Gå til innhold

Hvilken vifte burde jeg kjøpe?


chriss

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en AMD Athlon XP2600 cpu som trenger litt avkjøling.

Hvilke vifter er det som er stillegående?? veldig viktig at den er støysvak!

Hvor mye må jeg betale for en bra vifte? (trenger ikke være blant de dyreste)

Hvilke får jeg "minst støy" for pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelen/ulempen med en hel kjøler?

Jeg er åpen for alt egentlig. bare det ikke bråker så mye.

Jeg har en vifte nå som jeg personlig syntes bråker altformye den heter:

 

112612 EKL Blade XP Controlled Socket A

(20704001041) opp til AMD XP3200+

 

Nå har jeg skrudd ned hastigheten grunnet veldig stor varmeutvikling (over 75 grader), har hørt at det muligens er at jeg har innstallert viften feil vei. Altså at jeg må rotere den 180 grader. I utgangspunktet trudde jeg ikke det var mulig. Har tenkt å rette på dette hvis det er tilfelle (må bare kjøpe kjølepasta først)

Lenke til kommentar

Blir CPU for varm, kan den gå en varm og grusom død i vente. Hvis hovedkortet ikke er snilt og skrur seg av for deg, da :)

 

Det du tror er en vifte er en kjøler. Viften bare en del av kjøleren, for å skifte ut den varme luften rundt kjøleribbene. Det du trenger er en skikkelig ribbe med god vifte. Mange gode forslag har kommet. Jeg bruker selv en MIST Frostbite (ikke C-varianten), og er særdeles fornøyd. Har hørt at C-varianten skal være god. så prøv denne!

 

Når du sier at du har satt viften gal vei, kan det hende at du har satt kjøleren på gal vei. Da er det ikke sikkert at du får god nok kontakt mot kjernen på CPU. Tommelfingerregel er at "håndtaket" på klipsen som fester ribben skal vende mot kanten på hovedkortet og ikke mot midten, hvis du skjønner hva jeg mener. Dette står forklart i de fleste manualer for hovedkort. Socketen er nemlig asymmetrisk ;)

 

Diablito2k: Man MÅ IKKE ha kjølepasta, men det er SÆRDELES ANBEFALT å bruke for best mulig kjøling. Det funker helt fett uten, men hvis du er glad i prosessoren din, bruker du selvfølgelig kjølepasta.

Lenke til kommentar

Hehe... jepp jeg mener selvfølgelig ribben og ikke vifta. Vifta var allerede satt på når jeg kjøpte den. Men Jeg skal gå for Frostbite C tenker jeg. og der trenger jeg ikke å kjøpe noe annet i tillegg?? eller hva? den har jo en ribbe + en vifte.

Takk, da lærte jeg noe i dag også! :yes:

Endret av chriss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...