Zettie Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Du har aldri tenkt på at grunnen kan vere at du er dritbilleg å ansette i forhold til ein person med 5-6 års utdanning? Har færre krav til HMS og prosentar. At du mest sannsynleg ikkje er med av fagforeining? Eg trur det er lurt av folk å ta utdanning og få litt perspektiv. Hvorfor i all verden skulle han være billigere enn en med 5-6 års utdanning? Er du kvalifisert for en jobb og blir ansatt så får du og den lønna du fortjener, om ikke så tar du heller ikke jobben Ikkje spør meg kvifor, slik er det berre og det er fortjent! Dette er ikkje berre noko eg seier, dette er noko eg veit, kjenner folk som er i den posisjonen at dei anset IT-folk. Billigere? Neppe. Mer fleksibel og kjær overfor jobben jeg har? Definitivt. Hva jeg begrunner det med? 480k + bonus 35k i fjor. Da var jeg borte fra jobb ca 6 uker i tillegg hvor jeg var ulønnet. Billigere i forhold til en siv.ing eller andre med utdanning? Tja, men ikke i form av penger, kun i form av TID. Jeg jobber alt mellom 8 og 16 timer for dag, enkelte dager helt opp i 20 timer. Vil vel si at snittet havner på ca 12-14 timer.. Så ja, timeslønnen er nok litt lav, men jeg tjener fremdeles MER enn gjennomsnittet i bransjen når det gjelder programmerere. Fortjener jeg det? Ja. Jeg gjør ALT for bedriften jeg er ansatt hos, sjansen er liten for at jeg forlater bedriften, jeg jobber mer enn en eller annen teoretikersløkkis fra NTNU normalt ville gjort (ja, prøv å gi en stakkar fleksitid og forvent at han skal holde seg på jobb 12 til 16 timer etter å ha plagd seg selv gjennom skolegang innen samme skjiiiiten i flere år.. haha..) Kan jeg det jeg holder på med? Ja. Definitivt, ellers hadde ikke sjefen beholdt meg. Er jeg for problemorientert eller har for snever horisont i forhold til en nyutdannet dott som kaller seg siv.ing., (som noen her sa på en annen fin måte, innpakket i noe finere gloser)? Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har stort sett møtt enda verre problemer "in the real life" enn 90% av NTNU-folket har møtt på en forelesning. Innenfor ALLE andre sjangerer enn programmering kan jeg være enig med dere, men når det kommer til nettopp programmering er det en annen verden hvor man må ta utakknemmelige jobber med merkelige løsninger og slikt. Og.. Som enda en spiker her, hvorfor i pokker skulle jeg få prosjektansvaret med hvis ikke jeg kunne systematisering i tillegg til programmeringen? Hvorfor er jeg "mindre verd" enn en med utdannelse? Jeg gjør samme jobben, jeg gjør den like godt. Jeg har enda til gode å møte en programmerer på min egen alder med samme erfaringsnivået. Jeg har programmert i MANGE år og jeg er ikke passert 25 enda. Dere som utdanner dere til fancy titler.. Hvor gamle er dere når dere skal komme ut, møte deres første verktøy og starte lære? 24-25? Hvem ville dere ansatt? Meg med over 10 år erfaring og rundt 120 fullførte prosjekter bak meg, eller en dott med 5 år på høyskole og ett papir som i grunn sier at "ja, han var her under forelesningene"? Og ja, slike uttalelser som "fortjener" etc provoserer meg innimellom!"#¤"!#¤ Lenke til kommentar
pekle Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Voldsomt da Z... Du er utvilsomt flink og ambisiøs og fortener heilt sikkert jobben/lønna di. Men (dessverre) er dei færraste sjølvgåande slik som du og dei treng å gå gjennom eit opplæringsprogram for å finne båsen sin. Som du sjølv seier har du tilgode å møte ein like god jamngammal programmerar. Og det seier nok meir om deg enn alle dei andre. Men ute i arbeidslivet er det ofte ein del politikk ute og går. F.eks krever kunden at prosjektet blir leia av ein person med det formelle i orden (f.eks. doumentert utdanning). Om denne personen er betre eller dårlegare enn stjerneprogrammeraren er i slike tilfelle fullstending likegyldig, poenget er å kunne plassere ansvar hos ein person med "papir". Lik det eller ei. Og at desse NTNU-sløkkisane aldri har møtt eit reelt problem er vel strengt tatt å generalisere vel mykje. Vil påstå at dei som satsar seriøst på ei programmeringskarriere har koda ein god del før dei er ferdige med utdanninga. Resten av dottane finn seg