Gå til innhold

Pc'en klikker ved normal hastighet

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte pc for ca et halvt år siden.

Alt så ut som det fungerte fint helt til pc'en begynte å slå seg av rett etter oppstart av win XP. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte slå ned hastigheten fra XP2600 til XP2000.

Er det noen som har noen enkle/billige tips til å forbedre pc'en min?

kunne gjerne tenke meg litt mindre støy og at jeg kan kjøre full hastighet igjen (uten at noe klikker). Har funnet ut at cpu'en blir veldig varm med full hastighet. (snakk om over 75 grader)

Ved XP2000 er det 69 grader.

Her er specen på pc'en:

1 116252 Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR

AGP, "Ultra/750-8X XP Golden S"

2 115266 Asus A7V8X/LAN/GD Hovedkort Socket A DDR

VIAKT400,A/133,ATX,USB,8XAGP

3 114488 AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Thoroughbred) prosessor

4 112612 EKL Blade XP Controlled Socket A

(20704001041) opp til AMD XP3200+

5 111122 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD800JB

6 109260 Creative Soundblaster Live 5.1 Digital

Lydkort PCI Retail Sett

7 112666 DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Takk på forhånd!

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om temperaturen er årsaken til å PCen slår seg av. Du kan sette inn en CPU-vifte som blåser mer (men da blir det gjerne mer lyd også) og/eller du kan sette inn et par kabinettvifter. Kabinettvifter vil senke temperaturen i kabinettet og dermed føre til at CPU-vifta blåser kaldere luft på CPU. Alternativt kan du bare åpne kabinettdøren.

Ps. Jeg regner med at du har montert kjøleren riktig og har brukt små menger kjølepasta. Dersom ikke, foreslår jeg at du gjøre dette først.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg ut av det da? (PSU)

Jeg har et gammelt kabinett, burde vel kanskje kjøpe et nyere et.

Noen forslag på greie kabinetter?(som ikke er altfor dyre)

Har tatt på kjølepasta på CPU'en. Skal det mye kjølepasta på eller?

Burde jeg kjøpe en annen vifte?

Jeg mener også at pc'en klikket selv om den hadde stått av lenge (dvs at cpu'en var kald)

Lenke til kommentar

Jeg trudde det ikke var mulig å sette på vifta feil vei. men jeg skal nå prøve med engang jeg har fått tak i kjølepasta. Er det stor forskjell mellom de forskjellige kjølepastaene??

Syntes pc'en min bråker litt mye også.. så det blir nok nytt kabinett og en ny vifte tenker jeg. Noen som har et bra forslag på hvilke kabinett jeg burde velge? som er rimelig og ikke bråker så mye?

Nå har jeg funnet ut hvilke type power supply jeg har den heter:

Jou Jye Electronic Co

Model:JJ-300 AP (vet dere om denne bråker?)

Lenke til kommentar

1. Du kan jo først sjekke at cpu vifta snurrer, hvis ikke må du få satt i kontakten, eller byttet den med en som fungerer.

2. Du kan ha satt den feil vei, i så fall kan du se under blokka som er mellom vifta og selve cpuen, den er en forhøyning som ikke rekker ned til cpuen, denne må stå på uitsiden av cpuen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å snu vifta 180 grader. Men trur i utgangspunktet den var satt riktig. Fordi når jeg tok opp vifta kunne man se at kontaktflaten fra cpu'en var sentrert. Etter jeg hadde snudd vifta fikk den en annen kontaktflate som var alt formye til den ene kanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...