Gå til innhold

Alarm på oljetrykk, vanntemposv.


Anbefalte innlegg

I sommer hadde jeg el oljelekkasje i båten, og uheldigvis gikk det en stund før jeg oppdaget det. Heldigvis gikk det bra med motoren.

 

For at dette skal forhindres i fremtiden har jeg lyst å lage litt overvåkningselektronikk til oljetrykk, vanntemperatur og eventuelt batterispenning (det tar jeg senere).

 

Jeg har komplett serie med VDO instrumenter, med tilhørende sensorer for oljetrykk og kjølevannstemperatur.

 

Min plan er å lage en innretning som koples parallellt (eller i serie?) med instrumentene (avleserene), og som slår inn et relé når oljetrykket kommer under 6 bar eller vanntemperaturen over 100 grader. Dette releet kopler inn en buzzer (allerede montert).

 

Det er ikke så viktig at disse verdiene er akkurat 6 og 100, men noe deromkring hadde passet.

 

Det hadde vert greit om en diode varslet om det enten var vanntempen eller oljetrykket den slo ut på.

 

Noen som vet hvordan slike sensorer virker? Er det en motstand som varierer proporsjonalt med temperatur/trykk, eller er det andre metoder som er brukt?

 

Noen som har ideer om hvordan en slik krets skal bygges opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt er det ikke nødvendig å lage noen elektronisk krets, selv om dette kanskje blir litt mer raffinert. (Og en kilde til feil? Det maritime miljøet kan være aggresivt! Kortslutninger og krypstrømmer forekommer jo hyppigere på sjøen)

 

For å overvåke oljetrykket finnes det innstillbare oljetrykksvakter fra VDO(!) som du kan koble til oljerailen i motoren.

Enten via et "T"-stykke i samme hull som giveren for instrumentet sitter, eller i et annet passende uttak på motorblokka. Som regel er det flere uttak, som gjerne er gjenget opp med 1/8 BSP-gjenger.

At giveren skal gi alarm på alt under 6 bar er vel i overkant, men det var vel bare et eksempel fra din side.

Normalt har motoren et oljetrykk på 4 til 6 bar ved vanlig driftsturtall, men tomgangstrykket ligger atskillig lavere; mest sannsynlig mellom 0,8 og 1,5 bar, litt avhengig av oljetemperatur og motorens lagerslitasje. En omtrentlig innstilling for en slik vakt vil da være like under verdien for tomgangstrykket.

Alternativt kan denne selvsagt settes høyere for å overvåke trykket i arbeidsturtallsområdet , men da må funksjonen for vakta forrigles, slik at den ikke gir alarm på tomgang.

Samme funksjon er også tilgjengelig for kjølevannstemp, men der blir jo montasjen noe enklere, ettersom denne ikke behøver noen forrigling.

Disse vaktene kan godt styre releet ditt direkte, så noe elektronikk er strengt tatt ikke nødvendig.

Hva batteriovervåkningen angår, så tror jeg også dette kan løses på en ganske enkel måte. Kanskje ved en eller annen enkel zenerdiode-oppstilling?

-

Alternativt kan man gjøre som du antakelig tenker; Benytte de orginale giverne for temperatur / oljetrykk, ved å koble seg innpå disse. Disse giverne er i de fleste tilfelle konstruert som en variabel motstand, som varierer i takt med temp / oljetrykk.

Den elektroniske oppstillingen rundt en slik løsning kan sikkert johanlo si noe mere om, men som sagt; For egen del er jeg litt skeptisk til å benytte elektronikk til et såpass enkelt øyemed, jeg har sett for mye kortslutninger og feil forårsaket av sjøluft, for å bifalle dette.

Lenke til kommentar

Jeg ville tro at ca. 5-6 bar er eksellent for MIN motor (Forøvrig en Mercedes 220D 60 hk). Sensoren er plassert rett forran oljefilteret, og da er normalt driftstrykk ca. 10 bar, avhengig av turtall. Hvis nåla på måleren beveger seg ned mot 5- og 6-tallet tyder det på at det er faretruende lite olje igjen, og oljelekkasje er et faktum.

 

Vanntempen er 87 grader, og viser måleren 95-100 grader er termostaten rykke.

 

Vet at VDO har ferdige instrumenter for dette, med de passer ikke riktig helt for mitt bruk. Ettersom jeg husker er det unødvendig mange funksjoner inne i bildet, med bla eksostemp osv.

 

Dessuten er det billigere å lage sin egen. For å forhindre korrosjon osv. har jeg planer om å putte det hele i en passende apparatboks, og fylle den med silikon for å holde vannet unna.

 

Det jeg tenkte på var at hvis sensorene oppførte seg som motstander, so var det vel mulig å finne en innretning som sammenlignet resistansen i sensoren med en forhåndsinnstilt potmeter. Når motstanden går over/under verdien potmeteret er stilt inn på, aktiveres et relè.

Lenke til kommentar

Hm, 10 bar var da voldsomt mye? Er du helt sikker på at dette er riktig?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har skrudd / reparert bensin- og dieselmotorer opp til 1600hk i 15-20 år, men aldri har jeg hørt at noen av disse går med så høyt oljetrykk?

De aller fleste oljepumper avreguleres når trykket nærmer seg 5-6 bar, rett og slett for at belastninga på pumpa ikke skal bli for stor.

Som sagt; Jeg sier ikke at du tar feil, men hvordan har du lest av dette? Jeg ville for sikkerhets skyld snakket med MB´s marineavdelig, for å kontrollere at dette er riktig.

 

Btw; Jeg snakket ikke om komplette instrumenter, men kun trykk- og temperaturvakter.

Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at 10 bar/2200 RPM er riktig. Har undersøkt med han som bygget båten, og han påstår at grunnen til at trykket som AVLESES er sø høyt er fordi sensoren som er plassert mellom pumpe og filter. Båtbyggeren er forøvrig bilmekaniker.

 

Det er liten forskjell på om filteret er nytt eller gammelt.

 

Kan vi imidlertid diskutere elektronikk her, og ikke motorer?

Lenke til kommentar

Beklager min lille digresjon, det var ikke meningen å trå på ømme tær.

 

Får håpe johanlo kan bidra med noe elektronikk da, ettersom det tydeligvis er et uttalt ønske om å løse spørsmålet den veien.

Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar

Comparator.gif

 

Dette er en komparator, som kan drive et rele. Forholdet mellom motstandene R2 og R3 definerer spenningen hvor releet skal virke. R2/R3 må være "stiff", dvs motstandene må være "store".

 

En opamp er en inegrert forsterkerkrets med som oftest to innganger og en utgang. Spenningen på utgangen er differansen mellom de to inngangene multiplisert med en konstant A:

 

Output = A*(Pos_Input - Neg_Input)

 

A er er typisk mange tusen.

 

Den positive inngangen er koblet til negativ forsyningsspenning med en stor motstand. Den negative inngangen er koblet til en spenningsdeler, slik at den har en fast spenning. Når positivt inngangssignal påtrykkes og overstiger spenningen på den negative inngangen, så går utgangen i taket. Dvs bortimot positiv forsyningsspening. Når inngangssignalet er mindre enn den negative inngangen, så er utgangen tilnærmet negativ forsyningsspenning.

 

EDIT: En skriveleif... :roll:

EDIT2: Forklaring på hvordan kretsen virker...

Endret av johanlo
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet her ? Skrue har jo foreslått en god løsning.

 

1. En pressostat som står under trykk fra oljen vil fungere utmerket. Når oljetrykket kommer under 6 bar så blir trykket for lite til å holde unna en bryter. En fjær presser da mot kontaktene som gir et elektrisk signal til en lampe, rele eller whatever.

 

2. En termostat står i kjølevannet. Når temperaturen når 100 grad. cel. så beveger bimetallet seg nok til at det gir kontakt og dermed elektrisk signal til lampe, rele eller whatever.

 

En mer avansert måte å gjøre dette på er johanlo sitt eksempel. Der kan orginalgiver brukes til å få en tilnærmet linær spenning ut med temp.

Lenke til kommentar

Johanlo: Takker og bukker. Vet ikke om jeg forstod alt, men jeg skjønte det meste. Er trøtt nå, og er på vei i seng. Skal lese det hele igjen i morgen, og er sannsynligvis mer våken da, og da forstår jeg det hele mye enklere.

Lenke til kommentar
Johanlo: Takker og bukker. Vet ikke om jeg forstod alt, men jeg skjønte det meste. Er trøtt nå, og er på vei i seng. Skal lese det hele igjen i morgen, og er sannsynligvis mer våken da, og da forstår jeg det hele mye enklere.

Bare hyggelig! :D Det er bare å spørre, så kan jeg forklare mer...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal ikke begi meg inn på diskusjonen om riktig oljetrykk i motorer og lignende men komme med et lite tips.

 

Ikke bruk vanlig silikon på noe som helst utstyr som har kobber i seg (ledninger, ledningsbokser etc. ) Grunnen til dette er at vanlig silikon inneholder eddiksyre som angriper kobber ( og sannsyligvis andre metaller ). Hvis silikonen lukter eddik inneholder den eddiksyre.

 

Hørte om et tilfelle der silikon ble brukt i små mengder på en Stanford skipsgenerator, denne ble totalt ødelagt etter kort tid og måtte skiftes!

 

En annen grunn til å skygge unna silikon er at den er hygroskopisk, dvs. at den slipper igjennom vann! Typisk eksempel er vanlige dusjer der silikonen etter en tid blir svart pga. fuktighet som er trengt inn og med etterfølgende soppdannelse.

 

Meget bra alternativ til Silikon er Sikaflex.

 

Edit, skrivefeil.

 

 

Good Luck.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

Må bare bifalle ragstian her, angående bruk av silikon.

Den kan som du sier ragstian, i mange tilfelle inneholde eddiksyre, og da er den mildt sagt aggressiv!

Sikaflex er langt mer å foretrekke ja, evnt kan jo elektronikken støpes inn i epoxy også.

Men ikke dermed sagt at muffe kommer til å velge denne løsningen da. Han vil vel helst gå for sine opprinnelige ønsker, greit nok det. Så da blir det vel silikon allikevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...