andre typar stillingar. Mvh. eks-gløsar som tener halvparten så mykje som du (sikkert mest fordi arbeidsdagen berre er på 10 timar, evt. fordi det er ein kul jobb) Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Voldsomt da Z... Du er utvilsomt flink og ambisiøs og fortener heilt sikkert jobben/lønna di. Men (dessverre) er dei færraste sjølvgåande slik som du og dei treng å gå gjennom eit opplæringsprogram for å finne båsen sin. Som du sjølv seier har du tilgode å møte ein like god jamngammal programmerar. Og det seier nok meir om deg enn alle dei andre. Men ute i arbeidslivet er det ofte ein del politikk ute og går. F.eks krever kunden at prosjektet blir leia av ein person med det formelle i orden (f.eks. doumentert utdanning). Om denne personen er betre eller dårlegare enn stjerneprogrammeraren er i slike tilfelle fullstending likegyldig, poenget er å kunne plassere ansvar hos ein person med "papir". Lik det eller ei. Og at desse NTNU-sløkkisane aldri har møtt eit reelt problem er vel strengt tatt å generalisere vel mykje. Vil påstå at dei som satsar seriøst på ei programmeringskarriere har koda ein god del før dei er ferdige med utdanninga. Resten av dottane finn seg andre typar stillingar. Mvh. eks-gløsar som tener halvparten så mykje som du (sikkert mest fordi arbeidsdagen berre er på 10 timar, evt. fordi det er ein kul jobb) Mener du seriøst at du "bare" tjener 250.000 i året. Isåfall så har jeg kastet bort nesten 5 år på Gløss. Jeg som trodde jeg skulle bli rik... Lenke til kommentar
Zettie Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei Har jo ett par kamerater som også er i utviklingsmiljøet og som jeg vet lønna til, dem har begge masse fancy titler osv og lønna ligger på rundt 280k første året, deretter popper den opp med 40-50 året etter. Programmerere tjener ikke nok til å bli feite av det for å si det slik, men man tjener jo "greit". Lønna øker med timeantall, arbeidsmengde, ansvar og man har vanligvis gode bonuser for ferdigstilling av prosjekter osv. Keypoint når det gjelder lønn er dette med å komme seg inn i bransjen FØR man blir ansatt.. Da blir det ofte slik at hvis noen vurderer å ansette folk kommer dem til deg og ber deg begynne der, istedet for at du søker dem om å få lov til å bli ansatt.. Har dem hørt om deg og vet hva du står for når du evnt søker på en jobb kan du fort komme foran 250 andre søkere fordi dem legger deg i "seedet" gruppe. Forskjellen virker kanskje ikke så stor, men: 1) Du søker jobb. Han som skal ansette sitter med fire hundre søkere i tillegg til deg. Han vurderer deg og gir deg ett tilbud. Du sier "for lite lønn", han sier "neste søker takk!". 2) Firma søker ansatte. Dem har omtrent bestemt seg for deg fordi dem på en måte kjenner deg. Dem kommer til deg og ber DEG om ett tilbud og tenker.. "håper vi kan gi han nok lønn" ellers kan jo du bare si "neitakk, får vel ett bedre tilbud hos neste firma".. I eksempel 1 får du stort sett normal grunnlønn. I eksempel 2 kan du ta i ganske godt og for eksempel sette kravet riiimelig høyt og deretter har du lagt listen for hvor forhandlingen skal starte. Programmering er utakknemmelig jobb, kort og godt, og får man da muligheten til å selv få sette lønna i forhold til arbeidsforholdene så er jo det helt klart det beste. 1) Har sett folk før som har jobbet innen programmering og bare tjent rundt 200k i året, rett og slett fordi dem ikke kunne forhandle i ansettelsesøyeblikket - hadde dem prøvd seg med høyere lønn ville dem ikke fått jobben, enkelt og greit. 2) Jeg har også sett eksempler på 600, 700 og 800k i lønn, hvor en bedrift var FAST bestemt på at "han fyren der er ett unikum, han MÅ vi ha". johanlo: Du har ikke kastet bort noe tid på utdannelsen, men det er vel på tide at du begynner vise deg for miljøet? Bruk litt tid på en personlig hjemmeside, skriv om deg selv. Bruk tid på å kontakte firmaene som bruker data i området rundt der du bor (og IKKE datafirmaene), spør om dem trenger gratis hjelp, du trenger jo litt praksis, så hvorfor ikke be dem betale deg i form av en referanse og en flaske vin? Husk: Si aldri nei. Smil alltid Uansett hvor dumme spørsmålene blir: besvar dem og besvar dem ALDRI teknisk. Forklar det på en måte en normal person skjønner det, da forstår dem at du ikke bare prater teknisk svada i ett forsøk på å gjøre dem "dummere" enn dem er. Stikk innom dem, hør hvordan det går, om det er noe du trenger å gjøre for dem. Det er alltid dataBRUKERNE som skal være fornøyde og det er slik firmaene får vite om deg. Går du rett til datafirmaene kan det fort bli veldig tungt. Det finnes ett utall av systemer i drift, både i form av butikker, helsetjenester, kartoteker osv. Bare velg en type som også passer med dine personlige interesser så kanskje du får det moro mens du holder på pekle: Satte det bare litt på spissen jeg De anbud som vanligvis kommer inn går normalt ikke inn på den ansatte's papirer, men heller på firmaets sine og deres helhetlige kompetanse. Dette er også hvor det fulle ansvaret til sist ligger En ansatt kan man stort sett bare tvinge ett firma til å gi sparken. Så mye mer kan man rett og slett ikke gjøre, selv om det kanskje har vært gjort en dårlig jobb kan man ikke holde den ansatte som person, ansvarlig for følgene av ett datatap, f.eks. en kundedatabase, såfremt det ikke var gjort med rent fokus på å skade bedriften. Det er alltid bedriften som er ansvarlig og det er alltid bedriften som blir vurdert når en kunde skal ha utført en tjeneste. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Mener du seriøst at du "bare" tjener 250.000 i året. Isåfall så har jeg kastet bort nesten 5 år på Gløss. Jeg som trodde jeg skulle bli rik... Du kan nok ikkje gå ut frå at du blir rik, men du kan nok rekne med å tene meir enn det. Unntakstilfelle/langsiktige frynsegode. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Sist jeg hørte så fikk han jeg kjente som hadde 4 års arbeidserfaring 50000 mindre i årslønn en den nyutdannende piken fordi hun hadde en bachelor grad. Dette var statlig riktignok, men skal man inn der må man nok ha papirer. Lenke til kommentar
gizzlon Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 *bump* Fristen "nærmer" seg, men man kan heldigvis omprioritere i en stund enda .. Hadde egentlig tenkt til å søke informatikk på uio, men det virker som det er litt for mye matte for en med generell studiekompetanse Er vel en grunn til at de forandrer kravene til neste år .. Hva, konkret, er det som skiller ingeniør studiet fra informatikk studiet, og informatikk på uio fra informatikk på hio? Noen som har lyst til å komme med gode råd? g Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Nå har jeg søkt, og etter flere gode råd ser listen slik ut: 1. 194767 NTNU Industriell økonomi og teknologiledelse 2. 194798 NTNU Teknisk kybernetikk 3. 194760 NTNU Datateknikk 4. 191345 NHH Økonomi og administrasjon 5. 194905 NTNU Ingeniørvitenskap og IKT 6. 217318 HiS Revisjon 7. 194763 NTNU Fysikk og matematikk 8. 194757 NTNU Geofag og petroleumsteknologi 9. 217369 HiS Økonomi og administrasjon 10. 184724 UiB Rettsvitenskap Den øverste var pga høyt snitt og høy lønn, samt at det virket delvis interessant. Teknisk kybernetikk virket ganske spennende, og Datateknikk er såvidt jeg vet det mest "skikkelige" datafaget. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Spennende! Selv har jeg valgt en yrkesvei som gjør at jeg MÅ ha både utdanning og papirer. Jeg har nemlig lyst til å bli trafikkflyger. Uten å gå i detaljer og alle sertifiseringene jeg har lyst til å ta og tenkt og ta (PPL, CPL, IR, MEL, NL, CFI, CFI-I osv), sikter jeg mot den høyeste serfiseringen innenfor luftfart det går an å få: ATPL-A. Airline Transport Pilot License class A - har tenkt å ta den både for amerikansk og europeisk standard. Det er en del krav til denne - diverse andre flysertifikater (mer eller mindre alle), minimum 1500 flytimer (det er mye!) og diverse, diverse. Det blir en del eksamener og flyving, men jeg har lyst til å nå det målet. Flybransjen er vel et sted man gjerne bør ha papirene i orden Det som mange stusser over er fagvalget mitt: Inntak til flyskoler går stort sett på opptaksprøver og bankgarantier, det er som oftest ingen formelle krav. Likevel tar jeg matte, fysikk og kjemi fullt ut, så har jeg alle veier åpne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå