Debauchery Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Jeg har en Athlon XP 2800+ Barton og Asus A7N8X Deluxe revisjon 2.00 med nyeste BIOS (1007). Videre har jeg 2x 512MB TwinMos PC3200 400 MHz. Systemet er luftkjølt (andre specs i profil). Problemet er at jeg ikke får stilt CPU External Frequency høyere enn 177 i BIOS. Høyere enn det, og PC'en restarter(hele skjermen blir blå i et kort øyeblikk, så restarter PC'en) etter kort tid. Over 185 og jeg får ikke bootet Windows i det hele tatt. Har prøvd å øke spenningen (Vcore), men det har ikke hjulpet noe. Akkurat nå kjører jeg 12,5 x 177 = 2212,5 MHz (multiplier låst), og som sagt er dette det beste jeg klarer å få ut av CPU'en. Dette er, etter det jeg har sett at andre klarer, ikke et særlig bra overklokkingsresultat. Tror ikke det har noe med temperaturen å gjøre. Ligger nå på 39 grader idle og 46 grader på full load. Har ikke observert stort høyere temperaturer enn dette på høyere klokkefrekvenser (så lenge PC'en står på, før det store krasjet). Så, forslag? Endret 17. mars 2004 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Nå vet jeg ikke hvordan det er med ditt HK, men Asus går ikke for å være de beste på overklokking Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Det har jeg også hørt, men har sjekket litt rundt (f.eks. tråder hvor folk poster overklokkingsresultatene sine) og har funnet ut at det er mange som klarer å klokke langt lengre enn det jeg klarer. Var en som skrev (husker ikke hvilken tråd) at revisjon 1.xx av hovedkortet ikke var noe særlig til overklokking, men at revisjon 2.00 (det jeg har) var bra. Kan det ha med minnetimings å gjøre? Kjører "Optimal" her akkurat nå. Bare et forslag - som sagt, jeg har ikke peiling. Edit: Minnetimings: 2,5T 3 3 8 Endret 17. mars 2004 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
Nathan Sykes Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Sasuke, kortet ditt er ikke ment for BIOS ver. 1007, men heller ver.2007 eller hva den nå heter. Prøv å last ned de nyeste updates Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Rev. 2 skal greie 200 MHz FSB - hvis ikke er det noe galt. Prøv med lav multiplier, høye timings og 2,8v vdimm. Du kan prøve überbios (finn med google), men kortet skal klare 200 uansett. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Nathan: Jeg flashet BIOS med Asus Update, som automatisk finner den nyeste BIOS-versjonen for HK-et. Det er versjon 1008 som ikke er for mitt kort (det er for A7N8X-E Deluxe). Vet ikke om det var det du mente, men mitt kort er laget for den BIOS'en. Edit: EnD.R.E: Hvordan er det trygt å forandre minnetimings? Skal det være et visst forhold mellom de forskjellige innstillingene? Er det høye verdier som gir høye timings? (Det ville jo være logisk, men man vet jo aldri). Endret 18. mars 2004 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Høye verdier=høye timings=mindre stress for minnet (og dårligere ytelse). Det er helt trygt (det værste som kan skje er at du må ta bios reset). Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Ok, takker Edit: Har hørt at maskinen ikke vil boote dersom du har stilt på multiplier (dersom den er låst). Jeg får starte opp i Windows etter å ha satt ned multiplier, men da blir CPU'en gjenkjent som en Athlon 800 MHz. Hva betyr dette? Endret 18. mars 2004 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Sorry, overså at den var multplierlåst. Er ikke vant til slikt jeg. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Det er greit. Har forsøkt dette nå (økte spenningen på RAM til 2.8, Vcore til 1.8, og forandret timings til 3 3 3 3 (bare prøvde meg frem). Prøvde først med 190 FSB, og det funket fint. Bootet i Windows på vanlig måte, ingen problemer. Så restartet jeg og satt FSB til 200. Samtidig forandret jeg litt på timings og satt ned Vcore. Men da fikk jeg ikke bootet Windows. Om jeg kan få tips til hva jeg kan sette minnetimings til (8 3 3 2,5T er "Optimal"), så hadde det vært bra. Akkurat på det feltet er jeg hjelpeløs. Har lest det som allerede har blitt skrevet, men allikevel... Kan gjenta at jeg har 2 x TwinMos PC3200 512MHz i dual-channel. Konkrete tips til timings? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Tras kan du sette til 11, det er gjerne raskest på nForce2. De andre bør du ha så lavt som mulig (prøv deg fram, regner med 2-3-2 er det laveste du kommer), men til testing for å være sikker på at ikke RAM-en stopper deg kan du ha feks. 2,5-3-3-11 eller 2,5-4-4-11, evt. 3-3-3-11 eller 3-4-4-11, men nForce2 liker gjerne ikke cas3 så godt. Tips: Gå oppover i små steg og la være å forandre på mye på en gang. Endret 18. mars 2004 av EnD.R.E. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Ok, da er alt greit! Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå