Gå til innhold

Støv og skit i PC'en.


eranro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to kabinett-vifter (en inn og en ut), og det er vel derfor det blir så mye støv og skit i kabinettet mitt...?

Jeg byttet nettopp CPU-vifta mi (fra BOXED til Mist Frostbite C), og vifta var helt full av drit. Jeg bor på hybel vettu!

 

Hva er best å rense pc'en med? Og hvor ofte gjør folk det? Er det i det hele tatt nødvendig? (jeg har aldri hatt problemer med det).

 

 

PS: Jeg har også åpent hull bak, der USB og PS2 kontaktene fra hovedkortet sitter. Det er fordi jeg kjøpte HK brukt og fikk ikke med bakpanel. Noen som har ett til overs som passer til ASUS A7N8X Deluxe?? :) (Det åpne hullet kan jo også ha noe med saken å gjøre?!?!)

Endret av eranro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjør jeg:

 

Fjerner de groveste støvsansamlingene med en støvsuger med plastikktupp:

 

Åpne ventilen på håndtaket slik at suget er minst mulig, og vær skånsom mot diverse duppeditter. Bare ta det aller groveste som du kan suge inn uten å være borti noe. Hvis du klarer å suge inn deler, er det noe som er galt montert uansett.

 

Fjerner støvlaget på komponenter og vifter med microfiberklut:

 

Finn en penn, og trekk kluten over den. Da kan du sveipe rundt i trange krinker og kroker. Ikke bruk makt! En microfiberklut skal bare "være borti" støvet. Etterpå ligger det som regel litt løst støv rundt omkring på bunnen av kabinettet. Det fjerner du med støvsugeren igjen.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Er ikke microfiberkluter slik at de bruker statisk elektrisitet for å trekke til seg støvet? (Tror det er noe slikt)

Hvis det skulle være tilfelle, så måtte microfiberkluter være positivt eller negativt ladet hele tida, uten å bli utladet. Det kan ikke en kut klare uten videre.

 

En microfiberklut trekker ikke støvet til seg. Den består av en masse små fibre som stikker ut av klutflaten (som et håndkle, bare med MYE høyere oppløsning) når støvpartikler kommer i kontakt med disse, vil de rett og slett sette seg fast mellom fibrene. Friksjon hindrer dem å dette av. Når man skyller kluten med vann, vil fibrene trekke seg sammen, og bli glatte slik at støvet faller av.

 

På forhånd: Nei, jeg har ikke studert microfiber. :laugh:

Lenke til kommentar

Vil ikke spore av, men har hørt om noe som anti-statisk-spray :roll: Noen som kanskje har erfaring med dette?

Har man skikkelig med filtere mm. blir problemet svært lite...

 

Det fungerer ofte bedere med trykkluft en med støvsuger... 'Luft på boks' har jeg ingen erfaring med :( hvis det ikke er

*fett* i lufte....

 

LOZER

 

PS. HolgerLudvigsen, du kunne studert microfiber på oppdrag av forum.overklokking ? :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...