PlatinumFlyer Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Veldig synd på Mehmet og dette, MEN! Vi kan ikke begynne å designe mennesker! Mennesker er Guds skaperverk. Han har en mening med alt. Vi kan ikke sitte å velge hva slags barn man vil ha! Det skjønner vel alle! Skal vi ha et lite register, hvor man plukker ut egenskaper man vil at barnet skal ha? Nei, det er synd på Mehmet, men vi kan ikke tillate tukling med menneskeliv bare av den grunn. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 poenget er vel om dette skal bli et skritt videre innen hva vi kan bruke av genteknologi i forbindelse med fødsel! Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Veldig synd på Mehmet og dette, MEN! Vi kan ikke begynne å designe mennesker! Mennesker er Guds skaperverk. Han har en mening med alt. Vi kan ikke sitte å velge hva slags barn man vil ha! Det skjønner vel alle! Skal vi ha et lite register, hvor man plukker ut egenskaper man vil at barnet skal ha? Nei, det er synd på Mehmet, men vi kan ikke tillate tukling med menneskeliv bare av den grunn. Guds skapeverk i dine øyne som antageligvis er protestant eller katolikk, men for meg som er ateist er mennesker en del av naturen. Vi designer ikke mennesker, men vi sparer oss for arvelige sykdommer og slike ting. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 GUd har en mening med det meste, og han har sikkert ikke ment at vi skal tukle med menensker på den måten, og lage mennesker bare for å få "reservedeler" til andre mennesker. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Ja men herregud da man, i mine øyne (og mange andres) finnes ingen gud. Hva er da forsvaret for å ikke la Mehmet få beinmargen ? For at en mor skal få unge med AIDS pga hun har AIDS ? Hadde det ikke vært bedre å fjerne slike sykdommer og utrydde de? Tenker spesielt på afrikanske land som har flest rapportert AIDS tilfeller... Lenke til kommentar
Pug Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 GUd har en mening med det meste, og han har sikkert ikke ment at vi skal tukle med menensker på den måten, og lage mennesker bare for å få "reservedeler" til andre mennesker. Så du mener Gud har en mening med f.eks. Downs syndrom? Hva er poenget med Downs syndrom? Mener ikke å bli helt usaklig, men jeg må bare spørre... Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 GUd har en mening med det meste, og han har sikkert ikke ment at vi skal tukle med menensker på den måten, og lage mennesker bare for å få "reservedeler" til andre mennesker. Så du mener Gud har en mening med f.eks. Downs syndrom? Hva er poenget med Downs syndrom? Mener ikke å bli helt usaklig, men jeg må bare spørre... For at vi skal forstå hvor heldig og velskapte vi er? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 Hvis man ser bort ifra religion krysser man en etisk grense, som ikke alle har lyst til å krysse. Det er snakk om å ta det første steget, og legenes landsforening har etterlyst en verdidebatt elns før dette blir endret grunnet "mediahysteri". Lenke til kommentar
Pug Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 GUd har en mening med det meste, og han har sikkert ikke ment at vi skal tukle med menensker på den måten, og lage mennesker bare for å få "reservedeler" til andre mennesker. Så du mener Gud har en mening med f.eks. Downs syndrom? Hva er poenget med Downs syndrom? Mener ikke å bli helt usaklig, men jeg må bare spørre... For at vi skal forstå hvor heldig og velskapte vi er? Hva med de som har Downs da? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Det vil ikke skje. Foreldrene vil ikke nødvendigvis ta abort selv om en fostervannsprøve viser at barnet har redusert syn, eller er blind, eller psykisk utviklingshemmet, eller er CP-rammet. Men de får ett valg. Bare støtteapparatet rundt er godt nok vil abort i slike tilfeller være sjeldent. Selvsagt vil det skje. For min del er det helt greit, men det må jo være noe av det dummeste å tro at slikt ikke vil skje. Hvorfor tror du mange tar abort når de får vite ungen har downs syndrom og lignende? Det jeg mente ikke ville skje er at vi får ett såkallt sorteringssamfunn. Noen vil sikkert ta abort om det viser seg at ungen har downs esyndrom eller celebral parese eller en annen funksjonshemming. Men langt ifra alle. Mange tar abort når de får vite at ungen er funksjonshemmet fordi det er utrolig slitsomt både fysisk og psyikisk å ha en unge som krever utrolig mye oppmerksomhet og må ha hjelp til veldig mye og som kanskje vil dø tidlig. Og når det ikke finnes ett ordentlig støtteapparat som kan avbelaste foreldrene endel, så skjønner jeg veldig godt at mange tar abort. Olsen : kjempebra sagt, du hjalp meg indirekte her i "abort" tråden også. Om jeg fikk muligheten til å vite ta min unge er "dysfunctional" før fødselen ville jeg valgt å ikke få den, synes dette burde være lovlig. For å hjelpe folk som ikke ønsker å få en stor byrde å leve med. Du hadde nok sett litt annerledes på det når du faktisk har ungen i arma rett etter fødselen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 abortloven er årsaken til eldrebølgen Når du har ungen i armene kan du ikke ta abort. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 GUd har en mening med det meste, og han har sikkert ikke ment at vi skal tukle med menensker på den måten, og lage mennesker bare for å få "reservedeler" til andre mennesker. Så du mener Gud har en mening med f.eks. Downs syndrom? Hva er poenget med Downs syndrom? Mener ikke å bli helt usaklig, men jeg må bare spørre... For at vi skal forstå hvor heldig og velskapte vi er? Hva med de som har Downs da? Det er først nå nylig at de med Downs har fått lov til å vokse opp. I 99,9% av menneskets historie har man tatt bort vanskapte og ikke latt dem vokse opp. Dette fordi man ikke har hatt ressurser til å fø på de som ikke kan bidra. Det har vi heldigvis idag. Svært vansklig å si hva som er poenget med Down, i likhet med kreft, men det kan være at "naturlige" kromosonfeil bidrar til segregering av homo sapiens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå