Gå til innhold

Noen problemer med nyinstallert linux


Anbefalte innlegg

:blush: Jeg har fått til alt utenom selve grub configureringen. Problemet er at jeg ikke har en img fil som skal skrives inn i initrd. Må denne img filen lages seperat?

 

title Red Hat Linux (2.4.20-9)

root (hd0,0)

kernel /vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi

initrd /initrd-2.4.20-9.img

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:blush: Jeg har fått til alt utenom selve grub configureringen. Problemet er at jeg ikke har en img fil som skal skrives inn i initrd. Må denne img filen lages seperat?

 

title Red Hat Linux (2.4.20-9)

root (hd0,0)

kernel /vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi

initrd /initrd-2.4.20-9.img

Hmm... Red Hat brukte visst en ramdisk til å laste noen moduler. Prøv med kommandoen mkinitrd. Jeg husker ikke helt syntaksen, men den burde være noe liknende:

 

mkinitrd initrd-2.6.3.img 2.6.3

 

eller

 

mkinitrd 2.6.3 initrd-2.6.3.img

 

Her er initrd-2.*.*.img navnet på ramdisken som skal genereres, mens 2.6.* er navnet på kjernen. Hvis du bruker en helt "ren" kjerne, hentet fra www.kernel.org er navnet noe liknende det som står ovenfor. Derimot så endrer div. patcher ofte på navnet, slik at den heter noe som 2.6.3-ac4...

 

For å finne ut dette kan du sjekke i katalogen /lib/modules. Her vil det ligge minst to kataloger (en som tilhører "vanilla"-kjernen som fulgte med distroen, og en som ble laget når du skrev "make modules install" under kjernekompileringen). Navnet på den riktige katalogen som inneholder modulene til den nye kjernen er det du skal bruke som et av argumentene til mkinitrd.

 

Nå har jeg forutsatt at du bruker 2.6.* av linux, men mesteparten av stegene er like som for 2.4* (og du har allerede overstått kompileringen). Selv om du brukte config-filen til den "gamle" kjernen, så er de ikke sikkert at den nye kjernen vil virke skikkelig (gjelder spesielt om du bruker en config-fil fra 2.4.*). Men da har du heldigvis den gamle kjernen å støtte deg på.

 

Forresten så kan det hende du får noen problemer med modprobe (laste moduler) når du skifter til 2.6.*. Dette fordi 2.6 laster moduler på en annen måte enn tidligere. Derfor kan det hende at du på oppgradere module-init-tools (eller hva nå den pakken het).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...