jokki Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Hei, Har nå nettop lagt inn gentoo 2004(med mye hjelp fra p@rm@n ) Jjeg klarte av en eller annen grunn klarte var å lage en for liten rootpartisjon. Hadde planer om å ha den 10 gb men den ble 5 . Lurer på om det går an å ann å endre den eksisterende partisjonen slik den blir større eller om det er noen andre måter å skaffe meg større diskplass på. Hilsen jokki Endret 17. mars 2004 av jokki Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Les her, eller bruk google selv. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 huf sitt forslag funker sikkert helt fint, men anbefaler alikevel partition magic.. det er så mye du kan bruke det til, og det er så lett det kan bli! Jeg kunne ikke klart meg foruten Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 partition magic til linux? noe jeg ikke har fått med meg her? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Rent teoretisk... Jeg ser ikke noe grunn til å ha stor root partition. Og spesielt hvis det er boot partition i tillegg. Det er oftest statiske ting som ligger der og jeg ville klart meg med partition godt under 1Gb. De fleste ting kan monteres (mount) slik at for eksempel system logg (pleier å ligge i /var) eller brukerfiler (/usr) ikke fører til overfyllt root/boot partiton. Hvis du har statisk root partition, da er også sjansene lavere for at root partition kræsjer - du skriver sjeldent i den. Hvis for eksempel partisjon med /usr kræsjer, har du fortsatt startbar system og kan gjenopprette / reparere den lett. Partition magic kan startes fra CD. Den kjenner veldig mange filsystemer og klarer fint å endre størrelse på etc2/3, linux swap og lignende partisjonstyper. Men prøv heller å tenke gjennom forslaget mitt. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) *slettet* Endret 17. mars 2004 av jh_ Lenke til kommentar
jokki Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Rent teoretisk... Jeg ser ikke noe grunn til å ha stor root partition. Og spesielt hvis det er boot partition i tillegg. Det er oftest statiske ting som ligger der og jeg ville klart meg med partition godt under 1Gb. De fleste ting kan monteres (mount) slik at for eksempel system logg (pleier å ligge i /var) eller brukerfiler (/usr) ikke fører til overfyllt root/boot partiton. Hvis du har statisk root partition, da er også sjansene lavere for at root partition kræsjer - du skriver sjeldent i den. Hvis for eksempel partisjon med /usr kræsjer, har du fortsatt startbar system og kan gjenopprette / reparere den lett. Partition magic kan startes fra CD. Den kjenner veldig mange filsystemer og klarer fint å endre størrelse på etc2/3, linux swap og lignende partisjonstyper. Men prøv heller å tenke gjennom forslaget mitt. Hørtes ganske flott ut. Har du noen enkel fremgangsmåte for dette? Lenke til kommentar
jokki Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) *dobbel post* Endret 17. mars 2004 av jokki Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Mount heller opp nye partisjoner på f.eks. /usr/local, /var og /home. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Her, for eksempel, er veldig kort beskrivelse for /etc/fstab http://www.se.linuxfromscratch.org/lfs/vie...er08/fstab.html Her er linjen jeg tenkte på: /dev/hda4 /var ext2 defaults 0 0 Du må selvfølgelig opprette tom mappe /var før du monterer /dev/hda4 som /var P.S. det heter ext2, ikke etc2, beklager skrivefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå