Gå til innhold

Endre størrelse på rootparrisjon!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå nettop lagt inn gentoo 2004(med mye hjelp fra p@rm@n :green:)

Jjeg klarte av en eller annen grunn klarte var å lage en for liten rootpartisjon. Hadde planer om å ha den 10 gb men den ble 5 :dontgetit:. Lurer på om det går an å ann å endre den eksisterende partisjonen slik den blir større eller om det er noen andre måter å skaffe meg større diskplass på.

Hilsen

jokki

Endret av jokki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent teoretisk... Jeg ser ikke noe grunn til å ha stor root partition. Og spesielt hvis det er boot partition i tillegg. Det er oftest statiske ting som ligger der og jeg ville klart meg med partition godt under 1Gb. De fleste ting kan monteres (mount) slik at for eksempel system logg (pleier å ligge i /var) eller brukerfiler (/usr) ikke fører til overfyllt root/boot partiton. Hvis du har statisk root partition, da er også sjansene lavere for at root partition kræsjer - du skriver sjeldent i den. Hvis for eksempel partisjon med /usr kræsjer, har du fortsatt startbar system og kan gjenopprette / reparere den lett.

Partition magic kan startes fra CD. Den kjenner veldig mange filsystemer og klarer fint å endre størrelse på etc2/3, linux swap og lignende partisjonstyper. Men prøv heller å tenke gjennom forslaget mitt.

Lenke til kommentar
Rent teoretisk... Jeg ser ikke noe grunn til å ha stor root partition. Og spesielt hvis det er boot partition i tillegg. Det er oftest statiske ting som ligger der og jeg ville klart meg med partition godt under 1Gb. De fleste ting kan monteres (mount) slik at for eksempel system logg (pleier å ligge i /var) eller brukerfiler (/usr) ikke fører til overfyllt root/boot partiton. Hvis du har statisk root partition, da er også sjansene lavere for at root partition kræsjer - du skriver sjeldent i den. Hvis for eksempel partisjon med /usr kræsjer, har du fortsatt startbar system og kan gjenopprette / reparere den lett.

Partition magic kan startes fra CD. Den kjenner veldig mange filsystemer og klarer fint å endre størrelse på etc2/3, linux swap og lignende partisjonstyper. Men prøv heller å tenke gjennom forslaget mitt.

Hørtes ganske flott ut.

Har du noen enkel fremgangsmåte for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...