joebush Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Men er ikke tittelen siv.ing forbeholdt de med bredere utdanning? Mener å huske at det er visse krav mht. mengde fag og type fag utenom retningen for å kunne bli siv.ing. Mer bry, for å si det rett ut. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Når vi snakker om utdanning, så er mine planer og gå Elektro GK, og så IKT Driftsfag. Deretter så skal jeg kanskje på på almenn. påb. og så har jeg hørt at det er mye stilige data greier i Grimstad )! Gleder meg.. Er egentlig lei skole da men men.. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg kjenner en del som har bygd på ingeniørutdanningen sin, og de sier at det er veldig tøft og at det stilles strenge krav. Jeg har bygd på min ingeniørutdannelse (ifi på uio). Jeg opplevde det hverken som tøft eller strengt. Formelt sett sklir man lett inn både på ntnu og uio (fra de fleste høgskoler), så lenge man velger et ekstra mattefag på høgskolen. Jeg hadde heller ikke noen større problemer med fagene enn de som hadde gått hele tiden på uio. Jeg opplevde derimot et fag på 7. semester som var klin likt et jeg hadde på høgskolen, bortsett fra at de hadde utvidet pensum med ca. 5%, og økt faget fra 2 til 5 vekttall. Bare for å ta et eksempel. Husk på at vi har hatt en IT-boom, IT-utdaninning var fremtiden. Men nå så er det stor arbeidsledighet blandt nyutdannede folk med IT-utdanning. Erfaring teller veldig mye på jobbmarkedet. Helt enig. Prøv å få så mye prosjekter og kontakter du kan. Høgskoler har ofte mer kontakt med næringslivet på et tidligere tidspunkt. Enkelte i næringslivet mener at IT-utdanning er er verd å satse å igjen, men er ikke det å gamble litt? Det er surt med en "verdiløs" utdanning og stor studiegjeld... Jepp. Dermed er det greit å ha en "ferdig" tittel etter 3 år, slik at man kan få seg jobb da hvis man vil. Hvis man ikke har lyst eller mulighet kan man fortsette. Slik jeg ser det klinger ingeniør mye bedre en bachelor i de fleste arbeidsgiveres ører. FYI: Jeg vet ikke hva som er best av universitets og høgskole-utdanning. Det kommer helt an på hvor lenge du tror du orker å studere, og hva slags interesser du har. Det er også umulig å forutsi jobbmarkedet om 3-5 år. Grunnen til at jeg tar høgskolenes "side" her, er fordi johanlo taler universitetens sak, og jeg ønsker å belyse flere sider av saken. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Mye grunnet ingeniør tittelen Ja den er fin å ha hvis du ikke vil studere i fem år. Og spesielt når jeg leser at mann kan velge rettninger underveis og evt. bygge på med master. Virker og som det er et studie som er veldig tilrettelagt for studentene. Høgskolen er ofte mer tilrettelagt, men universitetet er mer fleksibelt, du har som regel større valgmuligheter her. (Sånn generelt sett) Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg går nå siv.ing datateknikk på NTNU i trondheim. Dette er utvilsomt den mest prestisjetunge utdannelsen innen IT man kan ta i Norge. Denne skolen har et omdømme blant bedrifter andre høyskoler/universitet kan se langt etter. Hvis du er ute etter å stå først i køen, er dette veien å gå. Skolen er knallhard, men så er man da også nesten garantert jobb når man er ferdig. Må du nu ikke overdriv så veldig. Skolen er ikke så hard :-) I forhold til høyskole ja, men i forhold til mye annet i livet så er skolen koos. Mye bra damer også på haugen. Hilsen en 4. års NTNU student. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) (litt) overload og (særlig) stigfjel: Har dere gått på høgskole? Eller bygger dere påstandene deres på rykter? Edit: Ja, NTNU er nok den mest prestisjetunge skolen i arbeidslivet. Endret 15. mars 2004 av knatten Lenke til kommentar
anders02 Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg går nå siv.ing datateknikk på NTNU i trondheim. Dette er utvilsomt den mest prestisjetunge utdannelsen innen IT man kan ta i Norge. Denne skolen har et omdømme blant bedrifter andre høyskoler/universitet kan se langt etter. Hvis du er ute etter å stå først i køen, er dette veien å gå. Skolen er knallhard, men så er man da også nesten garantert jobb når man er ferdig. Må du nu ikke overdriv så veldig. Skolen er ikke så hard :-) I forhold til høyskole ja, men i forhold til mye annet i livet så er skolen koos. Mye bra damer også på haugen. Hilsen en 4. års NTNU student. Jeg er så enig, så enig. Jeg går selv på siv.ing. datateknikk, og å hevde at skolen er hard er å ta vel hardt i. Det er akkurat nok å gjøre på skolen, og den er akkurat vanskelig nok. Verken mer eller mindre. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Må vel stort sett si meg enig i det meste her. Kunne kanskje legge til at om du er strukturert og flink til å arbeide selvstendig er sikkert ikke universitetet så dumt. Akkurat denne uken har jeg 3 innleveringer skulle ønske jeg ikke hadde valgt høgskole, men det er jo denne læringsformen det går mot på universitetene også etter kvalitetsreformen. Blir spennende å se hva som skjer når alle universitetene får omstilt seg Forresten leste jeg et eller annet sted på nettet i dag at ekspertene spår god vekst i IT-markedet i løpet av 2004. (JIPPI!! kanskje det blir jobb!) Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Siv.ing. datateknikk på NTNU jeg også. Vil tippe at dette er den utdanningen som gjør deg mest attraktiv i arbeidslivet også i nedgangstider. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (litt) overload og (særlig) stigfjel: Har dere gått på høgskole? Eller bygger dere påstandene deres på rykter? Edit: Ja, NTNU er nok den mest prestisjetunge skolen i arbeidslivet. Har gått 3 år på høyskole for å bli høyskole ingeniør og hoppet rett over på NTNU så jeg vet godt forskjellen i arbeidsmengde. På høyskolen var det fullt mulig å ta nærmere 40 vektall uten å slite deg ut. (jeg gjorde det 3. året da jeg tok tok 2 data linjer samtidig, har 2 vitnemål fra høyskolen) Men på NTNU så har man ikke sjangs å gjøre det. Iallfall hvis man skal spille litt BF og dra på byen av og til. Forresten så blir man ikke siving lenger på NTNU. Man blir jo master der også Master of Technology. Samme gjelder vel høyskole. Man blir kun Bachelor Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Siv.ing. datateknikk på NTNU jeg også. Vil tippe at dette er den utdanningen som gjør deg mest attraktiv i arbeidslivet også i nedgangstider. Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hvis du har OK karakter fra siv.ing studiet på Gløshaugen stiller du nok fremdeles sterkt da bedriftene fremdeles har tiltro til studiet og mange som er ansvarlig for valg av nye jobbkandidater i de store firmaene selv har ringen . Litt synd å lese at kvaliteten på de nye kullene til siv.ing studiene er synkende. Ikke mye verd de studiereformene vi har hatt i grunnskolen. En 3 årig ingeniørutdannelse er vel ingen dum ide. Kombinert med noe erfaring, bra karakterer og arbeidslyst skulle en ha gode sjanser for å få jobb. