Gå til innhold

Single side / double side RAM?

Anbefalte innlegg

Hei,

I manualen til mitt nye hovedkort (Gigabyte GA-8IK1100) oppgis der hvilken sammensetning av minnebrikker som er mulig på kortet. Der nevnes da også noe om single sided og double sided minnebrikker og at man for å utnytte minnekapasiteten maks må benytte en spesiell kombinasjon av single sided og double sided.

Men såvidt jeg kan finne ut er der ingen RAM-fabrikanter som oppgir hvorvidt brikkene er single sided eller double sided. Skal man da gå ut i fra at alle brikkene er enten det ene eller det andre? (Men hva?) Eller har jeg oversett noe?

Knut Arne Vedaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å utnytte minnekapasiteten max vil si å fylle ramslotene med 4GB fordelt på 6 ramsloter. I tilfelle må man tenke på at det er støtte for totalt 8 minnebanker på GA-8IK1100, d.v.s. 1 stk. enkeltsidet ram krever 1 minnebank, dobbeltsidet krever 2 minnebanker.

4GB er vel nærmest "science fiction" for de fleste, så jeg tror heller du mener plassering av mindre mengde fordelt på 6 moduler. Da gjelder dette med totalt 8 minnebanker - bare å ringe webshopen, så plukker de ut høvelig ram for deg.

Abit er flinke til å teste ymse minne. Med samme brikkesett som ditt ( i875P ) så vil jeg tro du kan bruke deres, ihvertfall som en antydning Minnetest NB. registered ® og ECC (E) passer best for servere, men kortet ditt støtter også den type minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...