Gå til innhold

Ris til redigeringsguiden.


Anbefalte innlegg

Leste akkurat videoredigerings-guidens første del. Ikke bra!

 

For det første er forskjellen mellom analog og digital redigering særdeles diffus, og over grensen til å være direkte gal. Analog redigering er lineær redigering. Dvs. at klippenes rekkefølge bestemmes i det man fysisk overfører videosignalet fra avspilleren til recorderen. Man kan i ettertid "skrive over" enkelte klipp og legge på ny lyd/mikse lyd osv, men systemet er basert på at man har en plan FØR man begynner å redigere. Man får da i selve overføringen et "generasjonstap", der graden av tap bestemmes av hvor profesjonelt system man bruker. F.eks VHS til VHS gir elendige bilder uansett(utflytende rødfarge, kornete bilde, og dårlig lyd). Hi8 til Hi8 går noe bedre, men fortsatt ikke godt nok til at det kan brukes til noe som helst i profesjonell sammenheng. Beta SP til Beta SP via komponent kabler gir derimot et resultat der både kilde og resultatet holder et profesjonelt nivå.

 

Videre er digital redigering eller såkalt non-lineær redigering basert på at man står 100% fritt i forhold til klippenes rekkefølge. I tillegg opplever man ikke generasjonstap når man overfører via Firewire/IEEE 1394/i-link, fordi det er det faktiske digitale signalet som overføres(uten noe tap selvsagt) og lagres på harddisken i en DV-codec som om det skulle fortsatt ha vært på tape(I noen tilfeller vil signalet bli dekomprimert og kompimert igjen i en annen codec). Når man redigerer i dette materiellet, lages det ikke noen nye filer når man klipper i det, men man lager en rekke henvisninger til hvor i filene data skal hentes fra til enhver tid. Man vil derfor ved rene klipp uten overganger og filter, ikke oppleve generasjonstap selv når man kjører det tilbake på DV-tapen. Legger man derimot på filter(kontrast, fargefilter, effektfilter osv) må videoen i dette området rendres, og man får et "digitalt generasjonstap", der videoen først dekomprimeres, behandles og komprimeres igjen. Tapet i disse tilfellene avhenger sterkt av hvilken type filter man bruker.

 

Men antagligvis mente artikkelforfatteren at forskjellen på analog redigering og digital redigering er hvilken kilde man bruker for å laste inn video, dvs en digital eller en analog kilde. Da viser det at artikkelforfatteren bare vet forskjell på hvordan man henter inn et analogt signal og et digitalt signal, og hva som blir forskjellen i kvalitet. Dette har lite å gjøre med forskjellen digital/analog redigering å gjøre.

 

Når det gjelder priser på redigeringsprogrammer, er selvfølgelig det lureste å kjøpe f.eks Premiere ved å kjøpe Pinnacles DV500 eller DV200 kort. Da får man med programvaren i tillegg til kortet, noe som er helt greit! DV200 koster 4576,- (inkl. MVA) på AVMedia.no, og man får da altså fullversjonen av Premiere 6.0 til en billigere pris enn å kjøpe programmet alene--!!!!! DV200 er forøvrig et kort med bare DV inn/ut, mens DV500 har både DV inn/ut og en analog outbreakboks med s-video og kompositt, begge inn/ut. Dette gjør at man kan se video på en ekstern tv eller videomonitor når man jobber, eller enkelt kjøre ut til VHS når man har et ferdig produkt som skal sendes til kompisen som er i militæret i Nord-Norge eller tanta på Gjøvik mm. Fordelen med å se video på en ekstern monitor er mange. Jeg vil ikke gå inn på dem her.

 

Når det gjelder hvilket codec man bør velge å jobbe i, anbefaler artikkelforfatteren MPEG1-Video PAL. Dette er ikke hensiktsmessig, da man heller bør jobbe i selve DV-codecen. Da unngår man unødig rendring og to dekomprimerings-kompimerings prosesser. Dette er viktig, men det forutsetter også at man har en maskin som er kraftig nok, og som greier å spille av videoen i realtime. Systemet bør greie såkalt dualstream, dvs 7,2 MB/s for å greie dette smertefritt. Dette er helt nødvendig for f.eks DV500 som har innebygget realtime overganger men som bare virker med fart høyere enn 7,2 MB/s.

Lyd formatet skal være 16 bit og 48 000 Hz = 48 kHz.

 

Når det gjelder fremtidige artikler i den digital videoredigeringsguiden deres, så kan dere like godt først som sist gå over til Premiere eller Final Cut Pro for MAC. Det er disse som har størst markedsandeler for henholdsvis PC og MAC for konsumenter. De fungerer godt(i motsetning til det programmet du bruker), så godt at mange profesjonelle bruker dem også. Når det gjelder After Effects, så er ikke det et redigeringsprogram på lik linje med Premiere i det hele tatt. Det er ytterst tungvint å redigere med dette. After Effects er et(det fremgår av navnet) etterarbeids program, og et meget bra et sådan.

 

Håper dere tar et litt dypere dykk før dere presenterer fangsten neste gang. Ikke kom med flere halvdøde strandkrabber og småreker. Lykke til!

 

mvh

Andreas Wivestad

 

[ Denne Melding var redigert av: Wundel på 2001-07-24 15:45 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er flott du har noen synspunkter ved denne guiden, og jeg skal love deg jeg/vi skal rette på den i den nermeste framtid. Må nesten bare kommentere til mitt forsvar at denne guiden var skrevet for å vise "amatøren" hvor enkelt det egentlig er å redigere på pc'en, og med det hadde jeg ikke tenkt å gå noe dypere inn i formatene. Jeg er også enig i at guiden er for lenge siden utdatert (den ble skrevet i fjor høst) da DV ikke enda var 100% støttet av MainActor, og da valgte jeg det beste codecet/formatet som var tilgj. for meg. Alle prisene var også hentet inn på det tidspunktet, og av en eller annen grunn ikke blitt oppdatert. Jeg skal som sagt oppdatere guiden/lage en ny del der jeg går litt dypere inn i hva som skjer ved DV - og ved regigering ved DV.

 

Mvh

Aleksander Lyse

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...