Gå til innhold

Trenger litt Info...

CandyKing

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på å lage vannkjølingsblokk selv. men, for å ikke gape for stort er det et par ting jeg må ha ut av veien først...

prosjektet er planlagt i kobber. og eventuelt plexi. Det sak videre ikke brukes i hensikt overklokking, kun støyreduksjon.

1. hvor tykk er bunnen i en blokk? maks? min? helst?

2. er loddetinn en bra varmeleder? dvs kan man lodde sammen flere "plater" til en bunn?

3. hvor mye har veggene å si for varme overføring? kan man lage veggene i f.eks. plexi?

4. må man lime toppen? (plexi mot kobber) eller blir det tett om man skur? holder i så fall gummipakkninger?

5. hvilke nippel størrelser/typer er vanligst? og hva er best?

6. hvilke vannmengder er nødvendig for å det skal funke? 300l/t? 1200l/t?

7. og til sist noe helt annet... ved hvilke tempraturer smelter loddetinn?

Kanskje blir det en worklog på meg etterhvert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bunnen skal være så tynn som muligt (2-3-4 mm) og helst være ruglete så den skaper turbulens.

2. Vil ikke anbefale å lodde sammen mange plater til en bunn

3. Siden det er vannet som er varmelederen vil ikke det si så mye

4. Kjekt å ha noen gummipakninger om man skal skru ja

5. 3/8" og 1/2" ID er vel mest brukt

6. Det er nesten det samme, bare det ikke blir for lite flow (og ikke så altfor stor heller) 3-700 l/t er standard i dagens vannkjølingssystemer

7. Det spørs på hvilken legering det er, er det 63/37 (tinn/bly) går den over fra fast til flytende ved 183 grader c (Dette kalles euktektisk legering, 183grader c er den minste smeltetemperatur for loddetinn med bly og tinn)

Får håpe dette dekket litt ;)

Lenke til kommentar

1. Bunnen skal være så tynn som muligt (2-3-4 mm) og helst være ruglete så den skaper turbulens.

2-4mm.. hmm. det var faktisk tykkere enn jeg hadde håpet.. da må jeg lete etter kobber et annet sted enn først antatt.

2. Vil ikke anbefale å lodde sammen mange plater til en bunn

Nei.. trodde strengt tatt ikke det.. selvom to kanskje hadde holt...

3. Siden det er vannet som er varmelederen vil ikke det si så mye

det er bra... det betyr vel mindre kobber og mer plexi..

4. Kjekt å ha noen gummipakninger om man skal skru ja

Eh, ja. om man skal skru... hvilket jeg gjerne gjør.. Kanskje heller enn å lodde.

5. 3/8" og 1/2" ID er vel mest brukt

Høres bra ut.. biltema og clasern har bra med sånt..

--> tilleggs spørsmål: Bør alle slanger/nipler være samme størrelse? eller spiller det mindre rolle (annet enn for det rent estetiske)

6. Det er nesten det samme, bare det ikke blir for lite flow (og ikke så altfor stor heller) 3-700 l/t er standard i dagens vannkjølingssystemer

bra igjen... en slik hydor pumpe fra microplex høres bra ut..

7. Det spørs på hvilken legering det er, er det 63/37 (tinn/bly) går den over fra fast til flytende ved 183 grader c (Dette kalles euktektisk legering, 183grader c er den minste smeltetemperatur for loddetinn med bly og tinn)

eh, ok.. betyr det at jeg kan lodde sammen to kobberplater i ovnen? eller på stekeplata? jeg har loddebolt men den varmer jo ikke hele stykket i en omgang..

Får håpe dette dekket litt ;)

jo ja.. om jeg er noe nærmere en løsning er jo usikkert... det var bra at jeg spurte (og at du svarte) ellers kunne detta gått åt skogen...

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...