Gå til innhold

æ, ø og å i linux


Anbefalte innlegg

Lagde en tråd her i forrige uke ang. jukebox program for linux, og jeg endte opp med å bruke yummi til dette formålet. Er kjempefornøyd med brukervennlighet og funksjonalitet, men har en liten ting å utsette på den. Alle mapper / Filnavn med æ, ø eller å i seg ble utelatt da jeg la til mp3ene i databasen :(

 

Da gikk vi jo glipp av store titler som: Vømmøl Spellemannslag, Diverse Hellbillies sanger, litt E76 og noe Too Far Gone... Ikke store tapet kanskje, men jeg hadde jo satt pris på om alle mp3ene på disken hadde blitt med i databasen når jeg først satte i gang ...

 

Men det var ikke bare yummi som hadde problemer med de norske tegnene... Filbehandleren Gentoo var heller ikke så glad i disse. Jeg hadde i beste tro kjørt en smbmount på musikkdisken fra windowspcen min, og satte i gang med kopieringen, men hver gang en mappe eller fil med æ,ø eller å i seg dukket opp kuttet alt som het overføringer fra den mappa, og den fortsatte med neste...

 

Noen andre som har opplevd lignende og som har en god løsning som ikke innebærer massiv omdøping av filnavn? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Archlinux 0.6 med kde 3.2, og kan si at den i hvert fall ikke har dette problemet. Lagde en "æøåæøåsd" mappe som jeg kopierte en annen tilfeldig mappe inni, deretter kopierte jeg æøå mappa (med innhold såklart) til "inni seg selv" (heh), og det fiksa konqueror helt fint. (reiserfs)

 

Men jeg vet jeg har hatt noe av samme problemet med norske tegn og fat32 partisjoner før. Jeg tenkte vel bare "****** "#¤()&%")!! fat32 møkka M$ #!!"#" og fortrengte problemet..

 

Ang. yummi så er det litt merkelig igjen, ettersom den bør lese info'n sin fra id-tagen? (disclaimer: har aldri brukt yummi)

Lenke til kommentar

med konqueror har jeg ikke hatt disse problemene, nei... Maskinen jeg brukte var en smule treg, så jeg hadde for anledningen innstallert blackbox, og brukte gentoo som filbehandler.

 

ang yummi så er det klart at den leser info fra id3, men den må jo først finne filene, ikke sant? Tror det er der problemet oppstår... Så løsningen blir vel å rename alle filer til AudiotrackXX (og bytte ut spesialtegn i mappenavn med noe lignende (å = aa og sånn) :( håpet jeg slapp det, da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...