Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kor mye kb/sec på en 2Mbit linje?


Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med tiscali 2mbit linje (2048/256)

 

 

Dumeter viser 216kb/sec ca og da er det ikke mer å få !

og trodde eg skulle ha mye mer

 

Hadde catchcommun.. for et år siden 1.5mbit Sdsl og da låg dumeter på 180kb/sec

 

 

kor mye Kb/sec skal man ha på 2mbit?

 

1mbit er 130 kb/sek?

130+130 = 260?

 

eller tar en veldig feil?

 

lenge siden eg hadde zvindlenor :p

 

 

åssen rekner man dette ut?

 

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mbit/8 så skal du få ca max hastighet på din 2mbit linje.

 

Skal vi se.. En liten tur i kjør og calc ga meg 250 (Doh'..;).

 

Det skal tilsi at du på max kan ha ca 250kb\s.. Så noen storstygg feil er det vel ikke med 219kb\s da. Last ned service pack lr noe fra microsoft sine sider. De har en tendens til å kjøre max hastihet på linjen pga mycket raske servere.

Lenke til kommentar

Hepp :)

 

2048 kbit/s tilsvarer 256 kbyte/s, men for hver kbyte/s av de 32 kbyte/s du har til rådighet for opplasting (utgående trafikk) vil du tape 8 kbyte/s i nedlasting.

 

Erfaringsvis viser det seg at kontrolltrafikken som går UT under en nedlasting (går trafikk begge veier da) havner på 4kbyte/s som igjen gir ca 32kbyte/s nedlastingstap.

 

Prøv derfor en download med f.eks NetLimiter innlagt og begrens upstreamen til 1kbyte/s, du vil da se at downstreamen din går opp til nivået du skal ha :)

 

Synes forøvrig at Tiscali-linjen min (samma som du har) har virket meget bra i det siste, virker som om dem har fått kontroll på sakene igjen :)

 

EDIT: Omformulerte litt.

EDIT: Micromus;)

Endret av Zettie
Lenke til kommentar

Ahkey ;)

 

Endret det, selv om det i grunn var ganske selvforklarende.. Når man sier at X kbit tilsvarer Y k/s bør man vel kunne anta at k/s er samme måleenhet gjennom det hele. Når andre da tidligere i tråden flere ganger har sagt at kilobit/8 = kilobytes burde det jo EGENTLIG ikke være noe problem.

 

Uansett, endret nå :)

Lenke til kommentar
Erfaringsvis viser det seg at kontrolltrafikken som går UT under en nedlasting (går trafikk begge veier da) havner på 4kbyte/s som igjen gir ca 32kbyte/s nedlastingstap.

Nedlastingshastigheten blir bare påvirket om man laster opp noe annet samtidig. Det er separate opp og nedlastingslinjer, slik at kvitteringspakkene sendes samtidig som man mottar det man laster ned. Kvitteringspakkene tar nesten ikke noen båndbredde, så når ikke man laster opp samtidig, vil de komme raskt nok fram.

Lenke til kommentar
Erfaringsvis viser det seg at kontrolltrafikken som går UT under en nedlasting (går trafikk begge veier da) havner på 4kbyte/s som igjen gir ca 32kbyte/s nedlastingstap.

Nedlastingshastigheten blir bare påvirket om man laster opp noe annet samtidig. Det er separate opp og nedlastingslinjer, slik at kvitteringspakkene sendes samtidig som man mottar det man laster ned. Kvitteringspakkene tar nesten ikke noen båndbredde, så når ikke man laster opp samtidig, vil de komme raskt nok fram.

Når jeg tyner maks av downloaden min ligger jeg i snitt med 5,4 k/s bare i ACK's målt over en periode på 6 timer.

 

Forøvrig klarer jeg ikke få mer enn rundt 82% av hastigheten utnyttet, men har sikkert med at jeg ikke har tilpasset receive window og tror jeg ligger litt i underkant der. Kan sikkert tyne en prosent eller to til, deretter er det kun TCP/IP som begrenser hastigheten :(

Lenke til kommentar
Nei du tar ikke feil med at du ikke får så mye du egentlig burde fått, men...

 

2024/8 = 253kB i sekundet  Er vel ikke mange isp`er som leverer 2024??

 

Det er 8 bit i en byte!

 

På itavisen.no har de oversikt over hva de forskjellige levradørene egentlig git på de forskjellige linjene!

Man skal ikke stole på lista til itavisen !!!!

 

Og man skal skrive Byte med stor b.

 

Og jeg får 266.6 KB/s med min 2Mbit fra bluecom :thumbs:

Endret av moshpit
Lenke til kommentar

Med min 2mbit linje fra NGT får jeg mellom 240 og 250 kB/s... varierer litt. Jeg på innstillingene i routeren og der ser jeg at NGT leverer 2304kbps (noe som _nesten_ holder for å dekke overhead osv), i alle fall hos meg.

 

edit:

Fikk 1930kbps på ITavisen, noe som vil tilsi 241,25kB/s

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Problemet med listene til ITavisen er at de er laget på grunnlag av gjennomsnittet av hastighetsmålingene brukere kjører. Det er to problemer med det:

 

1: Brukere med 'bra' linje kjører ikke like mange tester som de som mistenker at de har dårlig hastighet. Resultatene vil derfor få en overvekt av brukere som har problemer på linjen sin.

 

2: Mange ADSL kunder er ikke klar over at de er avhengig av å sende data ut for å få bra hastighet (ACK pakkene) og har Kazza (eller lignende) kjørende i bakgrunn med full pinne ut fra maskinen sin. Dette gir selvfølgelig feil på testene.

Lenke til kommentar
Problemet med listene til ITavisen er at de er laget på grunnlag av gjennomsnittet av hastighetsmålingene brukere kjører. Det er to problemer med det:

 

1: Brukere med 'bra' linje kjører ikke like mange tester som de som mistenker at de har dårlig hastighet. Resultatene vil derfor få en overvekt av brukere som har problemer på linjen sin.

 

2: Mange ADSL kunder er ikke klar over at de er avhengig av å sende data ut for å få bra hastighet (ACK pakkene) og har Kazza (eller lignende) kjørende i bakgrunn med full pinne ut fra maskinen sin. Dette gir selvfølgelig feil på testene.

Dette skader jo ikke _dine_ resultater gjør det vel? Og det er jo bare bra at det viser alle som har problemer, så vet du hvilke leverandør som sliter med dette.

Lenke til kommentar
Dette skader jo ikke _dine_ resultater gjør det vel? Og det er jo bare bra at det viser alle som har problemer, så vet du hvilke leverandør som sliter med dette.

Selvfølgelig skader det ikke mine resultater, men listene sier likevel ingenting om hvilke leverandører som har problemer da testene lett kan bli feilaktige (se punkt 2). Antall tester er så få at EN bruker (ikke en test men en bruker) kan være nok til å gi et feilaktig bilde av leverandøren.

Lenke til kommentar

Jeg har _aldri_ fått høyere enn 1650, normalt 1500, hos ITavisen på testen når jeg kjører fra Tiscali-linja mi, men allikevel klarer jeg få opp mot 1900 og 2000 fra 90% av de andre plassene jeg tester.

 

ITavisen's test gagner jo bare dem som har best routing mot nettopp ITavisen's testserver og den står vel gjerne i nett hos Catchcom hvis jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar

Teoretisk sett er 2 Mbit/s = 2 millioner bit per sekund = 250 000 Byte per skeund = 250 kByte/s.

 

I praksis er det mye tull i bransjen med benevninger og rare regnemetorer med KiB, vs. kB, "pakkestørrelser", "overhead", osv.

 

For å si det enkelt så bør du ta utgangspunkt i det teoretiske tallet og godta litt avvik fra det. F.eks når du skal ha 250 kByte/s og måler 219 "k"Byte/s så er det bare 12,4% lavere enn det teoretiske tallet. Jeg liker i prinsippet ikke at man får mindre enn man betaler for, men med et så lite avvik velger jeg å ignorere det.

Lenke til kommentar

Teori:

- 2Mbit/s ; 2048kBits / 8 = 256KByte/s

 

Virkeligeht:

Her blir denne hastigeten noe lavere på grunn av måten adsl linjene virker, de fleste sender pakker etter ATM protokollen som gir 53byte pakker med en 5 byte header i hver. Allerede her mister man nesten 10%.

 

Så IP får ca 230kB/s og så stjeler den litt av farten til sine headers, etter dette kommer også UDP eller TCP og spiser enda mer av båndbredden din.. (Ethernet overhead overser vi siden det mer enn nok båndbredde å ta av på den siden av modemet).

 

Det er jo også en liten selfølge at man ikkje kjører testen samdiig som man bruker linja til andre ting som f.x. kazza og lignede.

 

Så viss du får 219Kb/s fra en enktelt server så kan du si deg godt fornøyd med det - så lenge man ikkje har NextGenTel (<- :love: ) som gir deg litt extra fart for å kompensere for diverse overhead

Lenke til kommentar
Så viss du får 219Kb/s fra en enktelt server så kan du si deg godt fornøyd med det - så lenge man ikkje har NextGenTel (<- :love: ) som gir deg litt extra fart for å kompensere for diverse overhead

Nå skal det sies at det er flere som har lagt inn kompensasjon på linjene sine

Alle som videreselger ADSL fra Telenor har en hastighet på 824kbit/s på 704 linjene sine. 1024 linjen har egentlig en hastighet på 12** (husker ikke akkurat).

2048 linjen vet jeg desverre ikke hvor mye er kompensert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...