bcorny Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Har satt i sammen et nettverk med 3 maskiner og får pinget opp alle maskinene fra alle... Men når jeg skal søke på maskiner i nettverket, så finner jeg ikke noen! Hva mangler jeg for at jeg skal kunne gjøre dette? Lenke til kommentar
bcorny Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 hmm... nei jeg har ikke delt noen disker enda... Må jeg det for å finne en maskin i nettverket da? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 må vel det.. ellers er det ikke så mye vits i å få en maskin opp i network neighbourhood. :smile: Lenke til kommentar
Napoleon Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg har et problem jeg også... Når jeg er på store LAN så finner jeg bare 5-10 stk. Det er iriterende det! Og ingen kan hjelpe meg! Jeg finner bare de som er koblet på samme switch som meg. Noen hjelp? Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Heisann... Kanskje dette kan være til hjelp for dere.. For det første må alle maskinene ha følgende protokoller: - TCP/IP for [nettverkskort] - fleste windows apps - IPX/SPX for [nettverkskort] - Mange spill og apps - NetBEUI for [nettverkskort] - Noen apps og eldre windows vers.. TCP/IP protokollen konfigureres på følgende måte: IP-addresse siden: - Med mindre du har en server som gir ut DHCP (som du sikkert ikke har på et så lite lokalt nettverk) merker du feltet angi IP: og skriver inn følgende IP-adresse: 192.168.1.X hvor x er et tall fra 1 til 255. Legg merke til at du og kan bruke 0 men da er det noen maskiner som ikke finner deg på nettverket. 192.168.1 er en serie som ikke er i bruk på internett. Hvis du bruker nettverket på lokalområdet er det fritt frem mellom tall fra 1 til 255 på alle poster. Nettverksmaske: Som oftest brukes A nettverk. Det vil si nettverk der en kan ha opp til 255 forskjellige maskiner: tast inn: 255.255.255.0 Skal en ha 255*255 maskiner på nettverket taster man inn 255.255.0.0 Anbefalt: IP: 192.168.1.1 -> 100 nettverksmaske: 255.255.255.0 IPX/SPX protokollen trenger en ikke gjøre noe med NetBEUI protokollen trenger en ikke gjøre noe med Nå må en passe på at følgende er tilstede.. Klient for Mircosoft-nettverk [Nettverkskort] Protokoller nevt over Deling av filer og skrivere i Mircosoft-nettverk På "primær:" står nå : "Klient for Microsoft-nettverk" som standard. Med midre det er snakk om en server er det ikke mye vits i å ha dette. Merk derfor Windows-pålogging. Press knappen "Deling av Filer og skrivere" og merk av filer og/eller skrivere hvis en ønsker å dele dette Siste skritt er Identifikasjonen Datamaskinnavn: Kan ikke være likt på forskjellige maskiner. Merk: BrukerNavn og bRUKERnAVN er det samme i Windows og kan derfor ikke brukes om hverandre Arbeidsgruppe: På store nettverk er disse gruppene forskjellige.. I små lokalnettverk blir dette bare rotete.. Bruk derfor samme navn. Merk at enkelte maskiner, særlig eldre ikke liker mellomrom.. Eks "Brukergr en" noen maskiner liker heller ikke små og store bokstaver om hverandre. Bruk derfor "BRUKERGR_1" eller tilsvarende Beskrivelse av navnet er fritt valg. Da er vi ferdige med selve innstillingene.. Nå ber Windows om CD og vil senere restarte... Når Windows har startet ser vi på delingen av direktorier.... 1. Åpne Min datamaskin og let deg frem til direktorien som skal deles. 2. merk den og høyreklikk 3. Velg alternativet Deling på menyen 4. Merk alternativet "Delt som:" 5a. skriv inn Navn på felt (helst uten mellomrom) 5b. ønsket kommentar 5c. Tilgangstype 5d. Ønsket passord (ikke nødvendig) 6. Trykk ok Tips: Hvis en deler en direktori og gir den delt navn som $[navn] eks: $Dokument og legger på passord vill ikke en bruker som besøker andre maskiner fra sin maskin se direktorien $Dokument.. En må da gå på kjør menyen og skrive inn: [Maskinnavn]$Dokument for å komme inn på den direktorien.. Dette kan være nyttig ved delig av dokumenter mellom datamaskiner der en ikke ønsker at andre skal oppdage og prøve å knekke passordet Håper dette Hjalp dere litt! Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Ja, da var det ikke mer å si om den saken :smile: Lenke til kommentar
dtage Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Har samme problem. Har et lite nettverk med 2 stk win 98 og en HUB. Et koblet til NGT sitt ADSL modem på uplinken. Bruker ZoneAlarm som brannmur. Jeg får pinget mellom maskinene i nettverket, men finner den ikke ellers. Har prøvd å dele filene uten at det hjalp. Begge maskinen har internett og den biten funker greit. Men jeg skulle så gjerne ha mitt lille nettverk i gang da. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 En DNS server vil nok hjelpe... Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-25 15:27, NyZeta skrev:IP-adresse: 192.168.1.X hvor x er et tall fra 1 til 255. Legg merke til at du og kan bruke 0 men da er det noen maskiner som ikke finner deg på nettverket. Er det ikke slik at 0 er adressen til nettverket, og dermed ikke bør brukes som IP til en maskin?? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Hva med å sette i tp-en rett vei... :smile: Nei, men seriøst... det som newzeta eller hva det var, var en komplett og dekkende forklaring på hvordan fikse det.. Problemet er at alle ikke har samme ip (bruk 192.168.1.x) Lenke til kommentar
Network Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-24 14:15, Napoleon skrev:Jeg har et problem jeg også...Når jeg er på store LAN så finner jeg bare 5-10 stk.Det er iriterende det!Og ingen kan hjelpe meg! Jeg finner bare de som er koblet på samme switch som meg.Noen hjelp? Trenger litt mere å gå på enn dette. Mulig du kanskje er på et subnett evt. et vlan. Du skriver ingen kan hjelpe deg, hvor er IT folka henn da?? Lenke til kommentar
thotta Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Til dTage som hadde problem med sitt lille nettverk og ZoneAlarm. Vi hadde nesten samme problem, fant hverandre av og til. Men når vi avinstallerte ZoneAlarm gikk alt fint. (Gikk over til Norton Firewall som funker greit nok) Opplevde også en del problemer, før vi satte opp faste IP-adresser innad i nettet. Har også NGT, og internett-delen funket hele tiden her også. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Husk også at enable NetBios over TCP/IP er enablet under WINS fanen under TCP/IP properties og advanced. Maskinnavn er nemlig netbios navn. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Ikke bruk 192.186.1.255 det er nettverks adressen eller noe sånt noe... Høyst sannsynlig ikke så viktig, men greit å vite. De du kan bruke er fra 1-254 i en slik løsning. Har du ett annet subnet enn 255.255.255.0 så kan du seff bruke 255, men ikke den siste adressen i subnetet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå