Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til nettverksstasjon på en disk


Anbefalte innlegg

Heh innvikla emne.. :p

 

Sett at jeg har en Server og 2 Bruker maskiner. Når man logger på brukermaskinene kobles det til en nettverksstasjon på serveren som tilhører den brukeren.

Så logger man på Brukermaskin2.

Det jeg lurer på da, er om det er mulig for personen på Brukermaskin2 å få kobla til den nettverksstasjonen som Brukermaskin1 har kobla til på..? Noe alla \\maskinnavn\J$\, der "J" er stasjonsbokstaven på nettverksstasjonen som Brukermaskin1 er tilkobla på Server..

 

Må man ha noe programmer for dette, eller er det umulig..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om jeg skjønner deg helt men... Du lager et påloggingsscript som går noe sånt;

net use x: \\maskin\share

net use y: \\maskin\share\%user%

 

På en vanlig Windows-maskin er det mulig med 255 brukere, på servere langt flere

Endret av abrj
Lenke til kommentar

He, he!

Nei, dette er overhodet ikke noe problem, men om du ønsker å dele en brukermappe, så kan du få problemer med rettigheter (så sant ikke begge brukerne er administratorer).

 

Løsningen er å dele en mappe på server (høyreklikk på den ønskede mappen og velg deling). Så browser du serveren i utforsker fra klientmaskinene og finner mappen du har delt. Høyreklikk og velg "koble til nettverkstasjon". Nå kan du velge hvilken stasjonsbokstav denne mappen skal få på klienten. Om du krysser av "koble til på nytt ved pålogging", så vil du ha denne stasjonen fast (så lenge server står på). Med denne visuelle og relativt enkle metoden, så slipper du å tulle med påloggingsskript, som kan være litt tricky om du ikke har erfaring med det.

 

Denne metoden er basert på windows maskiner, om du skal ha en Linux server, er fremgangsmåten lik på klientsiden, men deling av mapper på selve serveren er litt annerledes (det finnes en rekke HOW-TO's på dette)

 

Lykke til!

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...