Gå til innhold

Noen problemer med nyinstallert linux


Anbefalte innlegg

Har nå installert linux på min nokså nye amd maskin med nforce2 chipset. Jeg har fått installert både chipset og skjermkort drivere. Men har støtt på et problem:

 

Nvidia ethernet kortet (i chipset) kommer opp som oposisjon der man kan legge til ethernet kort. Når jeg aktiverer kortet finner den likevel ikke kortet: nve? :doesn't seem to exist, hvis jeg ikke husker feil. IRQ er riktig satt. Jeg har ikke gjort noe annet i forsøket til å få dette til å fungere.

 

Noe som har en ide, eller evetuellt har vært borti det samme? Regner med at en god del har nForce2 (Abit an-7).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kernel 2.6.4, slå på "Prompt for experimental or incomplete drivers", velg "Reverse engineered Nforce2 NIC driver". Spørsmålet er blitt stilt et "par" ganger før...

Beklager, men nå har sett i både faq tråden, hele linux forumet og søkt på web uten treff. Jeg kommer ikke videre før jeg har dette i boks.

 

Kan du være så snill å henvise meg til hvor dette spørsmålet er blitt spurt før?

 

Edit: Jeg finner ikke denne oposisjonen i xconfig.

Edit2: Tror jeg er i ferd med å lære noe nytt (Kernel kompilering :))

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

kjenner ikkje til pakkesystemet på din distro, men for å få tilgang på filene på isoane må du mounte dei.

mount -o loop image.iso /mnt/isofil

 

pass sjølvsagt på å bytte ut image.iso med navnet på isofila og /mnt/isofil må du lage med mkdir

då kan du be pakkesystemet om å finne pakkane der, evt. instalere på anna vis. lykke til. håper du får det til.

 

btw. opsjon. ikkje oposisjon. er veldig viktig å vite forskjella på dei to orda.

Lenke til kommentar
Huff, tror ikke det finnes jeg. Har nå gått igjennom nesten alle menyer i xconfig, tror jeg bare kjøper meg et nytt nettverkskort, har fått litt vondt i hodet nå.

 

Ellers takk for hjelpen :).

Slutt å tull nå :-)

 

Sjekk i /boot :Finnes det en fil, eller link som heter et eller annet med "config"? Config-kjerneversjon er den vanlige navngivingen.

 

I regelen skal kildekoden til kjernen ligge i /usr/src/linux, hvor linux er en symlink til der hvor kildekoden er (f.eks /usr/src/linux-2.6.3-nptl). Kopier config-filen som du fant i /boot til denne katalogen. Endre navnet på filen til .config (merk deg da at filen vanligvis ikke vil synes i konqueror eller i konsollet med mindre du skriver ls -la). Mens du står i denne katalogen (/usr/src/linux) skriver du "make oldconfig". Trykk bare enter hvis det "stopper opp" noen ganger. Etter at dette er gjort tar du den siste finpussen ved å konfigurere kjernen.

 

Konfigureringen av kjernen kan gjøres på fire måter: Med make config, make menuconfig (ncurses-basert grafikk i konsollet - min favoritt), make xconfig eller make gconfig.

 

Herfra følger du gspr sine anvisninger (du finner "prompt for incomplete driv..... blandt de øverste menyvalgene). * indikerer at det skal integreres i kjernen, mens M betyr at den kompileres som modul. Avslutt og lagre.

 

Fra katalogen /usr/src/linux skriver du følgende kommando:

 

make && make modules && make modules_install

 

&& betyr noe som "hvis forestående kommando ble utført med feilkode 0, utfør neste kommando"

 

Moduler kan du laste manuelt med med modprobe modulnavn, eller så vil de lastes automatisk når en prosess påkaller den aktuelle maskinvaren (nettverkskortet).

 

Hvordan du endrer grub/lilo-konfigurasjonen til å bruke den nye kjernen er godt beskrevet i linux FAQen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...