Gå til innhold

Hva bråker minst

tdipower

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjører enda på mitt Abit KT7A-raid kort og 1,4 T-bird... har funka knallbra i over 2 år nå. MEN det bråker noe fryktelig... eller CPU vifta bråker, en Taisol 760. chipsett vifta bråker også + at jeg har en ganske kraftig kabinettvifte. og 4 disker.... dette utgjør mye bråk i mine ører.

Vurderer derfor å bytte hovedkort og prosessor, men jeg gidder ikke bruke mye penger på det akkurat nå. (felger til bilen står langt over og for det budsjettet får man jo en 4-5 ok maskiner :D ) etter å ha lest litt rundt på forumet skjønner jeg at celeron bare er crap, p4 synes jeg er litt dyr, så da er det AMD XP, men er disse like varme som T-birden? Har kjøpt meg en 20dB CPU vifte/kjøler men ikke montert enda. tipper t-birden vil gå varm med denne selv om den er godkjent.

lurer derfor på hva jeg bør gå for. XP med ei dyr vifte, kjøpe den minste p4'en eller beholde t-birden, bytte vifte og satse på d går bra og spare til 64 bit'er? :ermm:

jeg TØRNER iallefall snart av denne brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyden. :angry::angry:

IBM maskina til dama er det ingen som hører. kan stå på når jeg skal sove til og med. SÅNN ønsker jeg at min skal bli, dog yte litt mer... :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Athlon 64 uten tvil siden den yter bedre enn P4 på det meste og støtter Cool ‘n’ Quiet-teknologi som brukes for å regulere strømforbruk, varmeutvikling og støynivå. Du kan lese mer om Cool ‘n’ Quiet her:

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3842

Og her:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000301

"A nice example to illustrate how useful Cool 'n' Quiet is is running a DIVX movie on such a system. As you can see, even the beautiful blonde Dutch singer Anouk can't heat up the 800 MHz Athlon 64, as Windows XP indicates a 33% CPU load. Even more interesting is the fact that the MSI K8T Neo slowed the fan down to no rotation at all."

Helt lydløs under DivX-avspilling altså :)

Spesielt Shuttle SN85G4 barebone for Athlon 64 burde vært interessant for deg - se her for en test:

http://www.xbitlabs.com/articles/mobile/pr...tle-sn85g4.html

"...the cooling system is going just great: the fan hasn’t reached its maximum rotation speed a single time during the entire test session (it should switch to the maximum rpm when the temperature exceeds 60oC). It means that you are very unlikely to have the fan rotating at its maximum speed during the regular system operation, which also means that the noise level will be really low..."

"SN85G4 is a worthy solution representing the SFF PC concept by Shuttle. Excellent looks, rich functionality, smart design and excellent cooling solution, all this makes Shuttle SN85G4 a great buy today."

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

hvilken vifte har du nå?

selv kjører jeg på en gammel løsning Alpha Pal med 8cm Pabst 12db :cool:

har god erfaring med Mist og Globaltech :)

ps har du stoppet viften på cpuen med fingeren (og chipsetviften) for å sjekke lyden :yes:

smøring hjelper.. (hjullagerfett)

Lenke til kommentar
hvilken vifte har du nå?

Har Taisol 760 i dag.

har kjøpt denne, men ikke montert:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

AMD 64 ønsker jeg meg ja, men er alt for dyrt enda. Dessuten synes jeg ikke den var så stille. bygget en slik til onkelen til dama, den sto i et Bigtower og der burde d være nok luft til å holde seg kjølig en stund. Men etter litt spilling på den så bråka den no fryktelig. var med boxed vifta. var dog utrolig deilig å høre på første 10 min. :thumbs:

Men hva med ytelsesforbedringer på XP2500+ kontra 1,4tbirden min?

XP'en trenger mindre kjøling?

vært ok å fått bytta ut sdram'en å! :D

-FT

Lenke til kommentar

Da har jeg bytta til glacial vifta. ble MYE stillere, nå er det disken som bråker. + at chipsett vifta har en litt hylende lyd.

Ellers sto hovedkorte å hylte første gangene, men viste seg at vifta på den nye kjøleren ikke ga fra seg turtall, så da trodde maskina vifta var død. kjører nå uten viftebeskyttelse... litt skummelt, men tror ikke jeg gidder sende vifta tilbake for dette.... eller?

Lenke til kommentar

Å si at raptor og WD er stille er tøv. Raptor har 10000rpm og det sier seg sjølv at det lager litt lyd.

Gå heller for samsung (som er den stilleste, men yter litt dårligere) eller Seagate Barracuda.. Som er en veldig god disk. Er godt fornøyd med de jeg har. Bråker lite også,,

Men resten av oppsettet endreb satte opp er et godt opsett , holder for en stund. Men det finnes forøvrig bedre forslag, men de er seff litt dyrere :) (a64, som snorre nevnte)

-

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...