Gå til innhold

min p4 2.8 vil ikke lengre enn til 3.4

Solve

Anbefalte innlegg

bruker RBX blokka, syns dette var utrolig lite, særlig når jeg når 3.2 med boxed kjøler. cpu'en ligger på en ca. 26c idle og 33c load. får den opp i 3.6 men den vil ikke boote windows. må ned i 3.4 for å få dette til. hovedkortet jeg bruker er et asus p4c800. noen som kan se problemet i dette? kan det være ram'en ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som det står i profilen din så går jeg ut fra at du har 2x 256mb ram pc2700.... kjøp deg heller pc 1x512 pc3200 da tror jeg du skal komme lengere.....  :D

hehe... det var det jeg trodde også. helt til jeg akkurat skjekka i CPU-Z at den ene er en pc2300 av ukjent merke, f***. frequency ligger på 161 mhz. har kikka litt på disse jeg da, de ser veldig pene ut :). eller disse, kommer helt ann på hva økonomien tillater.

Lenke til kommentar
Du kan jo sette ramen til 5:4 eller 3:2, da er det ihvertfall ikke den som hindrer deg :thumbup:

hvor finner jeg den i bios da? har leita men den er ikke der. hvertfall ikke i mine øyne hehe

Endret av Solve
Lenke til kommentar
Du kan jo sette ramen til 5:4 eller 3:2, da er det ihvertfall ikke den som hindrer deg :thumbup:

hvor finner jeg den i bios da? har leita men den er ikke der. hvertfall ikke i mine øyne hehe

Du har ikke muligheten for det på din Bios. Du må slå på manuell overklokking, slå av de der auto greiene (husker ikke helt, men du har noe slikt der en plass)

Du finner ikke noe som heter 1:1, 3:2 eller 5:4 på ditt hovedkort, tror du kan still på MHz når du har satt klokking til manuell.

Får foresten min 2.8 opp i 3.5GHz med Luftkjøling. Se specs for info

Lenke til kommentar

Du har ikke muligheten for det på din Bios. Du må slå på manuell overklokking, slå av de der auto greiene (husker ikke helt, men du har noe slikt der en plass)

Du finner ikke noe som heter 1:1, 3:2 eller 5:4 på ditt hovedkort, tror du kan still på MHz når du har satt klokking til manuell.

Får foresten min 2.8 opp i 3.5GHz med Luftkjøling. Se specs for info

kjører på manuell. og fant ut at den står på 3:2, noe galt med hovedkortet ? syns dette var veldig dårlig. betaler 4000 for 200 usle mhz. trodde hvertfall jeg skulle nå 3.6 med dette utstyret. men hva er forskjellen på 5:4 og 3:2 da?noen som vet hva jeg må stille på for å få den til 5:4?

Lenke til kommentar

Hvis: {RAM ratio = (X:Y) Blir formelen: (FSB*2*Y)/X = RAM MHz}

Rammen på din maskin uklokket med ratio 3:2 = (200*2*2)/3 = 800/3 = 266 MHz

Du kan jo også lese her.

Hvordan fant du ut at den står på 3:2? I Bios eller med annen software?

Hvis du fant dette i bios er det garantert en mulighet for og sette dette til 5:4.

Men regn litt på den formelen. Med ratio på 1:1 vil du få ram MHz på 400MHz, og det klarer ikke rammen din.

Du må opp i 250 FSB for og få CPU til 3.5GHz.

Med Dram Ratio på 3:2 (som er det beste for rammen din) :

(250*2*2)/3 = 1000/3 = 333 MHz

Som du ser skal PC2700 rammen din klare seg fint, siden den er 333MHz originalt. Men den 133Mhz Jallarammen din skal du bare plukke ut av PC'n din.

Da går det sikkert og få den opp i 3.5GHz

EDIT: Ja til og med 3.6GHz - Hvis rammen din klarer og bli overklokket.

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar
Hvis: {RAM ratio = (X:Y) Blir formelen: (FSB*2*Y)/X = RAM MHz}

Rammen på din maskin uklokket med ratio 3:2 = (200*2*2)/3 = 800/3 = 266 MHz

Du kan jo også lese her.

Hvordan fant du ut at den står på 3:2? I Bios eller med annen software?

Hvis du fant dette i bios er det garantert en mulighet for og sette dette til 5:4.

Men regn litt på den formelen. Med ratio på 1:1 vil du få ram MHz på 400MHz, og det klarer ikke rammen din.

Du må opp i 250 FSB for og få CPU til 3.5GHz.

Med Dram Ratio på 3:2 (som er det beste for rammen din) :

(250*2*2)/3 = 1000/3 = 333 MHz

Som du ser skal PC2700 rammen din klare seg fint, siden den er 333MHz originalt. Men den 133Mhz Jallarammen din skal du bare plukke ut av PC'n din.

