noe gått galt. Har selv gjort noe lignende en gang, for ikke så lenge siden. Jeg var ganske forbannet på maskinen (ikke spørr hvorfor), og nappet ut IDE kabeln og strømkabelen. Det gikk fint, helt uten problemer. Problemet oppstod da jeg prøvde å sette i strømkabelen igjen.. hehe.. da sa det pang, og det luktet svidd.. Visste seg at en svart brikke hadde poffet, og ble psyko varm.. urk Da følte jeg meg lite lur Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Hallo igjen.. Prøvde nå og boote opp med den ødelagte HD'en i min maskin, fikk akkurat samme feil mld som i maskinen "ulykken" hendte i, da er det vel bare og kaste den...?! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Start opp med ein oppstatsdiskett, kjør fdisk /mbr, og så kjører du chkdisk. Eventuelt så kan du sette disken inn i ein annan maskin og dra ein format /s på den. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Snu deg og se han dypt inn i øynene, så sier du: "Du er dum" Lenke til kommentar
scoot Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Snu deg og se han dypt inn i øynene, så sier du: "Du er dum" Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Men hvorfor går HD til ****** når man river ut IDE-kabelen i bruk, men ikke når strømmen går under bruk? Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Folk som ikke kan en shit har ingenting inni en PC å gjøre, uansett om denne fjotten er deg eller ikke. Og nappe ut en IDE kabel skal litt til, så det tyder på inkompetanse Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Pass på at det ikke er noe tull med master/slave oppsettet. Boot med en oppstartsdiskett, winxp-cden eller noe, og fiks harddisken. Det skal ikke være noe problem. IDE skal støtte hot-swap, så å nappe ut en disk skal ikke være et problem så lenge den ikke er i bruk. Det er riktig at S-ATA støtter Hot-Swap, men P-ATA gjør ikke det. Bare så det er sagt. Hvilken type disk hadde han?? Endret 20. mars 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå