Holmgr3N Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Hei, trenger å vite navn og formel på 3 viktige baser.. skal ha prøve.. og jeg finner ikke svar... må lese kapittlet alene så jeg får det ikke gjennomgått.. :/ Hvis noen flinke naturfagspersoner kunne svare meg på dette også: Fortell om hvordan 3 ulike syrer kan gi opphav til sur nedbør. Det hadde vært snillt om noen hadde giddi å svart. Endret 16. mars 2004 av Holmgr3N Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 De fleste hydroksider er jo baser. OH-ionet er negativt ladd, og kan således settes sammen med alkaliske metaller, evt går det to hydroksidioner på et jordalkaliemetall. Finner du et periodesystem finner du da feks disse basene: NaOH (natriumhydroksid) KOH (kaliumhyroksid) Ca(OH)2 (kalsiumhydroksid) Forøvrig er det greit å vite at disse basene kan bytte ioner med syrer. Blander du dem med saltsyre (HCl), får du henholdvis saltvann, kaliumkloridløsning og kalsiumkloridløsning. Blander du dem med flukssyre (HF) får du henholdvis natriumfluoridløsning, kaliumfluoridløsning og kalsiumfluoridløsning. Alle Na og K-salter i 2KJ (?) er lettløselige i vann. Alle syrer kan forsåvidt gi sur nedbør. Saltsyre (HCl), salpetersyre (HNO3) og svovelsyre (H2SO4) er de mest vanlige syrene i 2KJ. I tillegg omhandles i syre-base-kapitlene også metansyre eller acetat (HCOOH elle HAc) For mer info, søk gjerne på internett. Bli fortrolig med engelske navn på ting og tang. Stort sett kan du sette på en -e på slutten av navn. Noen navn må oversettes dog: svovel heter sulphur, kalsium heter potassium og syre heter acid. Mulig det ble litt unøyaktig dette, men jeg er trøtt og tok det på sparket. Lykke til! bfisk Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 oj! Dæven, imponert ass... Kunne navn og formel på et par av de, men fa.en så bra det der var satt sammen og forklart, selv om du er trøtt.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 NaOH (natriumhydroksid)KOH (kaliumhyroksid) Ca(OH)2 (kalsiumhydroksid) NaOH (Natriumhydroksid) er også kalt natronlut, og er den basen vi bruker mest på skolen (naturfag) i tillegg til syren: HCl (Saltsyre). Veldig bra forklaring bfisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå