Gå til innhold

Høybråten vil ikke endre loven


Anbefalte innlegg

Siste nytt i den mye omtalte Mehmet-saken er at Helse- og Sosialdepartementet med helseminister Dagfinn Høybråten i spissen har avslått forslag om lovendring for å kunne gi Mehmet en ny beinmarg.

 

Helseministeren er en fundamentalist, sier John Alvheim - jeg er helt enig.

 

Mer om saken, finnes her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219474

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fulgt med i denne saken. Hva går det ut på?

 

Skjønte ikke helt den artikkelen.

 

Men Mehmets foreldre risikerer å få et nytt barn med samme blodsykdom. De ønsker derfor en spesiell prøverørsbehandling der friske egg sorteres ut på forhånd.

 

Denne behandlingen er ikke tillatt etter Bioteknologiloven, som ble vedtatt av regjeringspartiene med SVs stemmer 5. desember i fjor

 

Vil foreldrene ha en ny unge? Er det det saken gjelder?

Lenke til kommentar

Jeg deler ditt syn på saken, olsen - dette er helt uakseptabelt. KrF viser som vanlig at de er et gnomparti som heller burde holde seg til menighetssamfunnene i Rogaland enn å drive politikk på statsplan. Der er et menneskeliv det står om her! Så mye for noen som kaller seg et verdiparti. Papirparti!

Lenke til kommentar

Jeg synes at det hadde vært ETISK UFORSVARLIG å undersøke et barn i morens mage for sykdom, for så å kaste det hvis det var sykt... UANSETT GRUNN

 

(dette må gjøres etter den 12. uken)

 

Tror nok at dere bør tenke dere om her... vi vil vel ikke ha et sorteringssamfunn, vil vi vel?

Lenke til kommentar
Har ikke fulgt med i denne saken. Hva går det ut på?

Vil foreldrene ha en ny unge? Er det det saken gjelder?

Både ja og nei til at de vil ha en ny unge. De vil ha en bestemt type unge. Derfor må dem ha hjelp til å velge ut "riktig" egg, så de er sikre på å få en unge uten denne blodsykdommen. Det er ingen genmanipulering, bare ren utvelgelse.

 

Så når denne nye ungen er født skal det en benmargstransplantasjon gjøres og Mehmet blir trolig helt frisk istede for å trolig bare kunne leve i 40-50 år. Selve operasjonen er ikke omstridt. Det omstridte er å velge ut egg.

 

Det SV og KrF selvsagt innser er at et ja her er også er et ja til utvelgelsessamfunnet hvor f.eks folk med redusert syn etc ikke blir født.

Lenke til kommentar
Det SV og KrF selvsagt innser er at et ja her er også er et ja til utvelgelsessamfunnet hvor f.eks folk med redusert syn etc ikke blir født.

Det vil ikke skje. Foreldrene vil ikke nødvendigvis ta abort selv om en fostervannsprøve viser at barnet har redusert syn, eller er blind, eller psykisk utviklingshemmet, eller er CP-rammet. Men de får ett valg. Bare støtteapparatet rundt er godt nok vil abort i slike tilfeller være sjeldent.

Lenke til kommentar
Jeg synes at det hadde vært ETISK UFORSVARLIG å undersøke et barn i morens mage for sykdom, for så å kaste det hvis det var sykt... UANSETT GRUNN

 

(dette må gjøres etter den 12. uken)

 

Tror nok at dere bør tenke dere om her... vi vil vel ikke ha et sorteringssamfunn, vil vi vel?

Hva mener du med at det må gjøres etter den 12. uken? Kan ikke celleprøven tas for forsteret er 12 uker gammelt? Jeg spør fordi jeg lurer.

 

Det er vel ikke snakk om å stjele nyra til en liten baby, for så å sette babyen ut i skogen her.

Lenke til kommentar
Det vil ikke skje. Foreldrene vil ikke nødvendigvis ta abort selv om en fostervannsprøve viser at barnet har redusert syn, eller er blind, eller psykisk utviklingshemmet, eller er CP-rammet. Men de får ett valg. Bare støtteapparatet rundt er godt nok vil abort i slike tilfeller være sjeldent.

Selvsagt vil det skje.

 

For min del er det helt greit, men det må jo være noe av det dummeste å tro at slikt ikke vil skje. Hvorfor tror du mange tar abort når de får vite ungen har downs syndrom og lignende?

Lenke til kommentar
Det vil ikke skje. Foreldrene vil ikke nødvendigvis ta abort selv om en fostervannsprøve viser at barnet har redusert syn, eller er blind, eller psykisk utviklingshemmet, eller er CP-rammet. Men de får ett valg. Bare støtteapparatet rundt er godt nok vil abort i slike tilfeller være sjeldent.

Selvsagt vil det skje.

 

For min del er det helt greit, men det må jo være noe av det dummeste å tro at slikt ikke vil skje. Hvorfor tror du mange tar abort når de får vite ungen har downs syndrom og lignende?

Det jeg mente ikke ville skje er at vi får ett såkallt sorteringssamfunn. Noen vil sikkert ta abort om det viser seg at ungen har downs esyndrom eller celebral parese eller en annen funksjonshemming. Men langt ifra alle. Mange tar abort når de får vite at ungen er funksjonshemmet fordi det er utrolig slitsomt både fysisk og psyikisk å ha en unge som krever utrolig mye oppmerksomhet og må ha hjelp til veldig mye og som kanskje vil dø tidlig. Og når det ikke finnes ett ordentlig støtteapparat som kan avbelaste foreldrene endel, så skjønner jeg veldig godt at mange tar abort.

Lenke til kommentar
Det vil ikke skje. Foreldrene vil ikke nødvendigvis ta abort selv om en fostervannsprøve viser at barnet har redusert syn, eller er blind, eller psykisk utviklingshemmet, eller er CP-rammet. Men de får ett valg. Bare støtteapparatet rundt er godt nok vil abort i slike tilfeller være sjeldent.

Selvsagt vil det skje.

 

For min del er det helt greit, men det må jo være noe av det dummeste å tro at slikt ikke vil skje. Hvorfor tror du mange tar abort når de får vite ungen har downs syndrom og lignende?

Det jeg mente ikke ville skje er at vi får ett såkallt sorteringssamfunn. Noen vil sikkert ta abort om det viser seg at ungen har downs esyndrom eller celebral parese eller en annen funksjonshemming. Men langt ifra alle. Mange tar abort når de får vite at ungen er funksjonshemmet fordi det er utrolig slitsomt både fysisk og psyikisk å ha en unge som krever utrolig mye oppmerksomhet og må ha hjelp til veldig mye og som kanskje vil dø tidlig. Og når det ikke finnes ett ordentlig støtteapparat som kan avbelaste foreldrene endel, så skjønner jeg veldig godt at mange tar abort.

Olsen : kjempebra sagt, du hjalp meg indirekte her i "abort" tråden også. Om jeg fikk muligheten til å vite ta min unge er "dysfunctional" før fødselen ville jeg valgt å ikke få den, synes dette burde være lovlig. For å hjelpe folk som ikke ønsker å få en stor byrde å leve med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...