Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett med både direkte access og NAT

Anbefalte innlegg

Heia

Har en litt spesiell oppgave for de mer drevne nettspesialistene der ute:

Pr i dag har jeg adsl gjennom Tele2, hvilket betyr at jeg har 3 direkte (offisielle om du vil) ip-adresser. Problemet er at jeg har 4 maskiner som skal kobles på nett.

Det jeg lurer på er om det mulig å sette opp en eller annen form for "delvis NAT'ing"? På den måten kan jeg bruke 3 maskiner med direkte access, og NAT'e den siste gjennom en av de andre maskinene...

Takknemmelig for alle råd :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette opp nat på den ene maskinen er jo en løsning, men jeg ville helst unngå det pga da må først den ene maskinen være på for at den andre skal kunne koble seg til nettet. I tillegg så er den andre maskinen avhenging av at den andre fungerer for å kunne koble seg til nettet...

Men er det mulig i det hele tatt å bruke både nat og direkte access?

ZooMazter: Du fikk kanskje tele2's nye modem (som de begynte å sende ut etter nyttår). Den har ikke direkte access, men bruker nat. Så du kan koble til så mange pc'er du vil. :)

Hvis ikke, så er det kanskje derfor at linjen er ustabil? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Sånn som det er i dag får du inntil syv IP adresser fra Tele2, selv om det i vilkåren står at du bare får tre. Så det er ingne grunn til å begynne å rote med NATing for å få det til. Bare a koble opp den fjerde maskinen også

Lenke til kommentar

Synes det høeres litt rart ut med to dhcp-severe på samme nett. Begge maskinene må da vært koblet sammen med en switch mot den 4. maskinen? Da må jo alltid en maskin være på for at den 4. skal komme på nett? Sorry hvis jeg bare er treig i dag... :green:

Å koble den 4. maskinen til svitsjen via en router blir jo som å koble den via nat gjennom en 5. maskin (routeren må jo også ha en ip), så det er nok ikke mulig :)

Leverer Tele2 mer enn 3 ip-adresser? Det hadde vært perfekt. Det er i praksis bare en maskin som må være tilgjengelig 24/7, så om lease-tiden på 48 timer på de andre 3 går ut, spiller det liten rolle..

Lenke til kommentar

Det du gjør er å setter opp alle pcene, og så setter du opp de 3 du vil skal ha egne ip-adresser i en demilitærisert sone ( DMZ på fagspråket ;) )

Jeg kan ikke mye teori bak hverken NAT eller DMZ, men det burde være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Leverer Tele2 mer enn 3 ip-adresser? Det hadde vært perfekt. Det er i praksis bare en maskin som må være tilgjengelig 24/7, så om lease-tiden på 48 timer på de andre 3 går ut, spiller det liten rolle..

De har ihvertfall levert 7 IP adresser tidligere. Har ikke hørt noe om at det er endret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...