overLoad Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Feil. Vi har fortsatt lov til å bruke siv.ing. tittelen når vi er ferdige med utdannelsen, selv om graden heter Master of technology.Overload: Kanskje ikke du synes skolen er hard, men det gjør jeg. folk er forskjellige. Hva man kaller seg er vel hip som hap. Alle kan kalle seg ingeniør. Uansett utdanning. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 For å få litt klarhet i forvirringen som er skapt rundt ingeniør-titler her: Ingeniør kan hvem som helst kalle seg. Høgskoleingeniør og sivilingeniør derimot, er beskyttede titler. Det siste jeg hørte fra uio er at man blir master, men kan velge å kalle seg siv.ing. eller cand.scient i tillegg. Og skal jeg tro posten lenger opp her rett, kan man kalle seg siv.ing. på ntnu fortsatt. Etter endt høgskoleutdanning er du bachelor, og kan du kalle deg høg.ing. Etter 3 år på universitet er du bachelor, og kan ikke kalle deg høg.ing. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 For å få litt klarhet i forvirringen som er skapt rundt ingeniør-titler her:Ingeniør kan hvem som helst kalle seg. Høgskoleingeniør og sivilingeniør derimot, er beskyttede titler. Det siste jeg hørte fra uio er at man blir master, men kan velge å kalle seg siv.ing. eller cand.scient i tillegg. Og skal jeg tro posten lenger opp her rett, kan man kalle seg siv.ing. på ntnu fortsatt. Etter endt høgskoleutdanning er du bachelor, og kan du kalle deg høg.ing. Etter 3 år på universitet er du bachelor, og kan ikke kalle deg høg.ing. Dette høres fornuftig ut... Lenke til kommentar
MalvinP Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Ettersom du allerede har 2 år fra IT-Akademiet er det kanskje litt dumt å starte "helt på nytt" hos en høyskole. For det første er det meget kjedelig å gå igjennom det samme stoffet på nytt og for det andre går ikke de dypere inn i det stoffed du allerede har lært. Så jeg vil heller gi deg 2 andre forslag. IT-Extreme.no . Meget proff skole i Skien med noen av de beste labbene jeg har sett. De tilbyr og CCIE til høsten, selv om de foretrekker at du har tatt CCNP før så er ikke dette et absolutt krav ettersom studiet også tar for seg CCSP. Harper Training (For studier: http://www.harper.no/default.asp?id=25&mnu=25 ) Disse holder til i Trondheim og er Midt-Norges største kurssenter. Her finner du mange kurs og studier ingen andre tilbyr. Dette inkluderer spill utvikling og hacker kurs. Her finner du folk som har absolutt spisskompetanse innenfor det de driver med. Send meg en PM så kan jeg sette deg i kontakt med noen du kan prate med på begge plassene om ønskelig. Vet det blir dumt å lære mye av det samme på nytt (snakket med en studie-rådgiver ved HIB idag, og hun sa at jeg sikkert kan bli fritatt i endel av undervisningen, men personlig synes jeg det er greit med litt oppfriskning) Grunnen til at valget mitt står mellom universitetet og høyskole er at jeg er lei av private it-skoler og jeg tror ikke jobb mulighetene er like store etter endt kurs der, som det er med en ingeniør tittel. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Hvorfor går du her da, hvis det ikke er så farlig hvor man går? Fordi jeg har mange kompiser her og fordi trondheim er den beste byen Eneste grunnen til at jeg går her, er fordi jeg ikke får den utdannelsen jeg vil ha et annet sted. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg aldri flyttet opp hit, fordi det er Oslo som er den beste byen. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Hvorfor går du her da, hvis det ikke er så farlig hvor man går? Fordi jeg har mange kompiser her og fordi trondheim er den beste byen Eneste grunnen til at jeg går her, er fordi jeg ikke får den utdannelsen jeg vil ha et annet sted. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg aldri flyttet opp hit, fordi det er Oslo som er den beste byen. Og det bekrefter jo bare mitt synspunkt, at det er utdannelsen og ikke NTNU som gjør at du er her. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Hvorfor går du her da, hvis det ikke er så farlig hvor man går? Fordi jeg har mange kompiser her og fordi trondheim er den beste byen Eneste grunnen til at jeg går her, er fordi jeg ikke får den utdannelsen jeg vil ha et annet sted. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg aldri flyttet opp hit, fordi det er Oslo som er den beste byen. Og det bekrefter jo bare mitt synspunkt, at det er utdannelsen og ikke NTNU som gjør at du er her. NTNU er også en grunn til at jeg er her, så det bekrefter ikke ditt synspunkt. Her får jeg utdannelse og går på en skole som er mer respektert enn noen annen teknolologiskole i Norge. Eneste bakdel med NTNU er at NTNU ligger i Trondheim og ikke i Oslo, der den burde ha ligget. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Mye bra damer også på haugen. Jøss, etter at eg slutta det da ;-) Litt synd å lese at kvaliteten på de nye kullene til siv.ing studiene er synkende. Gjer ikkje så mykje det så lenge det som kjem ut i andre enden er av bra kvalitet. Forresten bra at den ligg i Trondheim. Dei flest havnar i Oslo på eitt eller anna tidspunkt uansett. Dessutan er Oslo overbefolka nok frå før om dei ikkje skulle få 20000 studantar til. Mitt råd dersom du er usikker: ta ingeniør først og eventuelt bygg på dersom du er motivert. Dei som kom frå ingeniørskule og inn i mi fjerdeklasse greide seg fint. To som slutta, men det var meir av heimlengsel enn faglege problem. Ein ekstra ting mange bør tenke på er at ein ikkje treng å gå it/datateknikk for å jobbe med slike ting. Det kan vere vel så spennande å studere eit anna fag og rette studiet inn mot bruk av it i dette faget. Ein blir nok ikkje like rå på algoritmar, men er det det som er mest spennande? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Siv.ing. datateknikk på NTNU jeg også. Vil tippe at dette er den utdanningen som gjør deg mest attraktiv i arbeidslivet også i nedgangstider. Jeg ser at mange forteller at denne retningen er attraktiv. Er det et masterstudium? Hva lærer man? Jeg går siste året på vgs nå, og må snart velge skole. Har tenkt litt på handelshøyskolen, men en it-utdanning kan også være attraktivt. Vil dere anbefale siv.ing. datateknikk? Er det mulig å "hoppe" av denne og avslutte etter en bachelor? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Vet det blir dumt å lære mye av det samme på nytt (snakket med en studie-rådgiver ved HIB idag, og hun sa at jeg sikkert kan bli fritatt i endel av undervisningen, men personlig synes jeg det er greit med litt oppfriskning) Grunnen til at valget mitt står mellom universitetet og høyskole er at jeg er lei av private it-skoler og jeg tror ikke jobb mulighetene er like store etter endt kurs der, som det er med en ingeniør tittel. Dette virker meget fornuftig. Du har jo allerede studert ved private skoler, og som du sier er dette gjerne ikke godt nok. En Ingeniørutdanning er er utdanning som er langt bredere enn det du får hos private IT-skoler. Kan nevne fag som økonomi, markedsføring, bedriftsledelse, fysikk, kjemi, matte.... Dette er fag som er med på å gi deg en større grad av forståelse utover det spesifikke feltet du jobber med selv, og dette er svært attraktivt for mange arbeidsgivere. Kan sitere presitent Marit Stykket i hovedstyret, NITO på dette: "En ingeniør skal også være en dyktig leder i tillegg til å ha høy kompetanse innen sitt fagfelt". Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Du har aldri tenkt på at grunnen kan vere at du er dritbilleg å ansette i forhold til ein person med 5-6 års utdanning? Har færre krav til HMS og prosentar. At du mest sannsynleg ikkje er med av fagforeining? Eg trur det er lurt av folk å ta utdanning og få litt perspektiv. Hvorfor i all verden skulle han være billigere enn en med 5-6 års utdanning? Er du kvalifisert for en jobb og blir ansatt så får du og den lønna du fortjener, om ikke så tar du heller ikke jobben Ikkje spør meg kvifor, slik er det berre og det er fortjent! Dette er ikkje berre noko eg seier, dette er noko eg veit, kjenner folk som er i den posisjonen at dei anset IT-folk. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Siv.ing. datateknikk på NTNU jeg også. Vil tippe at dette er den utdanningen som gjør deg mest attraktiv i arbeidslivet også i nedgangstider. Jeg ser at mange forteller at denne retningen er attraktiv. Er det et masterstudium? Hva lærer man? Jeg går siste året på vgs nå, og må snart velge skole. Har tenkt litt på handelshøyskolen, men en it-utdanning kan også være attraktivt. Vil dere anbefale siv.ing. datateknikk? Er det mulig å "hoppe" av denne og avslutte etter en bachelor? Nå har jeg studert elektronikk, og ikke informatikk, men de første to årene er ikke så ulike. Du må i løpet av de to første årene ta 10 vekttall matematikk, IT intro, ex.phil., digtitalteknikk, kretsteknikk ++. Du kan ikke hoppe av etter 3 år, her er det vinn eller forsvinn. Men hvis du er motivert til å tilbringe 5 år i Trondheim, så vil jeg anbefale det på det sterkeste! Du kommer til å få det utrolig morsomt, og oppleve veldig mye. Mange vil nok ha det til at arbeidsmengden er stor, og det er jeg enig i. Men uansett er det verd det! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Men er det ikke slik at man først kan ta en bachelor for å så ta to år til og bli master? Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å ta en mastergrad, men er det mulig å "sikre" seg ved å begynne på bachelor for å så bygge videre til master virker jo det enda mer fristende. BTW: kan noen forklare meg vekttall/studiepoeng? Hva er de godt for? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tar man masterstudie på NTNU(siv.ing) så har man ikke mulighet til å hoppe av etter 3 år med en ferdig utdannelse. Mer slit, men man stiller sterkere etterpå. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Men er det ikke slik at man først kan ta en bachelor for å så ta to år til og bli master? Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å ta en mastergrad, men er det mulig å "sikre" seg ved å begynne på bachelor for å så bygge videre til master virker jo det enda mer fristende. BTW: kan noen forklare meg vekttall/studiepoeng? Hva er de godt for? Vekttall betegner arbeidsmengden til et fag. Ved profesjonsstudiene ved NTNU (siv.ing, nå kalt master) er hvert fag vanligvis 2,5 vektall. Arbeidsmengden er da 12 timer per uke per fag. Totalt tar man 10 vekttall per semester (4 fag), noe som krever at du jobber 48 timer per uke. Nå har et lyst hode funnet ut at vekttall skal døpes om til studiepoeng. 2,5 vekttall tilsvarer nå 7,5 studiepoeng. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Damn, det hørtes mye ut. 10 timer for dagen i uken. *riste på hodet og si til seg selv at jeg kan bare la være å begynne der for jeg ryker sikkert snart ut igjen* Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Damn, det hørtes mye ut. 10 timer for dagen i uken. *riste på hodet og si til seg selv at jeg kan bare la være å begynne der for jeg ryker sikkert snart ut igjen* Men det er ikke dermed sagt at du jobber 12 timer per fag da... Heldigvis er det noe som heter skippertaksmetoden! Og den er veldig utbtredt på Gløs... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Men er det ikke slik at man først kan ta en bachelor for å så ta to år til og bli master? Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å ta en mastergrad, men er det mulig å "sikre" seg ved å begynne på bachelor for å så bygge videre til master virker jo det enda mer fristende. BTW: kan noen forklare meg vekttall/studiepoeng? Hva er de godt for? Hvis du begynner på høyskole kan du først ta 3 år(bachelor/høyskoleingeniør) og så bygge videre med 2 år og ta master. På NTNU begynner du rett på et masterstudie såvidt jeg vet... Vekttall var den gamle ordningen, mens det nå etter kvalitetsreformen har blitt en ny ordning som kalles studiepoeng. Disse tallene gir en pekepinn på hvor omfattende et fag/pensum er, og de fleste steder må man ta et visst antall studiepoeng hvert år for å få kunne fortsette ved skolen/universitetet...og ikke minst for å motta fullt studielån/stipend...(sikkert noen som kan utfylle dette litt...jeg husker nemlig ikke alt).. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Master er engelsk og betyr herre, mester eller kaptein. Du kan enten begynne på en femårig mastergrad, eller ta en treårig bachelorgrad og så fortsette på en toårig mastergrad. Når du er ferdig med en mastergrad, har du til sammen 300 studiepoeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå