HKRoed Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hei! Er disse harddiskene og CD'rommene koblet riktig i forhold til ytelse? IDE1 hovedkort: Western Digital 40GB (master med OS) Master Seagate Barracuda 160GB Slave IDE2 hovedkort: Western Digital 120GB Master IDE1 kontrollerkort: Plextor CD brenner Master IDE2 kontrollerkort: CD'rom leser Master DVD'rom leser Slave OS'et vil jeg ha på den 40 giggen. De to andre diskene er det musikk etc på. Synes det tar så himmla lang tid å kopiere filer mellom diskene. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Bytt Barracudaen og Plextoren. Regner med at det ikke er noe PIO mode inne i bildet ? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Koblinga ser grei ut den. Gikk det treigt og kopiere sa du? se etter om kontrollerne er stilt på dma og ikke pio Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Hvor finner jeg info om dma og pio? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hvor finner jeg info om dma og pio? I BIOS. Trykk delete (i de fleste tilfeller) når du starter maskina. Mulig det ligger under advanced settings. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) På alle harddiskene står det: PIO Mode: 4 Ultra DMA Mode: 5 Og på CD'rommene: Plextor brenner: DMA CD og DVD 'rom leser: PIO Hva det nå enn betyr... Endret 15. mars 2004 av SpritHansi Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) På alle harddiskene står det:PIO Mode: 4 Ultra DMA Mode: 5 Merksnodig. Er det ikke ett sted du deaktiverer PIO ? UDMA 5 (6) er ihvertfall riktig. Vet ikke om den BIOSen er slik at PIO valget overstyrer UDMA, er det ikke mulig å "disable" PIO på noen måte ? Kom forresten til å tenke på kablingen. Du bruker vel ikke en ATA33 kabel i stedet for en ATA66/100/133-med 80 ledere. Edit: Hvis det XP/2000 kan du også sjekke DMA under kontrollpanel - system- enhetsbehanling - Ide ATA/ATAPI kontrollere - Primary/Secondary IDE Channel - Egenskaper - Avanserte Instillinger - DMA Hvis tilgjengelig. Endret 15. mars 2004 av el-asso Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 I Enhetsbehandling ser det slik ut: IDE ATA/ATAPI-kontrollere *AliM5229 PCI BUS Master IDE-Kontroller *Primær IDE-kanal *Sekundær IDE-kanal I Ali M5229... finner jeg intet om DMA eller PIO I Primær IDE-kanal finner jeg: Enhet 0 *Enhetstype: Automatisk *Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig *Gjeldende: Ultra DMA-mode 5 Enhet 1 *Enhetstype: Automatisk *Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig *Gjeldende: PIO-modus (kan dette være den gamle DVD'rommen??) I Sekundær IDE-kanal finner jeg: Enhet 0 *Enhetstype: Automatisk *Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig *Gjeldende: Ultra DMA-mode 5 Enhet 1 er tom... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Hadde jeg vært deg hadde jeg droppa 40GB disken . Satt Seagaten og Western diskene på hk IDE1 . Laget en 30GB partisjon på en av disse og hatt OS'et der . Deretter ville jeg droppa det ekstra kontrollerkortet og klart meg med DVD leser og plextoren på hk'ets IDE2 . Tror det ville blitt bedre ytelse da.. Du trenger ikke 3 cdrommer , hvis du ikke bruker den siste til kaffekoppen da . ............... Endret 16. mars 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå