Gå til innhold

ekstern blitz - i norge

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et Olympus C730, som naturligvis mangler "hot shoe".

Jeg kunne likevel tenkt meg å kjøpe en ekstern blitz til kameraet. Mulige alternativer jeg har hørt skal virke bra med dette kameraet er;

Metz Mecablitz 44 MZ-2 w/TTL (i prisguiden)

Phoenix D91-BZS

Promaster 5550DX w/TTL (krever egen Olympus-modul med kabel)

Cullmann 20AF Digital w/TTL

Problemet er vel at disse er svært vanskelig å skaffe her i Norge. Jeg vil helst slippe å måtte flytte til USA for å få tak i dem. Unntaket er Metz, men jeg har hørt at de tre andre er en god del bedre egnet..

Har noen flere tips til hvor jeg kan skaffe en av disse blitzene, eller tips til andre som egner seg bedre? Å kjøpe Olympus FL-40/FL-50/FL-20 er grisedyrt og dermed fullstendig uaktuelt for en fattig student.

Å få tak i noen av disse brukt er vel også vanskelig.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter med et Olympus C730, som naturligvis mangler "hot shoe".

Jeg kunne likevel tenkt meg å kjøpe en ekstern blitz til kameraet. Mulige alternativer jeg har hørt skal virke bra med dette kameraet er;

Metz Mecablitz 44 MZ-2 w/TTL (i prisguiden)

Phoenix D91-BZS

Promaster 5550DX w/TTL (krever egen Olympus-modul med kabel)

Cullmann 20AF Digital w/TTL

Problemet er vel at disse er svært vanskelig å skaffe her i Norge. Jeg vil helst slippe å måtte flytte til USA for å få tak i dem. Unntaket er Metz, men jeg har hørt at de tre andre er en god del bedre egnet..

Har noen flere tips til hvor jeg kan skaffe en av disse blitzene, eller tips til andre som egner seg bedre? Å kjøpe Olympus FL-40/FL-50/FL-20 er grisedyrt og dermed fullstendig uaktuelt for en fattig student.

Å få tak i noen av disse brukt er vel også vanskelig.

Hei.

Regner med du har vurdert å bestille fra amerikanske nettbutikker?

Er i samme situasjon selv, da jeg forsøker å få tak i en Sigma EF-500 DG Super til mitt Minolta 7Hi, det ender nok opp med at jeg bestiller blits og omnibounce fra B&H PhotoVideo i USA.

(PS: Ser du også holder til i Trondheim. Studerer ved dragvoll selv, kanskje vi kan dele på Shipping&Handling hvis du finner det du trenger på B&H?)

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Hvis du allerede ikke har skaffet deg en løsning så ville jeg heller skaffet en slavetenner (fås i de fleste fotobutikker til ca 100 kr) og kjøpt en brukt eldre blits fra f.eks :

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...egorigruppeid=3

Det er mange som selger sine kraftige blitser fra sine analoge speilrefleks kamera om dagen...

Bruker selv en Nikon SB-24 med slavetenner til diverse digitale kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Hvis du allerede ikke har skaffet deg en løsning så ville jeg heller skaffet en slavetenner (fås i de fleste fotobutikker til ca 100 kr) og kjøpt en brukt eldre blits fra f.eks :

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...egorigruppeid=3

Det er mange som selger sine kraftige blitser fra sine analoge speilrefleks kamera om dagen...

Bruker selv en Nikon SB-24 med slavetenner til diverse digitale kompaktkamera.

Trigger-spenninga må være under 6v for å bruke blitzen sammen med C730. Det utelukker nesten alle gamle blitzer...

Jeg har en liten slaveblitz (Sunpak remote lite II), men den er ikke så kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...