Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Active Directory og internett

Anbefalte innlegg

Jeg er lærling.. har ikke fulgt med i timene på IKT.. ehm..

:roll:

Jeg har laptop med trådløst nettverk og internett... Har bridga nettverktilkoblingene..

Det er 2 nettv kort på servern. det ene er kobla rett i laptopen med kryssa kabel.. det andre er kobla i switschen til klientene...

Jeg får internett på servern, men jeg klarer ikke få det ut til klientene...

Hjelp! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klientene får IP av DHCP på servern.. og Gateway er 192.168.0.1 både på serveren og på klientene (Jeg har konfigurert DCHP til å gjøre det.)

Er det serveren som er routeren ut til Internet, eller har du en annen router i nettverket? Hvis det er serveren som er routeren for dine klienter, så må klientene ha IP adressen til serveren som default gateway.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med aksesspunktet, har det den innebygde DHCP-serveren deaktivert? Er det aksesspunktet som har 192.168.0.1?

EDIT: Ser det fortsatt for meg at serveren er en router siden den har 2 nettverkskort. Den må da route mellom de kortene, slik at klientene kan komme forbi den og inn på Internet.

Ser for meg nettverket slik: LAN (klienter) - Server - Laptop - Aksesspunkt - Internet

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Får du pinget noen internett sider fra klientene da?

Hvis du ikke får det kan det se ut som et dns problem.

Har du satt opp dns på serveren eller skal alle klientene bruke ekstern dns?

btw: IKT-lærlinger ruler! :thumbup:

Nei.. Får ikke pinget internett servere....

Er ikke helt 100% sikker påm det med DNS.. :blush:

Har som sagt ikke fulgt helt med... hehe.. Men når jeg skriver ipconfig i cmd på klientene har den fått utdelt IP, Maske og gateway fra DHCP servern på servern som jeg har konfigurert... Og det står Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks og navnet på domenet mitt der... Dette er på alle klientene...

DNS er vel bare omgjøring fra IP adresse til en adresse med bokstaver el no? sant? :blush:

Lenke til kommentar
Hvordan er det med aksesspunktet, har det den innebygde DHCP-serveren deaktivert? Er det aksesspunktet som har 192.168.0.1?

Nei DHCP i routeren er ikke deaktivert... og den har IP 192.168.0.1

Internett funker som sagt på laptopen og på servern... problemet er å få internettet videre fra servern og ut til klientene...

Lenke til kommentar
EDIT: Ser det fortsatt for meg at serveren er en router siden den har 2 nettverkskort. Den må da route mellom de kortene, slik at klientene kan komme forbi den og inn på Internet.

Ser for meg nettverket slik: LAN (klienter) - Server - Laptop - Aksesspunkt - Internet

Ja servern er en router på den måten... Og nettverket er satt opp på den måten du trodde..

Lenke til kommentar

Hvilket OS kjøres på server?

Hvis det er Windows 2000/2003 så må du aktivere Routing and Remote Access, slik at serveren fungerer som en router. MERK: Serverens LAN nettverkskort og klientene innenfor må ligge på et annet subnett enn laptop'en og aksesspunktet.

PS: Følg litt bedre med i IKT timene :thumbs:

Lenke til kommentar
Hvilket OS kjøres på server?

Hvis det er Windows 2000/2003 så må du aktivere Routing and Remote Access, slik at serveren fungerer som en router. MERK: Serverens LAN nettverkskort og klientene innenfor må ligge på et annet subnett enn laptop'en og aksesspunktet.

PS: Følg litt bedre med i IKT timene  :thumbs:

Jeg har konfigurert serveren til å være en router... men skal sjekke det med subnet og sånn...

Takk for hjelpen! :)

EDIT: OS er Windows 2000 Server

og Win 2000 Prof. på klientene...

Endret av XzysteRr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...