Gå til innhold

10k rpm sata disk til os?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La oss avklare denne doblingen en gang for alle:

To fiskestenger med 50% sjanse hver gir P=1-((1-0.5)*(1-0.5))=75%

To fiskestenger med 1% sjanse hver gir P=1-((1-0.01)*(1-0.01))=1,99%

For små sannsynligheter er det riktig å si at en fordobler sjansen.

Har jeg da riktig hvis jeg sier:

En harddisk med 0,0001% sjanse for feil blir: P=1-((1-0,000001)*(1-0,000001)) som blir 0,0002% sannsynlighet?

Dersom dette er riktig så har jeg jo mitt på det tørre?!!!? Jøss... kan'ke stemme...

I praksis så stemmer dette Oslo72, men ikke i teorien. Du runder av her, og vil derfor få en dobbel sannsynlighet. Det kommer ann på hvor mange desimaler man skal regne med. Jeg regner her rent teoretisk, eller skal vi si prinsippielt ;)

Jeg har hele tiden gått etter knick knack sin måte å regne det ut på. Det var slik vi lærte det.......selv om det er en stund siden.

Lenke til kommentar

En harddisk med 0,0001% sjanse for feil blir: P=1-((1-0,000001)*(1-0,000001)) som blir 0,0002% sannsynlighet?

Dersom dette er riktig så har jeg jo mitt på det tørre?!!!? Jøss... kan'ke stemme...

Nei det kan ikke det tallet skal være 0,0000019999.....

Lenke til kommentar
Ok!

Oslo72, du har faktisk helt rett!!

:w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Du reddet dagen min :) Åsså jeg som bare er en enkel blåruss fra -91 :thumbs:

Uansett - slike diskusjoner SKAL være bisarre - det som redder meg fra en ellers kjeeeeeedelig arbeidsdag.

Snakker du om.....sitter uten noe å gjøre her på jobb og da hjelper disse dikusjonene veldig! :p

Lenke til kommentar

Nei det kan ikke det tallet skal være 0,0000019999.....

Avrundingsfeilen er infinitesimal. Betyr nix og nada! Ble selv hetset for å slurve med 1MA matte tidligere i tråden for akkurat det samme. Ingeniører driter i 1MA..

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Det er ikke resultatet som jeg ville frem til men prinsippet. Selfølgelig så blir det ubetydelig. Men poenget var å få klarhet i om man kunne resonnere slik som det ble gjort her.

Jeg er selv ingeniør og jeg bruker faktisk forsvinnende lite av den matten som vi engang ble lært. Det eneste jeg egentlig trenger å kunne er word, outlook, excel og telefonen......for ikke å glemme en stor interesse for kjedelige lover ;)

Lenke til kommentar

Det vi ikke har tatt med i beregningen her er hvor stor sannsynlighet det er for at selve RAID-kontrolleren går dukken (eller selve hovedkortet). Vil tro dette er større sannsynlig enn at diskene går dukken.

Dessuten vil man jo antageligvis bytte hovedkort (med NY RAID-kontroller) før man fyller 75 år...

Lenke til kommentar

I så tilfelle: Jo mindre tall for sannsynlighet man regner med, jo riktigere blir det å si at sannsynlighet for dette utfallet dobles med to disker. Dette er fakta, og dersom du skulle tvile får du heller søke deg inn på en høgskole.

Lenke til kommentar
Det vi ikke har tatt med i beregningen her er hvor stor sannsynlighet det er for at selve RAID-kontrolleren går dukken (eller selve hovedkortet). Vil tro dette er større sannsynlig enn at diskene går dukken.

Dessuten vil man jo antageligvis bytte hovedkort (med NY RAID-kontroller) før man fyller 75 år...

Jasså Oslo72 er ute etter bråk?

Også må du legge til sannsynlighet for at ungene velter PC`n lynet slår ned, jordskjelv, snøskred, cola i SATA controller, ovberspenning i nettet, krig, kjernefysiske ulykker. Det er fler også, men du trenger ikke å regne med King Kong og Godzilla for de finnes ikke!!!

Lenke til kommentar
Det er fler også, men du trenger ikke å regne med King Kong og Godzilla for de finnes ikke!!!

Hvordan kan du si det? Selv om 5 milliarder mennesker fremdeles ikke har sett de, så er sannsynligheten for at de gjemmer seg i en eller annen regnskog større enn at du bare kan kutte de ut...

Den største faren for at disker i RAID ikke vil leve evig er at det kan komme en kvinne å bruke PC'n.... huff og huff... :D

Lenke til kommentar
I så tilfelle: Jo mindre tall for sannsynlighet man regner med, jo riktigere blir det å si at sannsynlighet for dette utfallet dobles med to disker. Dette er fakta,

:yes:

I tilfellet noen er i tvil:

Vi snakker om RAID 0 hvor begge diskene er avhengig av hverandre, slik at det ikke nytter å se isolert på sannsynligheten for at en disk ryker.

Forøvrig vil sannsynligheten for at t begge ryker være: Pr(en disk ryker)^2

Ett annet eksempel:

Du har 500 harddisker av samme merke. Sannsynligheten for at en disk har en feil er P.

Sannsynligheten for at du har en disk med feil er større enn om du bare har en disk. Men sannsynligheten for at det er feil på en bestemt disk av de 500 er fortsatt P.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Skal si det ble diskusjon av dette ja. Men jeg står fortsatt på mitt når det gjelder RAID 0. Økningen av muligheten for krasj er forsvinnende liten og egentlig ikke noe å nevne + at man ikke trenger noen nevneverdig sikkerhet på en os-disk (så lenge man kan legge inn windows selv selfølgelig).

Lenke til kommentar
Skal si det ble diskusjon av dette ja. Men jeg står fortsatt på mitt når det gjelder RAID 0. Økningen av muligheten for krasj er forsvinnende liten og egentlig ikke noe å nevne + at man ikke trenger noen nevneverdig sikkerhet på en os-disk (så lenge man kan legge inn windows selv selfølgelig).

Ok da - er vel egentlig enig.

Men jeg hevder fortsatt at det ikke er smart å kjøre lagring av viktige data på RAID-disker, da man uansett før eller siden skifter hovedkort (og følgelig også antageligvis RAID-kontroller).

Nå skal jeg sove litt før jeg slutter på jobb... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...