peve Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Eg har to Seagate s-ata diskar, og vil setje dei opp i raid 1. Problemet er at når eg får spørsmål om kva for ein disk som skal speglast får eg presentert to diskar med identiske id nummer. Det er altså 50% sjanse for at alt på windows boot disken min blir sletta. Korleis skal eg kome rundt dette problemet? Helsing Per Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Det er altså 50% sjanse for at alt på windows boot disken min blir sletta. Korleis skal eg kome rundt dette problemet? Er det uansett mulig å beholde noe som ligger fra før på en disk som skal inngå i ett RAID ? Jeg trodde diskene måtte partisjoneres og formateres på nytt, eller varierer dette med hvilket RAID nivå det er snakk om ? Lenke til kommentar
arcade Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Når du setter opp RAID1, så trenger normalt sett ikke kildedisken å bli formatert. Veldig merkelig at du får opp samme ID, trodde dette var fysisk umulig. Viser ikke RAID Biosen noe info om partisjoner eller liknende? Du får normalt sett ihvertfall info om hvilken kontakt disken er koblet til, slik at du kan bruke dette som utgangspunkt. Lykke til! Arcade Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Er det uansett mulig å beholde noe som ligger fra før på en disk som skal inngå i ett RAID ? Jeg trodde diskene måtte partisjoneres og formateres på nytt, eller varierer dette med hvilket RAID nivå det er snakk om ? Når en lager en raid om det er 1 eller 0 vil alt på diskene forsvinne. Dette skjer berre første gang en oppretter Raid. dvs. ryker en av diskene senere kan en bytte ut den ene uten å miste infoen på den andre( eller ville vitsen med raid 1 vere borte ) Fikk smertelig oppleve dette selv en gang da eg skulle kjøre raid 0 og brukte en brukt og en ny disk (samme type seff.) Gikk inn i bios på raid kortet og opprettet raid 0 og vips så var alt borte fra den gamle disken. Heldig vis var dette bare noen dager før TG, sø det gikk ikke så lang tid før diskene var fulle igjen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Hmmm... Hvis du kopierer over allt til den nye disken på forhand... Edit: Men det er slik å forstå at boot-disken vil stille seg opp som 0 (først). Den står i SATA 1 - porten på hovedkortet... Endret 15. mars 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Når du setter opp RAID1, så trenger normalt sett ikke kildedisken å bli formatert. Når en lager en raid om det er 1 eller 0 vil alt på diskene forsvinne. Dette skjer berre første gang en oppretter Raid Litt delte meninger her. Slik jeg tolker innleggget til trådstarter har han kun 2 disker. Han har data fra før på den ene disken, og vil la denne og en disk til inngå i RAID 1. Ble litt off topic i forhold til det opprinnelige spørsmålet, men ikke uten betydning for om han mister dataene sine. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Litt delte meninger her. Slik jeg tolker innleggget til trådstarter har han kun 2 disker. Han har data fra før på den ene disken, og vil la denne og en disk til inngå i RAID 1. RAID 1 er speiling (best sikkerhet), to disker blir helt like. Etter oppskriften skal disk 2 dannes (kopieres) etter disk 1 (som står der fra før) når arrayet dannes. Så står man overfor et "fra-til" problem når diskene benevnes likt... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 RAID 1 er speiling (best sikkerhet), to disker blir helt like. Etter oppskriften skal disk 2 dannes (kopieres) etter disk 1 (som står der fra før) når arrayet dannes. Så konklusjonen på dette er at (hvis vi ser bort fra trådstarters opprinnelige problem) dersom en har 1 disk fra før som skal inngå i RAID ?: RAID 1: Dataene beholdes på disk 1 . RAID 0: Disk 1 må formateres på nytt og dataene slettes. Lenke til kommentar
peve Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Når du setter opp RAID1, så trenger normalt sett ikke kildedisken å bli formatert. Veldig merkelig at du får opp samme ID, trodde dette var fysisk umulig. Viser ikke RAID Biosen noe info om partisjoner eller liknende? Du får normalt sett ihvertfall info om hvilken kontakt disken er koblet til, slik at du kan bruke dette som utgangspunkt. Lykke til! Arcade I bios får dei to diskane eit 3 og eit 4 tal lagt til fremst i id, så der er dei forskjellige. Raid blir med dette hovudkortet (Asus p4c800e) sett opp med eit eige program etter bios, og der har dei same id. Einaste løysing eg ser er å bruke ein tredje disk av eit anna merke og setje opp eit midlertidig raid. Takk så langt! Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå