Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulighet for sporing av inntrengere?

Anbefalte innlegg

Heisann. Etter å ha lest gjennom en del artikler om trådløs sikkerhet og nettverk, har jeg forstått at selv med god kryptering, hemmelig og skjult SSID og godkjenning av kun innlagte fysiske nettverksadaptere, så er det mulig for en nabo med litt kunnskap og god tid å snike seg inn på mitt nettverk og bruke min internettlinje via min trådløse basestasjon. :scared:

Er det mulig å spore en slik inntrenger på noen måte? Jeg ser for meg et scenario der en nabo eller en inntrenger laptop og parkert bil benytter min linje, og dermed min IP-adresse, til å gjennomføre ulovlige aktiviteter som kortsvindel, spre bilder av den værste sorten, terrorisme, etc. Kan jeg på noen måte finne ut hvem som har koblet seg på min linje ved å logge den fysiske nettverksadressen, eller MAC-adressen som det også kalles, og dermed spore denne tilbake til produsent, eventuelt til nettbutikken som den er solgt.

Jeg forstår at jeg ikke kan spore denne tilbake til kjøper selv, men jeg lurer altså på om jeg kan finne ut hvilke MAC-adresser som er tilkoblet basen min, og om politi/myndighetene kan spore opp kjøper av kortet med den aktuelle MAC-adressen.

Håper på gode svar.

Leoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har sperret for alle andre mac adresser enn de du bruker selv, må også inntrengeren ha en slik mac-adresse... Han må altså "spoofe" mac adressen til en av dine adresser, og du vil ikke klare å skille den fra dine egne maskiner, eller spore den tilbake til produsent.

Jeg tviler på at noen vil benytte din båndbredde til veldig ulovlige handlinger, men om du er veldig redd for dette kan det være en ide å skru av basestasjonen når du ikke bruker den...

Lenke til kommentar

Nå må jeg legge til at jeg ikke er spesielt redd for dette. Jeg vet også om muligheten for spoofing av MAC-adresse, og da har plutselig inntrengeren igjen lagt igjen falske bevis mot et eventuellt offer.

La oss da si at man ikke har så mye kunnskap om trådløse nettverk. Det finnes jo en del mennesker, både privat og i bedrifter, som bruker trådløse nett uten tilgangskontroll. Noen har også liten sikkerhet for å sørge for fleksibel tilkobling. Mange bedrifter har relativt åpne nettverk for å enkelt kunne gi tilgang til kunder og kollegaer fra samarbeidende firma og prosjektgrupper, og mange skoler og bibliotek har enkle oppkoblinger med bare ett nøkkelord som tilgangskotroll. Hvordan kan disse beskytte seg mot overnevnte scenario. Er det noen mulighet for logging og sporing av MAC-adresse? Finnes dette i enkelte basestasjoner/rutere/servere etc. ?

Hilsen superparanoid superbruker. :ermm:

Leoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...