Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger å flytte 16 gb via internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp en harddisk og legg alt på den. Send i posten så sender han harddisken tilbake til deg igjen.

Eller. Ta en tur til bergen med harddisken din.

Brenn alt på DVD-plater. Billig og bra.

Komprimer hele shiten må maks komprimeringsmetode. 7-zip er anbefalt, og legg dem på CDR eller noe sånt.

...hvorfor kan ikke PCene stå på om natten?

Lenke til kommentar

Pakk sammen dataene til en fil med msbackup og high compression .

Lagre den på ntfs partisjon (fat32 har 4gb begrensning på filstørrelse)

Begge dere installerer et samme p2p program , du sharer ut fila med

han som buddy eller noe .

Han søker opp filnavnet eller din bruker .

Automatisk nedlasting .

Ellers kan du jo spørre noen kompiser om hjelp slik at båndbredden blir

spredd over flere .

Kanskje noen her vil hjelpe til ??

............

Lenke til kommentar

Noen kommentarer til de forslagene som har kommet inn.

p2p program er ikke aktuelt, da jeg ikke vil dele bildene med resten av verden. Kanskje ikke så stor fare for at noen syntes de er interessante nok til å laste ned, men likevel.

DVD brenner eller mp3 spiller koster penger, og jeg har ikke noe særlig bruk for noen av delene, annet enn til nettopp dette prosjektet.

Bildene representerer resultatet av 2 og et halvt års foto interesse. Pluss at noen av bildene er av personer og hendelser jeg ikke vil glemme. CD'er er veldig utsatt for riper. Og harddisker kan plutselig bli ødelagt, eller virus/os kan ødelegge bildene ved tilfeldigheter. Tenkte derfor å satse på to lagringsteder.

Så lenge man setter en begrensning på opp hastigheten, skulle ikke nedlastningshastigheten bli noe særlig rammet.

Lenke til kommentar
Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av. Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc. Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Det er snakk om ca 9600 filer, på tilsammen 16,3 gb.

Begge pcene slås av om natten, så det bør være en eller annen auto resume funksjon.

Går det ikke å bare maile filen?

Lenke til kommentar
Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av.  Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc.  Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Begge pcene slås av om natten, så det bør være en eller annen auto resume funksjon.

Hørt om ordet å skyte fugler med kanon? ;)

I ditt tilfellet er å skyte fly med luft pistol. :laugh:

Jeg sterkt anbefaler deg å sende din far 25 cder eller 4 dvder, spare deg for mye tid og penger! :thumbup:

begge deler er vel lite effektivt, ettersom kanonen mest sansynelig vil bomme fuglen, eller ikke detonere, når den treffer pga for lite motstand, og skyter du på fly med luft pistol, kan man si du har for mye fri tid :p

men til saken...

ville nok godt for dvd brenneren, elkjøp har jo 30 dager retur hvis du angrer på kjøpet...

"Elkjøp"(elkjøp som i verb) en DVD brenner å brenn ut 4 plater gå tilbake til butikken å si du vil ha pengene igjen for denne Dvd brenneren så stygg ut i Blått neon lyd evu. en bedre unskylding..

Lenke til kommentar

Mener at enkelte p2p kan settes opp til filaksess til bestemte andre

brukere som du tillater.

Uansett det var ditt forslag med internett.

msbackup archive kan også passordbeskyttes .

Annet alternativ:

Skaff deg et ekternt backup medie istedet for å sende filer til faren din .

Bruker selv en maxtor dv5000 til dette foremålet .

Har aldri tapt viktige data .

Har man viktige ting og ikke tar backup går man på en smell

en eller annen gang.

...........

Lenke til kommentar
CDer er jo i aller høyste grad akutuelt! Vedkommende kan jo legge det som er på CDene inn på sin maskin, for det er jo der dem skal ligge? CDene er jo bare transportmiddelet.

Hva er vitsen med å sende det da .

Da har man allerede en backup av dataene ute fra maskinen .

Lenke til kommentar
CDer er jo i aller høyste grad akutuelt! Vedkommende kan jo legge det som er på CDene inn på sin maskin, for det er jo der dem skal ligge? CDene er jo bare transportmiddelet.

Enig..og da har du filene lagret 3 plasser...

