frankpettersen Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Heia Har en litt spesiell oppgave for de mer drevne nettspesialistene der ute: Pr i dag har jeg adsl gjennom Tele2, hvilket betyr at jeg har 3 direkte (offisielle om du vil) ip-adresser. Problemet er at jeg har 4 maskiner som skal kobles på nett. Det jeg lurer på er om det mulig å sette opp en eller annen form for "delvis NAT'ing"? På den måten kan jeg bruke 3 maskiner med direkte access, og NAT'e den siste gjennom en av de andre maskinene... Takknemmelig for alle råd Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 sett på internett deling på to av dataene. Da vil det uansett være nat på lokalnettet når den siste pcen slås på, og den vil ha nett Lenke til kommentar
ZooMazter Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 eg har tele2 og, å bruker mellom 4 - 6 maskiner får forskelig ip på alle det fungere utmerket! utenom at tele2 generelt er veldig ustabil Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Å sette opp nat på den ene maskinen er jo en løsning, men jeg ville helst unngå det pga da må først den ene maskinen være på for at den andre skal kunne koble seg til nettet. I tillegg så er den andre maskinen avhenging av at den andre fungerer for å kunne koble seg til nettet... Men er det mulig i det hele tatt å bruke både nat og direkte access? ZooMazter: Du fikk kanskje tele2's nye modem (som de begynte å sende ut etter nyttår). Den har ikke direkte access, men bruker nat. Så du kan koble til så mange pc'er du vil. Hvis ikke, så er det kanskje derfor at linjen er ustabil? Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Hvis du gjør som jeg sa, med 2 nat (og DHCP)dataer vil det altid være en som står på når data nr 4 blir skrudd på, og den vil da få nett. Endret 17. mars 2004 av Zyrex_ Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hva med å kjøre de maskinene som skal ha direkte access inn på en switch, og så ta den eller de maskinene som skal NAT`es inn på en router, som så er koblet til switchen? Burde funke det.... Lenke til kommentar
reybr Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Sånn som det er i dag får du inntil syv IP adresser fra Tele2, selv om det i vilkåren står at du bare får tre. Så det er ingne grunn til å begynne å rote med NATing for å få det til. Bare a koble opp den fjerde maskinen også Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Synes det høeres litt rart ut med to dhcp-severe på samme nett. Begge maskinene må da vært koblet sammen med en switch mot den 4. maskinen? Da må jo alltid en maskin være på for at den 4. skal komme på nett? Sorry hvis jeg bare er treig i dag... Å koble den 4. maskinen til svitsjen via en router blir jo som å koble den via nat gjennom en 5. maskin (routeren må jo også ha en ip), så det er nok ikke mulig Leverer Tele2 mer enn 3 ip-adresser? Det hadde vært perfekt. Det er i praksis bare en maskin som må være tilgjengelig 24/7, så om lease-tiden på 48 timer på de andre 3 går ut, spiller det liten rolle.. Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Det du gjør er å setter opp alle pcene, og så setter du opp de 3 du vil skal ha egne ip-adresser i en demilitærisert sone ( DMZ på fagspråket ) Jeg kan ikke mye teori bak hverken NAT eller DMZ, men det burde være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Hmmm.. DMZ forutsetter at jeg har full tilgang til et subnett (om jeg ikke husker teorien min feil her), så det blir nok vanskelig å sette opp siden jeg er avhengig av Tele2's dhcp Lenke til kommentar
reybr Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Leverer Tele2 mer enn 3 ip-adresser? Det hadde vært perfekt. Det er i praksis bare en maskin som må være tilgjengelig 24/7, så om lease-tiden på 48 timer på de andre 3 går ut, spiller det liten rolle.. De har ihvertfall levert 7 IP adresser tidligere. Har ikke hørt noe om at det er endret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå