Gå til innhold

Transistor vs. Relé

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Transistoren er laget av et halvledende materiale, f.eks. silisium, mens en rele er rent mekanisk. Transistoren er mye raskere, mens releet tåler mer strøm. En transistor er også mye billigere.

Bruksområdene er også forskjellig. Et rele er bare en bryter, mens en transistor kan typisk styre en strøm ved hjelp av en spenning. (Og for de som mener at en BJT er strømstyrt, tro om igjen...)

Lenke til kommentar
Transistoren er laget av et halvledende materiale, f.eks. silisium, mens en rele er rent mekanisk. Transistoren er mye raskere, mens releet tåler mer strøm. En transistor er også mye billigere.

Bruksområdene er også forskjellig. Et rele er bare en bryter, mens en transistor kan typisk styre en strøm ved hjelp av en spenning. (Og for de som mener at en BJT er strømstyrt, tro om igjen...)

Hva mener man med NPN og PNP transistorer?

Lenke til kommentar

NPN og PNP er BJT, eller såkalte bipolære transistorer. Med PNP og NPN menes strømretningen (veldig kort fortalt) gjennom transistoren.

Finnes det transistorer med 2 utganger, som i reléer?

Lenke til kommentar

NPN og PNP er BJT, eller såkalte bipolære transistorer. Med PNP og NPN menes strømretningen (veldig kort fortalt) gjennom transistoren.

Finnes det transistorer med 2 utganger, som i reléer?

Jeg har aldri hør om det, men det er mulig det finnes. Jeg er utdannet digital/analog IC-designer, og har ikke oversikt over alle diskrete komponenter som finnes... :cry:

Men til gjengjeld så kan jeg få til det meste integrert... :p

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er logic level FET den med minst indre motstand. Er bygd litt spesielt for å kunne bli styrt av et ttl level signal (derav navnet). Den med minst motstand som jeg har brukt hadde rDS (on) ca 0,003 ohm. Har ikke studert oppbygningen deres men de benyter vanligvis mos eller hex teknikk.

Lenke til kommentar
hvor lavt kan den indre motstanden i en transistor komme?

Du får ta "Analog CMOS", når du begynner i 4., da lærer du å beregne de mest perverse og intime detaljene til en transistor. :yes:

Elektronfysikk behandler mye slikt...;)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
hvor lavt kan den indre motstanden i en transistor komme?

Du får ta "Analog CMOS", når du begynner i 4., da lærer du å beregne de mest perverse og intime detaljene til en transistor. :yes:

Elektronfysikk behandler mye slikt...;)

Jo, det har du forsåvidt rett i, men Analog CMOS er mer rettet mot design. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...