Selv har jeg mine bilder lagret 3 plasser..på hoved disken og på et raid med speiling av 2 disker..

Så brennner jeg ut nye bilder 1 gang i måneden

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av. Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc. Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Hmmm, en god backup på din fars pc. Ingen backup er vel bedre en å bare lagre bildene på cder også beholde dem hjemme, eller i en bankboks dersom de betyr veldig mye for deg ?

Regner med at du ville bruke din fars harddisk som backup, så dersom du brenner dem ut på cd så slipper du vel å sende de til din far ? :blush: Du sa jo ingenting om at din far faktisk skulle bruke dem, eller... ? :green:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9
Det beste hadde jo vært og bare printet ut alle bildene!

Lagret dem på loftet eller noe slikt noe! :D

De kan jo enkelt sendes i posten også!

:laugh: 9600 bilder ja..

Lenke til kommentar

Ja, fatter ikke logikken din her. Om du brenner dem ut og sender har du filene 3 steder, og det vil derfor være enda tryggere enn å sende dem over nettet. 25 cd-r +porto kommer vel på i overkant av 100 kr. Alternativet ditt er en måneds kraftig redusert internettopplevelse, som du betaler rundt 400 kr for..?

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det skikkelig trygt, først brenn ut alt på cd er. Til en pris av kansje 100kr for 25cder med cover. Disse legger du i en pappeske som du bare åpner i nødstilfelle. Da er det nesten ingen sjangs for at de blir ødelagt av riper.

Så tar du å brenner ut et parti til som du sender til faren din, som han igjen legger inn på disken sin. Da har du bildene på 4 steder; Din maskin, cdene som ligger i pappesken, cdene hos faren din og disken hos faren din. Dette til en pris av maks 300kr. Det syntes jeg er billig for en så god sikkerhet.

Edit. jeg foreslo vist det samme som alle de andre her :blush: Men jeg må legge til at jeg leste om sikkerhetskopi av bilder i lokal avisen for noen dager siden. Der sto det at å brenne ut bildene vaar en bra ting å gjøre. Sålenge man tok kopi av cdene etter 10-15 år

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Å fordele 9600 filer i et litt komplisert mappesystem på cder a 700 mb, er mye manuelt arbeid. Det liker jeg ikke. :(

Satser likevel på brenne mesteparten på cder, og bruke nettet til back up av nye filer, etterhvert som de kommer til.

Å lagre kopier samme sted som originalen var heller ingen god ide. Det var en grunn til at jeg ville ha kopien hos min far, hvis det skjer noe dritt her, er nemlig kopien trygg, og blir ikke ødelagt sammen med originalen.

Utskrifter eller epost faller på sin egen urimelighet :thumbdown:

Hva lokalaviser sier om datalagring er uinteressant. De aller fleste aviser som skriver om data pleier ikke å ha peiling likevel. :(

Lenke til kommentar

bruk Burn To The Brim, dette er ett program som er laget for å fylle opp maks av plater og samtidig kan ta vare på mappestrukturen. dvs, du velge passende cd-størrelse, 'move to folder' (opprett en cd-brenning mappe på samme stasjonen som bildene er), slå på 'process empty files/folders', tast inn i 'splitting depth' tjaa.. hvor mange mapper har du? tjaa.. tast inn 50 og trykk start. velg mappen med bildene og noen få sekunder senere så har BTTB funnet ut den mest optimale cd strukturen. det som skjer nå er at du har en drøss med mapper i brenne mappa du valgte ut, og da er det bare å slenge inn en cd-plate, velge innholdet på mappe 1, brenn, bytt plate, fyll upp med mappe 2, bytt cd... når din far får platene så kan han bare velge innholdet og kopiere alt til egnet sted, og vóila! han har en tro kopi av alle bildene dine og samtidig får en identisk mappestruktur som du har. bedre går det ikke an å få det til..

ps. når du er ferdig med å brenne, ikke slett brenne mappen.. bildene må flyttest tilbake til der de var ;)

pps. på default så vil ikke bttb lage cd'er som har mer en 1% vekkastet plass, editer 70m/80m profilene og tast inn på 'allowed waste space' noen mb under maks kapasitet, dvs, på 80m plate som har maks kapasitet på 703mb, tast inn 699 som allowed waste space. dette for å forsikre seg om at bttb tar med seg alt når den jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...