Rockj Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 ingen som har svart meg om eg egentlig misser diskplass om eg partisjonerer hdden med bare en partisjon... en ting til..omgående partisjonering for system disk og programvare disk. det hitt er enkelt og greit og bare lage mapper på kva hdd osv eg tenkte å ha c:\ som system og programvare. siden det er like greit å berre reinstallere alt når man først skal installere. så tenkte eg å ha en partisjon for dokumenta mine på same disk som system og programvare. også, så tenker eg at eg lager en partisjon på 1gB (vurderer 2gB), og så gjer slik bare at systemet har tilgang til å lese/skrive til partisjonen og sette den som en virtuell disk og sette pagefila til så stor disken er. då slepper eg at denne pagefila sitter å fragmanterer seg. men det var resten med diskene, tenker eg kommer bare til å lage en 80gB partisjon og en 160gB partisjon da. (depends, om dere klarer å svare på spm1 som står i bold) Hvis jeg ikke tar helt feil så vil du av og til miste 8MB av diskens kapasitet som er helt ubetydelig. Grunnen til at det var vanlig å lage mange partisjon stammer fra FAT16 tiden, hvor 2GB partionsjon var maks størrelse. (4GB ved en senere utvidelse) Mindre partisjoner var også vanlig, da mye plass kan kastes bort ved bruk av 2GB FAT16 partisjoner (Clustersize blir stor) Dette var ikke nødvendig når FAT32 ble innført, men folk var vant til å lage flere små partisjoner og fortsatte med det. Vil uansett anbefale NTFS over FAT(32), da det er et betraktelig mye bedre filsystem. Håper det var svar på spørsmålet.... -- Morten Tusen takk! det hørrest fornuftig ut noen som har kommentarer om den med pagefila? at eg har egen partisjon der eg setter bare systemt til å få skrive/lese tilgang? og sette pagefila til 2gB og at den er det heile tiden. vil føre til raskere system trur eg og mindre fragmenter på pagefila. var iallefall en sys.admin som lærte meg dette og sa eg skulle sette det opp slik når eg installerte noen skule maskiner. han brukte 1gB da. tenker eg skal bruke 2. Lenke til kommentar
GauNodachi Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg bryter litt med tråden også da Syntes det er fint med å ha mange partisjoner. for av og til så blir det litt herpings på et område og da er det bare å kjøre format. da sparer man seg for endel problemer=) Kan bare overføre filer som er intakt til en annen partisjon og renske søpla ut for å se legge tilbake de flotte filene ^_^ Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 syns selv det er best og bare ha en hd til spill en til os osv så slipper man og partisjonere diskene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå