Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leser endel om dns for tiden, og lurer på hvordan du har lært deg dns i linux. Jeg tenker da på å hoste et domene selv, f.eks: crasy.spiserfisk.net . Noen som har noen erfaringer å utveksle her? Det meste av det jeg har lest til nå er hva dns er, hvordan det fungerer osv... jeg vil nå vite hvordan jeg setter det opp :D hvem filer som jeg må konfe og daemons jeg må kjøre osv. dynamisk dns fra dyndns.org og andre er ikke noe problem, men å hoste alt selv vil jeg lære da..

 

ja,

 

mvh Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til DNS server bruker du BIND. Litt avansert å lære første gang, men alle seriøse bruker BIND.

 

Her er en kanon guide til BIND:

http://www.linux.org/docs/ldp/howto/DNS-HOWTO.html

Emnet "A simple domain" beskriver opprettingen av DNS oppføringer.

 

Vel, la oss si du har domene.com og vil hoste dette selv. Du vil peke domene.com til IPen 200.10.20.30.

 

I kontrollpanelet til de du kjøpte domenet hos, kan du sette hvilke DNS server(e) domenet skal bruke. Det er den DNS-serveren(e) som blir sjekket når noen spør etter IP-adressen til domene.com eller subdomene.domene.com. Etter du har satt DNS serverene til ditt domene til IPen din egen DNS server, må du konfigurere DNS serveren din. I DNS serveren sine instillinger setter du at domene.com = 200.10.20.30.

 

Når noen da prøver å slå opp IPen til domene.com, går forespørselen først til de som spør sin DNS server (ofte ISPen sin DNS server), så går den til root-serverene (ligger innlagt i BIND) for å finne ut hvilke DNS servere som tilhører domene.com. Den finner da at DNS serveren til domene.com er 200.10.20.30. Javel, da spør den den etter IPen til domene.com. Den svarer at domene.com = 200.10.20.30 (her kjører du DNS på samme server som domenet peker til).

 

Etter at du har satt opp domene.com sine DNS servere kan du sette opp så mange subdomener (subdomene.domene.com) og MX hosts (mailservere) som du vil på din egen DNS.

 

For reverse DNS (dvs at 200.10.20.30 peker til domene.com) må det at 200.10.20.30 = domene.com ligge inne i DNS serverene til de som eier IP-adressen 200.10.20.30 (som regel din ISP om du hoster selv). Snakk med dem.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Mens hvi er inne på dette med dns så lurer jeg på....

Går det an og hoste sitt HELT eget domene? uten og ha det fra før om dere skjønner? hehe..! Dette må jo være mulig for du får jo bestilt domene og dem må jo på en eller annen måte "hoste" domen for deg..! hadde vert moro og kunne "lagd" sine helt egne på domener

Lenke til kommentar
Mens hvi er inne på dette med dns så lurer jeg på....

Går det an og hoste sitt HELT eget domene? uten og ha det fra før om dere skjønner? hehe..! Dette må jo være mulig for du får jo bestilt domene og dem må jo på en eller annen måte "hoste" domen for deg..! hadde vert moro og kunne "lagd" sine helt egne på domener

Nei, det går nok ikke å bare installere BIND og tro man kan sette opp www.myl33tdomain.com uten videre :p

 

Man må nok pent betale for et domenenavn, evt bruke en av gratistjenestene som dyndns osv. (men da får man bare et subdomene eller hva det kalles)

 

Domenenavn på internett har en hierarkisk oppbygning hvor toppdomene (no, com, org o.l.) styres av forskjellige myndigheter i ulike land. Deretter kan folk kjøpe sine egne domenenavn under disse, men de må da registreres. Ellers ville jo ingen funnet siden din, ikke sant?

Lenke til kommentar

Altså det eneste du avhenger av er å kjøpe domenet hos noen og sette opp DNS-serverene domene skal bruke. Dersom alle skulle kunne lage sitt eget domene uten å kjøpe det, hvordan ville det da gå? Dersom du kjøper et domene hos www.domeneshop.no f.eks, og kun domenet uten domenepakke, så kan du hoste det selv, da er det kun betalingen som går via dem.

Lenke til kommentar
.com/.org/.net/.biz/.info Registrering: 95,- Per aar: 95,- Domeneshop.no

:wow: Hvorfor eier ikke alle linux-geeker sitt eget domene og hoster det selv naar det bare koster stusselige 95,- kroner aaret??

 

Edit: Ogsaa maa man selvfolgelig betale for xdsl-linja, men det gjoer jo alle linux-geeker allerede uansett, og ubrukt upload kan man fint unnvaere til et domene.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Vel, du kan jo det på alle linjer så lenge du har en offisiell IP du har kontroll over.

 

De fleste ISPer liker det nok ikke men i og med at det er så få som gjør det (spes på ADSL linjer som suger hardt til egen hosting med elendig ut-hastighet). Tror Chello har forbudt det ellerns, vet ikke hvor grundig de sjekker.

 

Med reverse DNS tror jeg ikke du får noe napp hos Stjelehor, Bluecom osv. Tror NGT og Catch (Catch gjør dette) er litt mer behjelpelige med reverse DNS. Min ISP, en lokal fiberleverandør gjør dette for meg, men det er litt mer pga jeg kjenner folka.

Lenke til kommentar
Med reverse DNS tror jeg ikke du får noe napp hos Stjelehor, Bluecom osv

Jeg hadde ingen problemer med å få fikset dette hos Bluecom iallefall. ;)

Bare sendte en mail til teknisk jeg, så var det gjort på noen få timer.

 

 

Edit: leif..

Endret av piit
Lenke til kommentar
Med reverse DNS tror jeg ikke du får noe napp hos Stjelehor, Bluecom osv

Jeg hadde ingen problemer med å få fikset dette hos Bluecom iallefall. ;)

Bare sendte en mail til teknisk jeg, så var det gjort på noen få timer.

 

 

Edit: leif..

Najs. Da er Bluecoms godis. Tipper iaff Tiscali og Telenor er problematisk.

Lenke til kommentar

Takk! Skal hive meg over den guiden så fort jeg får tid. Grunnen til at man ikke kan host crasy.spiserfiske.boller er vel da at det er ingen som vet hvor .boller er. Dette er jo ikke noe problem på LAN, men iom at det er forskjellige dns server hos ISPs så blir det vel sånn..Vil jeg tro :) Men det skulle jo gått ann... hadde vært kult, men det skal vel noe til å få med de maskinene som sitter på top level domaina. Blir neppe godkjent som et FQDN . hehe

 

 

dns er artig, lets go reading!

 

takk folkens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...