Marvil Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Jaja men sann. Da har jeg oppdatert siden litt og lagt inn alt innholdet.. Noen av kommentarene er tatt til følge, noen kommer kanskje til å blir tatt til følge og noen kommer ikke til å bli tatt til følge.. Men vertfall; L I N K Kjekt om dere posta en hilsen i gjesteboka også.. De som vil kan jo prøve å hække Admin-log-in'en også.. Takk for fine tilbakemeldinger Og takk til alle som har bidratt.. Post gjerne flere kommentarer om det er flere ting på siden jeg bør se på (og kanskje fikse).. Edit; Og Audien min er snærtnere enn Golfen til Polert. Endret 19. mars 2004 av Marvil Lenke til kommentar
joffar Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Først av alt, det er en meget fin side du har fått laget deg. nuvel her er ett par ting jeg fant: Du har fremdeles noen lenker som ikke virker i design siden din, og for å pirke litt så kunne grammatikken vært bedre. Du har også noen skrive feil på forsiden.. eks: More information could be found under the Design-section More information can be found in the Design-section page shold be page should be sections with contence sections with content Eller som sagt, en meget fin side. iv Lenke til kommentar
enden Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) feilø tråd. Savnet dette innlegget i kafeen ja Endret 19. mars 2004 av enden Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Nei marve, det var ganske webdesign relatert, samt communityprat Feil tråd? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Først av alt, det er en meget fin side du har fått laget deg. nuvel her er ett par ting jeg fant: Du har fremdeles noen lenker som ikke virker i design siden din, og for å pirke litt så kunne grammatikken vært bedre. Du har også noen skrive feil på forsiden.. eks: More information could be found under the Design-section More information can be found in the Design-section page shold be page should be sections with contence sections with content Eller som sagt, en meget fin side. iv Hehe, grammatikken er ikke spes god, og klokken 1 på natten er den ikke spes mye bedre.. Skal fikse det så fort jeg kommer meg hjem.. Takk for at du påpekte det.. Lenke til kommentar
oleisbest Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) En veldig behagelig side. Knappene til PoleCat er geniale! -ole Endret 20. mars 2004 av oleisbest Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Valider! Valideeeeer!! PS: Er litt feil å bruke W3C-bildet når siden ikke validerer... Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 En veldig behagelig side. Knappene til PoleCat er geniale! -ole Say wuut? Har PoleCat laget hovedatrasksjonen på siden? Alle gir jo Marvil skryt for knappene, og da er det vel litt ironisk at PC har laget dem vel? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 hvis man åpner en link på siden så forsvinner meny knappene.... men de kommer tilbake etter ca 5 sek... ikke noe stor sak, bare noe jeg la merke til. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 En veldig behagelig side. Knappene til PoleCat er geniale! -ole Say wuut? Har PoleCat laget hovedatrasksjonen på siden? Alle gir jo Marvil skryt for knappene, og da er det vel litt ironisk at PC har laget dem vel? Kjekt at noen tenker på stakkars lille ilder. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 En veldig behagelig side. Knappene til PoleCat er geniale! -ole Say wuut? Har PoleCat laget hovedatrasksjonen på siden? Alle gir jo Marvil skryt for knappene, og da er det vel litt ironisk at PC har laget dem vel? Kjekt at noen tenker på stakkars lille ilder. Haha. Småen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Valider! Valideeeeer!! PS: Er litt feil å bruke W3C-bildet når siden ikke validerer... *host* Ja, jeg glemte å sjekke om sidene validerte i natt, jeg prioriterte heller å legge meg.. Nå er det fiksa, måtte bruke HTML 4.01 Transitional istedet for Strict, da Strict ikke likte <target="_blank">.. Det kan jo diskuteres om det er bra eller dårlig, men for mitt vedkommende er det dårlig. Det guider brukergruppen ut av min side og _ALTFOR_ mange lukker bare det vinduet og tror siden min ligger "bak" det igjen.. Ser det når jeg sitter på skolen f.x og folk besøker siden. De lukker siden og gidder ei gå inn igjen.. Da vil jeg heller bruke en lettere HTML-standard og beholde folket på siden.. Alle sider bortsett fra Linker og Design validerer Strict though, så det er bare pga den "_blank"-greia som jeg altså vil ha.. * L I N K * Gjerne flere innlegg i gjesteboka.. Takk til alle som har supporta når Stricten lekte seg som verst.. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) hvis man åpner en link på siden så forsvinner meny knappene.... men de kommer tilbake etter ca 5 sek... ikke noe stor sak, bare noe jeg la merke til. Vel, det later til at jeg endelig har fått til å rekonstruere denne feilen som så mange snakker om, og muligens til og med har funnet en løsning på problemet. Årsaken til at bildene «blinker» i Internet Explorer er at IE – av en eller annen merkelig grunn – bestemmer seg for å laste ned bakgrunnsbilder i CSS på nytt i ett sett dersom enkelte egenskaper og verdier er brukt (se artikkelen «Minimizing Flickering CSS Background Images in IE6» for detaljer). I hvilken grad denne blinkingen finner sted, avhenger av hva «Se etter nyere versjoner av lagrede sider» under Verktøy | Alternativer for Internett | Generelt > Midlertidige Internett-filer > Innstillinger er satt til. Jeg antar at standardinnstillingen her er «Automatisk». HalTan o.a. har kanskje noe mer hysterisk som «Hver gang siden vises» i stedet (ikke noe vondt ment). Forsinkelsen oppstår altså fordi den besøkende må vente på at bildet lastes ned på nytt. En måte å forhindre dette på, er ved å ta cache-styrende HTTP-felt i bruk. Med «cache» menes her mellomlager. Dette er noe de fleste nettlesere er utstyrt med – IEs går også under tittelen «Midlertidige Internett-filer». Konseptet er at nettsider og relaterte filer lagres midlertidig et sted på harddisken (eller lokalt), slik at nettleseren kan hente data som går igjen på flere sider fra dette i stedet for å måtte laste ned alt sammen på nytt hver eneste gang. Dette gjør også IE dersom mellomlager-innstillingen er satt til «Hver gang Internet Explorer startes» eller noe høyere – men, som vi har sett, altså ikke for «rollover»-bildene angitt i stilsettet. Hvis vi derimot klarer å tvinge IE til å lagre også disse lokalt, skulle problemet være ute av verden. Dermed kommer vi inn på HTTP-felt. Hver gang en fil overføres via HTTP, legger serveren med litt metadata (data om data) i en startblokk før selve filen. Startblokken består av ren tekst, og en tekstlinje i startblokken kalles et felt. For å se hva slags startblokker som er i omløp på WWW, kan man bruke tjenesten HTTP Header Viewer. For å gjøre websider og -filer mer «cache-vennlige» (og dermed raskere å laste – ja, nå spisser dere vel ørene, ikke sant?), kan man ta det jeg kaller cache-styrende HTTP-felt i bruk. For mer informasjon om dette, les artikkelen «Caching Tutorial for Web Authors And Webmasters». Her vil jeg bare forklare hvordan vi blir kvitt «rollover»-problemet på en Apache-server ved å bruke konfigurasjonsfilen .htaccess. Kort fortalt ønsker vi å sende to «cache-felt» med alle «rollover»-bilder: «Cache-Control», som angir hvor lenge fila skal beholdes i mellomlageret, og «Expires», som forteller når den lokale fila «utgår» – dette er bare av hensyn til eldre nettlesere. Dette styrer vi i Apache med funksjoner fra de to modulene mod_expires og mod_headers. (En modul er et programtillegg til Apache. For at det følgende skal fungere, må begge disse være installert – kontakt webhotellet ditt for detaljer.) Dersom vi har plassert alle «rollover»-bildene i en egen mappe, f.eks. rollovers, kan vi plassere en tekstfil med filnavnet .htaccess som inneholder ekstra serverinstruksjoner for disse filene i denne mappen. Kopier følgende inn i en passende tekstbehandler: ExpiresActive on ExpiresDefault "access plus 1 day" Header append Cache-Control "must-revalidate" Å få lagret filen med navnet .htaccess kan være litt problematisk på Windows-plattformen, men heldigvis fins det en enkel løsning. I Notisblokk skriver vi ganske enkelt ".htaccess" – med anførselstegnene – i Filnavn-feltet i Lagre som-dialogvinduet. Til slutt laster vi opp denne filen til samme mappe som «rollover»-bildene befinner seg i, altså rollovers. For å kontrollere at dette fungerer som det skal, sjekker vi adressen http://www.example.org/rollovers/bilde.png med HTTP Header Viewer. Dersom serveren har tatt notis av instruksjonene i .htaccess-fila, vil startblokken bl.a. inneholde to tekstlinjer som begynner med henholdsvis «Expires:» og «Cache-Control:». Dersom de nødvendige modulene ikke er installert, vil serveren i stedet svare med en 500-feilmelding. Hvis bare funksjonene i mod_headers er tilgjengelige, kan vi heller skrive Header set Cache-Control "max-age=86400, must-revalidate" i .htaccess. Etter omfattende testing av dette på min lokale Apache-server, noe jeg vil takke PoleCat og Marvil for, ser det faktisk ut til at dette fjerner blinkingen for godt. IE behandler altså bildene på samme måte som enhver fornuftig nettleser gjør (dette problemet er ikke-eksisterende i Opera og Mozilla) – uavhengig av hvordan «Midlertidige Internett-filer» er konfigurert. Følgelig lastes også sidene raskere. Dersom du ikke har tilgang til disse funksjonene på webhotellet ditt – klag, eller bytt webhotell. Nei, dette har ikke noe med CSS-rollovers å gjøre. HTTP-kontroll er et must for alle med egen hjemmeside. For mer informasjon om HTTP, se W3C-dokumentet «Common HTTP Implementation Problems». Har jeg forresten nevnt at søkemotorer setter stor pris på skikkelige HTTP-startblokker? Edit: Jeg klarer naturligvis ikke å skrive et lengre innlegg uten at det blir en ørliten feil ett eller annet sted. Men, men. Endret 20. mars 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Heh, jeg lærer nye ting hele tiden jeg.. Flott innlegg.. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 ^^ og derfor bør man bruke Opera!!! :w00t: :w00t: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå