Gå til innhold

PC vil plutselig ikke boote opp

Anbefalte innlegg

Har et problem med PC'en min.
Satt og gjorde mine vanlige ting med den, så plutselig ble alt svart og datamaskinen prøvde å boote opp igjen.
Etter lydene å dømme, går boot-up'en fint, men det kommer ikke noe bilde på skjermen. :dontgetit:
Har prøvd å resette CMOS, bytte GPU, skifte HDD og sette datamaskinen fra hverandre og på plass igjen. Har også prøvd å bytte skjerm.

Noen som har noen tips?
Takker for alle svar!

Edit: Litt lurt å si hva slags maskinvare jeg har. :p
CPU: AMD Athlon XP 2800+
HK: DFI Lanparty II Ultra B
GPU: Hercules Radeon 9200 128 MB
RAM: 512 MB PC2700 Crucial
HDD: 200 GB WD 8 MB Cache Endret av Earendil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første som slår meg er jordfeil i agp-sloten eller at skjermkortet er feckered..

Får ofte samme problemet ved en jordfeil i sloten, ofte forårsaket av oksygenhinne på connector - da med at skjermkortet ikke klarer trigge skjermen igang.

Ta ut kortet, sjekk for oksygenhinne på agp-connectoren, hvis du ser ett hvitt belegg der - bruk ekstremt fint sandpapir (type 1000 eller finere) og få bort hinna, dytt det på plass og prøv en boot :)

Dette er samme som skjer med mobiltelefoner mellom telefon og batteriet innimellom, på en pc skjer dette pga temperatursvingninger i rommet osv. (Luftfuktighet).

Lenke til kommentar
Første som slår meg er jordfeil i agp-sloten eller at skjermkortet er feckered..

Får ofte samme problemet ved en jordfeil i sloten, ofte forårsaket av oksygenhinne på connector - da med at skjermkortet ikke klarer trigge skjermen igang.

Ta ut kortet, sjekk for oksygenhinne på agp-connectoren, hvis du ser ett hvitt belegg der - bruk ekstremt fint sandpapir (type 1000 eller finere) og få bort hinna, dytt det på plass og prøv en boot :)

Dette er samme som skjer med mobiltelefoner mellom telefon og batteriet innimellom, på en pc skjer dette pga temperatursvingninger i rommet osv. (Luftfuktighet).

Har prøvd et annet skjermkort, dette var visstnok PCI, men det skal vel funke uansett?

Hadde AGP-skjermkortet ut av sloten når jeg hadde inn PCI-kortet, ja. :p

Edit: Sjekket AGP-skjermkortet nå. Så dessverre ingen oksygenhinner der. :dontgetit:

Endret av Earendil
Lenke til kommentar

Jobber jo innen data og har vært borti mye rart - dette har jeg vært med på tidligere noen ganger og i 7 av 10 tilfeller har det vært minnet, 2 av 10 har vært cpu og 1 gang var det agp-connectoren. Nå skal jo normalt ikke minne og cpu feile på nyere hardware uten at bios jamrer, syter, klager og prøver nappe huet av deg, men allikevel - shit happens fra tid til annen...

Lenke til kommentar
Jobber jo innen data og har vært borti mye rart - dette har jeg vært med på tidligere noen ganger og i 7 av 10 tilfeller har det vært minnet, 2 av 10 har vært cpu og 1 gang var det agp-connectoren. Nå skal jo normalt ikke minne og cpu feile på nyere hardware uten at bios jamrer, syter, klager og prøver nappe huet av deg, men allikevel - shit happens fra tid til annen...

Litt irriterende at dette skjer, med tanke på at jeg fikk nytt HK for 5 dager siden. :p

Kan godt være minnet eller prosessoren, men kan fortsatt ikke forstå hvordan den plutselig kan stoppe opp sånn.

Når sant skal sies, så har jeg hatt enkelte problem med datamaskinen pga driverene. Da har den som regel tatt seg en ufrivillig reboot og ferdig med det.

Trodde det var det i begynnelsen, men var visstnok ikke det,

Lenke til kommentar

Skift strømforsyning.

Problemet kan også ligge i for lav nettspenning, bare en ups kan avhjelpe det, om det er der problemet ligger.

En annen mulighet, er stekt cpu, , feil i kabler til hd el floppy, feil i floppy, feil i hd., el feil i cd brenner.

Ram feil gir oftest blue screen. ikke svart.

Jordingsfeil, overspennings skade gir også samme problem, om du har hatt overspenning, feks fra lyn, dekker husforsikringen der du bor, allt utstyr.

Du må da få takst fra pålitelig fagmann.

Håper noe av dette kan sette deg på sporet., slik at du får løst problemet

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at det er en jordingsfeil, sjekk skruepunktene på hovedkortet, og at kortet ikke ligger nedtil kabinettet bak. det enkleste er å ta ut hele dritten, plugge det sammen på bordet, med bare HK skjermkort, og eventuelt tastatur og se om den fyrer da.

Sjekk iallefall om HK ikke har fptt en "bul" på seg og ligger nedtil. Det har skjedd før.... :yes:

Endret av Li1
Lenke til kommentar

Før du går til drastiske skritt som å kjøpe ny PSU, minne etc. Skjekk alle koblinger dvs at alle strømkontakter sitter godt, alle kort/minnebrikker sitter godt nede i slotene. Høres ut som det kan være dårlig kontakt en plass. Du sier du har nytt HK da skal du ikke se bort fra at det kan være kontaktfeil i en minneslot f.eks (dårlig lodding av sloten)

Det er mange ting som kan gjøre dette så mitt råd er prøv en ting om gangen. Førts bytte GPU, så bytte om på minnet (dvs prøv brikken i en annen slot) osv..

Lenke til kommentar

Sjekk ram slottene også, opplevede på et hk at en slot slarket, , og også at støv i slotten kan kortslutte, blås rent med trykkluft og prøv igjen.

Og prøv å bytte ramslott.

Q tec har jeg og dårlig erfaring med. esp value line kassen, ikke verd penga.

Har skiftet til in win.

Lenke til kommentar

Nei, det hender at enkelte hoved kort trøbler, , så prøv andre slotter, det kan hede problemet ligger i slot 1.

Om så er tilfelle, kan det være hovedkortet, , få da ett nytt, men ikke av samme merke., det hender nemlig at enkelte batch av samme prod serie er feile..og du risikerer da å få ett nytt med samme feil

Det mest stabile jeg har prøvd til nå er soyo dragon.

Lenke til kommentar
Nei, det hender at enkelte hoved kort trøbler, , så prøv andre slotter, det kan hede problemet ligger i slot 1.

Om så er tilfelle, kan det være hovedkortet, , få da ett nytt, men ikke av samme merke., det hender nemlig at enkelte batch av samme prod serie er feile..og du risikerer da å få ett nytt med samme feil

Det mest stabile jeg har prøvd til nå er soyo dragon.

Har som tidligere nevnt prøv alle RAM-slotene.

Fikk nytt HK for en uke siden, så jeg tviler på at det er feilen.

Men skal teste om det er PSU i dag, så får vi se. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...