Da går det sikkert og få den opp i 3.5GHz

EDIT: Ja til og med 3.6GHz - Hvis rammen din klarer og bli overklokket.

det sto i cpu-Z har tatt screenshot her

har også et annet her

tok også ut rammen som du sa. hjalp ikke i det hele tatt. har prøvd å stille på tinga inni der. men den vil ikke over 3.4

Lenke til kommentar

Du må gi CPU mere volt. Prøv deg sakte frem, helst ikke over 1.7v med luftkjøling.

Har du vannkjøling kan du gå høyere - VÆR FORSIKTIG - PASS PÅ TEMPERATUREN.

Du skal ikke sette opp Dram Ratio. 3:2 er det beste for rammen din, tro du meg.

Setter du den til 5:4 klarer du ikke 3.3GHz engang med rammen din.

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar
Du må gi CPU mere volt. Prøv deg sakte frem, helst ikke over 1.7v med luftkjøling.

Har du vannkjøling kan du gå høyere - VÆR FORSIKTIG - PASS PÅ TEMPERATUREN.

Du skal ikke sette opp Dram Ratio. 3:2 er det beste for rammen din, tro du meg.

Setter du den til 5:4 klarer du ikke 3.3GHz engang med rammen din.

prøvde vcore helt opp til 1.85... uten noe hell. tukla litt med timingsa til ram'en. fikk den opp 2 mer i fsb da. vcore er da på 1.8 selv om jeg har satt den på 1.65 i bios. har vannkjøling ja, bruker RBX blokka, tempraturer er 26 idle og 33 load. satt alt på auto ista og da sto den fremdeles på 3:2 er det ikke noe som er stein galt her da?

Lenke til kommentar

jeg er ikke så missfornøyd at det gjør noe, men det plager meg noe j***** når jeg vet jeg burde få mer ut av den. men kan det ha noe å si at jeg ikke har deluxe utgaven av hovedkortet mitt? er det ikke bare bedre raid muligheter osv på det da? eller er overklokking bedre med det kortet også?

Lenke til kommentar

Oi - Jeg tenkte at du hadde deluxe utgaven, en jeg kjenner har det skjønner du.

Tror nok deluxe utgaven er litt mere overklokkingsvennlig ja.

Men du, en annen ting: Har du vannkjøling på skjermkortet ditt?

Hvor høy overklokk har du på det? Jeg har samme skjønner du.. :)

Og når du kjørte 3dmark03, kjørte du med artifacts da? eller klart bilde?

Bare lurer siden siden jeg strevde veldig med og nå 7k med kortet mitt.....(uten AF)

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar
Oi - Jeg tenkte at du hadde deluxe utgaven, en jeg kjenner har det skjønner du.

Tror nok deluxe utgaven er litt mere overklokkingsvennlig ja.

Men du, en annen ting: Har du vannkjøling på skjermkortet ditt?

Hvor høy overklokk har du på det? Jeg har samme skjønner du.. :)

Og når du kjørte 3dmark03, kjørte du med artifacts da? eller klart bilde?

Bare lurer siden siden jeg strevde veldig med og nå 7k med kortet mitt.....(uten AF)

jepp har vannkjøling på cpu,gpu og nb :D

kjører skjermkortet på core: 480 memory: 401

og ja har 100% klart bilde. jeg ønsker å komme lenger. men den hersens cpuen vil ikke... skal kjøpe ny ram snart når jeg får lønning igjenn. kanskje det vil hjelpe, jeg fikk den opp litt ved å tukle med timingsa. fikk litt lyst på disse. eller er den noen som anbefaler noe annet?

edit: kanskje jeg bruker pengene på nytt hovedkort. hvis det er det som er problemet?

Endret av Solve
Lenke til kommentar
Nytt hovekort er kansje ikke så dumt. Abit IC7-MAX er et godt kjøp.

Eller kansje vente på nye hovedkort som støtter PCI express og DDR2 Ram?

De kommer i år.. :cool:

hehe... takk for tipset. tror pappa kommer til å klikke i vinkler hvis jeg sier jeg kjøper et nytt hovedkort. hehe har en dårlig vane med å bytte ut hele tia. hadde en celeron 700 mhz jeg kjøpte 2 forskjellige til. fordi jeg ikke var fornøyd. hadde amd xp 2400 en stund som jeg også kjøpte 2 hovedkort til. har bare hatt 1 med min p4. og dette er på en periode på 2 år. men jeg får se hva det blir til. holder på å modde kabinettet også(og jeg som skal spare pengene så jeg kan gå på skole), går en del penger i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...