Gå til innhold

Skal kjøpe forsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har et par gamle Bang & Olufsen høytalere som jeg vil bruke. De er på 50 watt eller noe sånnt. Og 6 ohm.

 

Jeg har fått tilbud på en Sony TA FE 330R. Den er 3 år gammel (han kjøpte den ny da, for 1800) og nå får jeg den for 500,-. Jeg lurte på om noen vet noe om denne. Og om jeg har fått et bra tilbud.

 

Og noen som vet om andre forsterkere som er bra. Har ikke så masse penger, så det må bli brukt. Og aller helst i Bergens området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den forsterkern anbefalest :thumbs: eg hadde den før... den er ganske kraftig til og være så liten.. Hadde høytalerane mine på 1000W og ein Sub på 600w tilkopla det gjekk fint, og det er imponerandes lydkvalitet av den :w00t: kjøp den

Power output: 2 x 70W (DIN 4ohm)

 

 

heh, jammen kunde du ka kjøpt mindre høytalere vis forsterkern din bare flekker 140 watt @ 4ohm ;)

 

men aye, den forsterkern funker fint til dine høytalere, 500kr ekke spess mye =)

Lenke til kommentar
heh, de fleste forsterkerne trekker vel 50watt ;P

Hmm..? Hva menes med dette? Det eneste de fleste forsterkere går på, som har med 50 og gjøre, er 50 hertz.

Trådstarter skriver at hans høyttalere er på 50 watt. Noe jeg tviler på, siden høyttalere som regel er passive. De tåler 50 watt inn. Det jeg tror og håper H_Bozz mener, er at de fleste forsterkere klarer å drive en høyttaler på 50 watt. Eller mer korrekt, drive høyttalere som tåler 50 watt inn.

Lenke til kommentar
heh, de fleste forsterkerne trekker vel 50watt ;P

Hmm..? Hva menes med dette? Det eneste de fleste forsterkere går på, som har med 50 og gjøre, er 50 hertz.

Trådstarter skriver at hans høyttalere er på 50 watt. Noe jeg tviler på, siden høyttalere som regel er passive. De tåler 50 watt inn. Det jeg tror og håper H_Bozz mener, er at de fleste forsterkere klarer å drive en høyttaler på 50 watt. Eller mer korrekt, drive høyttalere som tåler 50 watt inn.

riktig =P

 

Men jeg går ut fra att det er 50watt RMS eller program. De fleste hoytalere klarer jo over 50 watt max. Ellers er det på tide å skaffe nye

Lenke til kommentar
Den forsterkern anbefalest :thumbs:  eg hadde den før... den er ganske kraftig til og være så liten.. Hadde høytalerane mine på 1000W og ein Sub på 600w tilkopla det gjekk fint, og det er imponerandes lydkvalitet av den :w00t:  kjøp den

Power output: 2 x 70W (DIN 4ohm)

 

 

heh, jammen kunde du ka kjøpt mindre høytalere vis forsterkern din bare flekker 140 watt @ 4ohm ;)

 

men aye, den forsterkern funker fint til dine høytalere, 500kr ekke spess mye =)

hehe... bare satt dei på for og teste litt... men dei eg brukte ellers var Jamo Studio 180 som har 180w per stykk... Har solgt Forsterkern no da... måtte ha Surround :D

 

Edit: Bruker jamo Høytalerane som bakhøytalere i surround :thumbs:

Endret av MuD
Lenke til kommentar
hehe... bare satt dei på for og teste litt... men dei eg brukte ellers var Jamo Studio 180 som har 180w per stykk... Har solgt Forsterkern no da... måtte ha Surround :D

 

Edit: Bruker jamo Høytalerane som bakhøytalere i surround :thumbs:

Feil, de har ikke en eneste watt. Såvidt jeg kan se er Jamo Studio 180 passive, i likhet med de fleste hifi høyttalere.

Lenke til kommentar
hehe... bare satt dei på for og teste litt... men dei eg brukte ellers var Jamo Studio 180 som har 180w per stykk... Har solgt Forsterkern no da... måtte ha Surround :D

 

Edit: Bruker jamo Høytalerane som bakhøytalere i surround :thumbs:

Feil, de har ikke en eneste watt. Såvidt jeg kan se er Jamo Studio 180 passive, i likhet med de fleste hifi høyttalere.

han snakker om hvor mange watt dem tåler eller program / RMS.

De fleste hoytalerene er jo passive..

Lenke til kommentar
hehe... bare satt dei på for og teste litt... men dei eg brukte ellers var Jamo Studio 180 som har 180w per stykk... Har solgt Forsterkern no da... måtte ha Surround :D

 

Edit: Bruker jamo Høytalerane som bakhøytalere i surround :thumbs:

Feil, de har ikke en eneste watt. Såvidt jeg kan se er Jamo Studio 180 passive, i likhet med de fleste hifi høyttalere.

han snakker om hvor mange watt dem tåler eller program / RMS.

De fleste hoytalerene er jo passive..

Jeg vet det. Jeg er bare å dårlig humør og pirker på at veldig mange skriver at høyttalerene deres har x antall watt, når de egentlig er passive.

Lenke til kommentar
hehe... bare satt dei på for og teste litt... men dei eg brukte ellers var Jamo Studio 180 som har 180w per stykk... Har solgt Forsterkern no da... måtte ha Surround :D

 

Edit: Bruker jamo Høytalerane som bakhøytalere i surround :thumbs:

Feil, de har ikke en eneste watt. Såvidt jeg kan se er Jamo Studio 180 passive, i likhet med de fleste hifi høyttalere.

han snakker om hvor mange watt dem tåler eller program / RMS.

De fleste hoytalerene er jo passive..

Jeg vet det. Jeg er bare å dårlig humør og pirker på at veldig mange skriver at høyttalerene deres har x antall watt, når de egentlig er passive.

vel du trenger ikke å spre det humøret.. :thumbdown:

 

Og når du skriver att pasive høytalere ikke har noe watt så høres det ut som du mener att dem spiller uendelig høyt. En høytaler tåler XXXX mange watt, men det er egentlig ganske uintressant hva dem tåler (peak/max/spisseffekt etc).

 

Det som egentlig teller er RMS (Root Mean Square). Det er en måte å måle hvor mange watt en høytaler/forsterker yter, ikke over ett millisekund uten over 8 timer konstant effekt.

 

 

Det finne også noen eldre måter å måle effekten på..

Sinus er en litt eldre måte å måle effekten på og er lettere å oppnå litt høyere tall med.

Musik er en enda eldre måte å måle effekten. Høytalerne takler omtrent dobbelt så mange watt musik som watt RMS

 

 

sånn.. nå fikk jeg sagt litt om det til dem som lurer :thumbs:

Endret av H_Bozz
Lenke til kommentar
Og når du skriver att pasive høytalere ikke har noe watt så høres det ut som du mener att dem spiller uendelig høyt. En høytaler tåler XXXX mange watt, men det er egentlig ganske uintressant hva dem tåler (peak/max/spisseffekt etc).

 

Enig, totalt uinteressant.

 

Det som egentlig teller er RMS (Root Mean Square).  Det er en måte å måle hvor mange watt en høytaler/forsterker yter, ikke over ett millisekund uten over 8 timer konstant effekt.

 

Jeg synes ikke RMS er intressant. Hvis jeg skal fortelle deg hvor mange watt RMS mine høyttalere tåler må jeg se på spesifikasjonene i manualen. For meg er det helt irrelevant. Hva gjør en høyttaler som tåler 500 RMS "bedre" enn en som tåler mindre? Vi leser jo ikke spesifikasjoner når vi hører på musikk. Jeg gjør i hvert fall ikke. Jeg hører på musikken. Høres det bra ut er jeg fornøyd. Jeg vet at forsterkeren min yter 2x100W i 8ohm. Det jeg synes er mer interessant er at den veier 25 kg, den har en kraftig strømforsyning som kan levere masse strøm til høyttalerene. Det jeg synes er mest interessant er at oppsettet mitt låter bra.

 

Hvorfor i det hele tatt være så utrolig opphengt i watt og effekt. Det er bare spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Og når du skriver att pasive høytalere ikke har noe watt så høres det ut som du mener att dem spiller uendelig høyt. En høytaler tåler XXXX mange watt, men det er egentlig ganske uintressant hva dem tåler (peak/max/spisseffekt etc).

 

Enig, totalt uinteressant.

 

Det som egentlig teller er RMS (Root Mean Square).  Det er en måte å måle hvor mange watt en høytaler/forsterker yter, ikke over ett millisekund uten over 8 timer konstant effekt.

 

Jeg synes ikke RMS er intressant. Hvis jeg skal fortelle deg hvor mange watt RMS mine høyttalere tåler må jeg se på spesifikasjonene i manualen. For meg er det helt irrelevant. Hva gjør en høyttaler som tåler 500 RMS "bedre" enn en som tåler mindre? Vi leser jo ikke spesifikasjoner når vi hører på musikk. Jeg gjør i hvert fall ikke. Jeg hører på musikken. Høres det bra ut er jeg fornøyd. Jeg vet at forsterkeren min yter 2x100W i 8ohm. Det jeg synes er mer interessant er at den veier 25 kg, den har en kraftig strømforsyning som kan levere masse strøm til høyttalerene. Det jeg synes er mest interessant er at oppsettet mitt låter bra.

 

Hvorfor i det hele tatt være så utrolig opphengt i watt og effekt. Det er bare spesifikasjoner.

Enig med Peterman. Det er alt for mange som henger seg opp i watt!

 

Anyway, den sony forsterkeren leverer neppe mer en 30w rms ellerno. Den er jo ganske lett da, liten strømforsyning osv. Men den var jo billig, sikkert greit nok!

Lenke til kommentar
Det som egentlig teller er RMS (Root Mean Square). Det er en måte å måle hvor mange watt en høytaler/forsterker yter, ikke over ett millisekund uten over 8 timer konstant effekt.

Hvor har du det fra?? RMS er meg bekjent en middelverdi, i dette tilfellet middelverdi av effekten høyttaleren tåler.

Lenke til kommentar
Det som egentlig teller er RMS (Root Mean Square).  Det er en måte å måle hvor mange watt en høytaler/forsterker yter, ikke over ett millisekund uten over 8 timer konstant effekt.

Hvor har du det fra?? RMS er meg bekjent en middelverdi, i dette tilfellet middelverdi av effekten høyttaleren tåler.

men JESUS...

 

så går du runt og sier att jeg ikke har noen IQ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...