Gå til innhold

Skilsmisse

Anbefalte innlegg

Om lag 10 500 ekteskap vart oppløyste ved skilsmål og 13 000 ektepar vart separerte i 2002. Det er 150 fleire skilsmål og 250 fleire separasjonar i høve til året før.

Wow, ganske mye synes jeg. Skiller vi oss for lett? Er ekteskapet blitt noe enkelt og har det mistet en del av sin "magi"? (<--- Haha, teit ord..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gir da pokker. Om noen ikke er forelsket lenger skal de da ikke holde sammen for å opprettholde ekteskapets magi. Forresten så er ekteskap unødvendig, om man elsker noen høyt nok er det ikke nødvendig å gifte seg, mener jeg.

Lenke til kommentar

trenger ikke å avskaffe ekteskap, bare likestille samboerskap og ekteskap. Så kan alle kristne fundametalister få lov til å gifte seg og holde ektespaket "hellig", mens vi andre lever og viser kjærlighet til hverandre på gjennom andre måter enn en ring :D

Lenke til kommentar

Ekteskap var/er jo ment som en pakt mellom to mennesker å holde ilag i tykt og tynt, for å bevare kjernefamilien. Når man skiller seg så lett som man gjør nå til dags så har ekteskap utspilt sin rolle totalt.

Endret av Nimzo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det viktige med ekteskap er det å ha en familie hvor unger kan vokse opp i et bra og omsorgsfullt miljø... Iallfall i en familie.

Nå for tiden er det alt for mange skilte familier og dette går hardt utover de fleste skilsmissebarn... Slett ikke alle, men veldig mange slike barn får store problemer, eller får oppveksten ødelagt og får psykiske problemer og får ødelagt noe av personligheten pga det.

Men det skal kanskje tas opp som noen har sagt om at kanskje vi gifter oss for tidlig, for lett, for spontant i disse dager?

Tror man skulle gjort en undersøkelse og finne ut hvor lenge folk har vært sammen før ekteskapet ble inngått... Dette kunne de gjøre med folk som har vært gift i mange år også, sånn at man kan sammenligne med tidligere år.

Bare for å si noe: forelskelsen varer ikke evig. Forelskelse og det å elske er to forskjellige ting... ;)

Et moderne problem er også at folk bor i storbyer hvor det finnes millioner av folk... Dette betyr at man svært lett kan finne andre enn sin kjære å bli forelsket i, dvs. det er mye enklere å finne flere partnere som man liker svært godt... Dette byr på problemer...

De som tror at det bare finnes en person i verden for hver enkelt av oss: where can I get some of that chronic you on? :)

PS. ville bare legge til at "samboer" oppfatter jeg som noe litt mer useriøst enn gifte mennesker... selv om i mange tilfeller er det ikke det. Å gifte seg er liksom det lille ekstra for å sementere seg med den man er sammen med...

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil hvis man skal inngå et ekteskap fordi man vil ha en kjernefamilie og det gjøres for at barna skal få en trygg oppvekst. I mine øyne har ikke giftemål NOE med dette å gjøre. Man kan gifte seg uten å ønske barn, man kan gi et barn en trygg oppvekst uten å være gift.

Samboerskap taes kanskje lettere på enn ekteskap, men ikke for alle. Hva med forlovelse da? Er det også bare en "flopp"? Ja, mener jeg. Mer enn noe annet. Folk forlover seg i hytt og pine. Venninner kommer løpende og sier "jeg har forlovet meg" og uken etter har typen slått opp. Jeg skjønner ærligtalt ikke vitsen med å forlove seg uten å ha videre planer om å gifte seg. Det er jo dette det handler om. Selvfølgelig kan jeg se den romantiske delen bak det - og det er jo fint å ha en ring som symboliserer samhørighet.. men har man ikke planer å gifte seg så får man finne en annen måte å symbolisere det på. Forlovelse gir deg ingen økonomisk sikring eller noen fordeler ellers i samfunnet heller. Folk burde heller enten kalle det noe annet eller tegne en samboerkontrakt - what ever. Bare slutt å misbruke ordet forlovelse, for det irriterer meg kraftig.

PS til Buddah. Det Britney Spears-eksempelet du ga var forresten litt dårlig. Hun er jo helt ekstrem. Hollywood får snakke for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...