Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger å flytte 16 gb via internett

Anbefalte innlegg

Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av. Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc. Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Det er snakk om ca 9600 filer, på tilsammen 16,3 gb.

Begge pcene slås av om natten, så det bør være en eller annen auto resume funksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16gb er vel ikke så mye at det gjør noe - pakk det ned i noen zipfiler (eller lignende) av passe størrelse 1 GB (kanskje ?) så har du oversikten lettere.

Finnes mange enkle ftp server programmer ( eks bulletproof ) du kan ha innstallert mens du gjør dette - kan bruke feks flashfxp som klient - har glimrende resume funksjon. Begge har prøveversjoner så hvis du greier det i løpet av en måned så ;)

Brenne cder er vel litt upraktisk egentlig.

Lenke til kommentar

Hvis du brenner de ut på CD eller DVD er det da noen vits i å sende de i posten? Kan jo bare oppbevare dem på en sikker plass. Ingen vits i å kopiere dem over til en annen maskin.

Nå har jo riktignok CDer en begrenset levetid, men oppbevares de i tupperware boks i kjøleskapet må jo det forlenge den.. :p

Lenke til kommentar

Drar du noengang på besøk til bergen? Ta med harddisken og sett den i den andre pc'en. Så kopierer du. Ellers så er kompis med dvd-brenner bra, lån den en dag.

Overføring av 16gb med 128upload vil ta tid, over 250 timer med optimal hastighet. Når du da slår av pc'en om natta så vil det si at du i nesten en måned ikke vil ha en særlig god internettopplevelse på pc'en din.

Lenke til kommentar
Hvis du brenner de ut på CD eller DVD er det da noen vits i å sende de i posten? Kan jo bare oppbevare dem på en sikker plass. Ingen vits i å kopiere dem over til en annen maskin.

Nå har jo riktignok CDer en begrenset levetid, men oppbevares de i tupperware boks i kjøleskapet må jo det forlenge den.. :p

Meget godt poeng. En harddisk har en mye lavere gjennomsnittlig levetid en CD'er. En backup-eske med plater av god kvalitet stuet vekk et mørkt og kaldt sted kan holde seg ganske lenge...

Lenke til kommentar
Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av.  Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc.  Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Begge pcene slås av om natten, så det bør være en eller annen auto resume funksjon.

Hørt om setningen å skyte fugler med kanon? ;)

I ditt tilfellet er å skyte fly med luft pistol. :laugh:

Jeg sterkt anbefaler deg å sende din far 25 cder eller 4 dvder, spare deg for mye tid og penger! :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

16 GB er ikke SÅ forferdelig mye nå i bredbåndets dager...

Hvis du overfører 704(kbit/s)/8(bits ien byte)=80(kB/s), 80*60(sec)*60(min) = 384MB/time, 16000/384=40 timer +/-, 15 timer i døgnet så er det gjort på 2-3 dager, like lang tid som posten, og uten porto :)

Lenke til kommentar
Har en del bilder på min maskin jeg gjerne skulle hatt en god back up av.  Tenkte derfor å ha en ekstra kopi av dem på min far sin pc.  Han bor i Bergen, og jeg i Oslo, men vi har begge ADSL, så jeg tenkte å overføre dem via nettet.

Hørt om ordet å skyte fugler med kanon? ;)

I ditt tilfellet er å skyte fly med luft pistol. :laugh:

Jeg sterkt anbefaler deg å sende din far 25 cder eller 4 dvder, spare deg for mye tid og penger! :thumbup:

begge deler er vel lite effektivt, ettersom kanonen mest sansynelig vil bomme fuglen, eller ikke detonere, når den treffer pga for lite motstand, og skyter du på fly med luft pistol, kan man si du har for mye fri tid :p

men til saken...

ville nok godt for dvd brenneren, elkjøp har jo 30 dager retur hvis du angrer på kjøpet...

Endret av Octavian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...