Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger å flytte 16 gb via internett

Anbefalte innlegg

jeg og hadde gått for cd-er sendt med posten..

en sånn cd spindel som Rikky viste ett bilde av koster ikke skjorta å få sendt med posten. pakk den inn i bobleplast, surr en del teip rundt og send avgårde. koster vel sånn ca rundt 50,- å få sendt pakken med posten og den er framme på to, tre dager. mye bedre alternativ enn å drive å laste opp og opp i flere uker imho.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Upload hastigheten min er på 128 kbits, så det vil ta en del tid ja. Men trenger ikke ikke upload hastigheten til så mye annet, så jeg har råd til å ofre litt av den til dette prosjektet.

Det kan godt ta lang tid, så lenge det ikke krever noe spesielt mye aktiv innsats fra meg eller min far.

Det er ganske knotete å fordele de 9600 filene på cder. Dessuten tidkrevende, og vil koste en mindre sum penger ( men det er egentlig ikke så viktig ).

Vil dessuten takke for alle forslag. :D

Lenke til kommentar
Upload hastigheten min er på 128 kbits, så det vil ta en del tid ja. Men trenger ikke ikke upload hastigheten til så mye annet, så jeg har råd til å ofre litt av den til dette prosjektet.

Når du har makset ut uploaden, har du i praksis makset ut downloaden også. Kan jo være noe å tenke på hvis du laster ned mye. Du vil merke det på vanlig surfing også.

Lenke til kommentar

Innstaller " BulletProof " FTP server eller lignende på din pc, og f.eks " SmarFTP " på maskinen til din far, så kan bare din far sette laveste katalogen på download. Når dere begynner på igjen på morgenen så begynner dere der dere slapp automatisk. Simpelt ;)

Lenke til kommentar
16 GB er ikke SÅ forferdelig mye nå i bredbåndets dager...

Hvis du overfører 704(kbit/s)/8(bits ien byte)=80(kB/s), 80*60(sec)*60(min) = 384MB/time, 16000/384=40 timer +/-, 15 timer i døgnet så er det gjort på 2-3 dager, like lang tid som posten, og uten porto :)

Nemlig! Med en upload på 128 kbit ser det mere slik ut:

128 kbit/s = 16 kbyte/s

16,3 GB = 17091788,8 kbyte

17091788,8 kbyte / 16 kbyte/s = 1068236,8 s

1068236,8 s / 3600 = 296,7325 h

296,7325 h / 24 = 12,36385417 dager

Inkludert overhead og alle andre faktorer som kan redusere hastigheten blir det sikkert over 14 dager! :D

EDIT: Men hvis det å sende dem over nettet er den eneste løsningen ville jeg har komprimert dem i en eller flere store pakker og sendt dem med DCC over mIRC! Enkelt å sette opp, enkelt å bruke, og støtter resume!

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Hørt om ordet å skyte fugler med kanon? ;)

I ditt tilfellet er å skyte fly med luft pistol. :laugh:

Jeg sterkt anbefaler deg å sende din far 25 cder eller 4 dvder, spare deg for mye tid og penger!  :thumbup:

begge deler er vel lite effektivt, ettersom kanonen mest sansynelig vil bomme fuglen, eller ikke detonere, når den treffer pga for lite motstand, og skyter du på fly med luft pistol, kan man si du har for mye fri tid :p

Selv om prosjektilet fra kanonen ikke detonerer ved treff, så kan vi vel trygt gå ut ifra at jobben blir gjort allikevel mtp fugl vs kanonkule? :)

Lenke til kommentar
128 kbit/s = 16 kbyte/s

16,3 GB = 17091788,8 kbyte

17091788,8 kbyte / 16 kbyte/s = 1068236,8 s

1068236,8 s / 3600 = 296,7325 h

296,7325 h / 24 = 12,36385417 dager

Inkludert overhead og alle andre faktorer som kan redusere hastigheten blir det sikkert over 14 dager! :D

Hmm.. Dette vil tilsi at det står på 24t i døgnet, noe det ikke gjør..

Så hvis du regner 12 timer daglig (Jeg ville nok heller tro det reelle tallet er lavere).(La oss si 10 timer daglig) Så vil det ta noe som:

296,7325h / 10 = 29,67325.

Tar man med overhead og andre ting ville jeg regnet med ca 35 dager, dette hvis maskinen blir slått på HVER ENESTE dag, og står der minst 10 timer.

Så mitt tips er : Gi opp og kjøp en dvd brenner eller en harddisk. (Gjerne ekstern).

Lenke til kommentar

Mtp. pris:

Gitt at kraftprisen er på ca. 35 øre/KW, og hver av maskinene bruker ca. 150W når de bare laster, vil prisen på dette bli:

0,150(KW)*296,7325 (Timer) = 44,5 kilowattimer

44,5 * 0,35 (Kr) = 15,75 kr

15,75 * 2 (det er seff. to maskiner som må stå på...) = 32 kr.

32 kr er litt dyrere enn det man må betale for å sende over en spindel med 25 stk. CD'er.

Lenke til kommentar
Mtp. pris:

Gitt at kraftprisen er på ca. 35 øre/KW, og hver av maskinene bruker ca. 150W når de bare laster, vil prisen på dette bli:

0,150(KW)*296,7325 (Timer) = 44,5 kilowattimer

44,5 * 0,35 (Kr) = 15,75 kr

15,75 * 2 (det er seff. to maskiner som må stå på...) = 32 kr.

32 kr er litt dyrere enn det man må betale for å sende over en spindel med 25 stk. CD'er.

Det kan jo hende at de har volumbegrensning på linjen sin også :p

Da lønner det seg virkelig ikke! :green:

Hvor mye kostet egentlig 5 GB ekstra på kvoten hos Telenor?

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Eller så kan du løpe rund og pante flasker i 25 dager, da har du kanskje råd til en dvd brenner og noen plater! så kan du sende 4 plater i posten! eller så kan du jo bare brenne på 25 cd plater og lagre de hjemme! Er det tvangstanker som gjør at backup'en skal være i Bergen eller er det en praktisk grunn? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...