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Denne er jo så feilpostet at jeg får vondt i hjerterøttene Jeg synes dette er høyst relevante spørsmål, selv om det ikke passer inn i et bestemt topic. Det er mer kunnskap og erfaringer å oppdrive her enn de fleste andre steder. *left, rigth, in a box by the door ? * Endret 15. mars 2004 av Ulkesh Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Kommer sikkert til å få kjeft nå ettersom jeg "prakker" litt ned på NTNU (men jeg tar risken som alltid ) Selv studerer jeg på blindern, riktignok fysikk og ikke IT men! Men har et par gode kompisser som studerer IT på blindern, og utifra dem har jeg fått et meget godt inntrykk! Har selv sneket meg med på noen forelesninger, og de jeg følgte med på syntes jeg kvaliteten på forelesningene var topp (skal ikke si at alle kursene er topp men...) Men når dere snakker om at NTNU er førsteprioriter i arbeidsmarkedet, så har dere nok til dels rett! Men hvis man har sett på utviklingen de siste par årene vil man faktisk se at ting er i bevegelse, bedrifter begynner å få øynene opp for UiO studenter og! Og på en nylig undersøkelse av de forskjellige universitetene kom UiO best ut i landet (jada NTNU var med i testen...). Videre er ikke siv.ing. avskaffet nå? Så vidt jeg vet har det toget gått, og alle som utdanner seg nå blir master! Ellers hvis du bor nærme Oslo ville jeg rådet deg sterkt til å begynne å studere der! Personlig er jeg kjempefornøyd ihvertfall Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Feil. Vi har fortsatt lov til å bruke siv.ing. tittelen når vi er ferdige med utdannelsen, selv om graden heter Master of technology. Overload: Kanskje ikke du synes skolen er hard, men det gjør jeg. folk er forskjellige. Endret 16. mars 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Hvorfor går du her da, hvis det ikke er så farlig hvor man går? Lenke til kommentar
Aopens Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Slik som arbeidsmarkede er i dag er jeg redd for å måtte si at vi er i en litt vanskelig tid innen it bransjen. Videre tar jeg samme utdannelsen ved akademiet i stvg. bare at jeg hoppet over det første året og heller kjørte gjennom alt innen MCSE og CCNA på dette ene året Med en slik utdannelse vil jeg tro at en trenger en god del arbeidserfaring for å ha noen tjanse for å få deg jobb, siden det er mange osm har en slik utdannelse. Derfor tror jeg det er viktigt å kanskje vurdere litt andre rettninger, som f.eks sikkerhet og etteretning. Dette vil jeg begunne med: slik som virus og ormer herjer Internet i dag, kan det trenges mye nye sikkerhetstiltak i nettverk rundt omkring. Programmering vil ta mye av din tid, så hvis du liker sosial- omgang missforstå meg rett, så er ikke det rettningen å gå. Men det kan også være lurt å ta litt spesielle sertifiseringer som de fleste ikke har. noen eksempler er Citrix Metaframe, Novell (døende men....), Linux (muligens...) eller kanskje til og med CCNP som vil gi deg en mye bedre CV Lenke til kommentar
CD Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Du har aldri tenkt på at grunnen kan vere at du er dritbilleg å ansette i forhold til ein person med 5-6 års utdanning? Har færre krav til HMS og prosentar. At du mest sannsynleg ikkje er med av fagforeining? Eg trur det er lurt av folk å ta utdanning og få litt perspektiv. Hvorfor i all verden skulle han være billigere enn en med 5-6 års utdanning? Er du kvalifisert for en jobb og blir ansatt så får du og den lønna du fortjener, om ikke så tar du heller ikke jobben Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Ettersom du allerede har 2 år fra IT-Akademiet er det kanskje litt dumt å starte "helt på nytt" hos en høyskole. For det første er det meget kjedelig å gå igjennom det samme stoffet på nytt og for det andre går ikke de dypere inn i det stoffed du allerede har lært. Så jeg vil heller gi deg 2 andre forslag. IT-Extreme.no . Meget proff skole i Skien med noen av de beste labbene jeg har sett. De tilbyr og CCIE til høsten, selv om de foretrekker at du har tatt CCNP før så er ikke dette et absolutt krav ettersom studiet også tar for seg CCSP. Harper Training (For studier: http://www.harper.no/default.asp?id=25&mnu=25 ) Disse holder til i Trondheim og er Midt-Norges største kurssenter. Her finner du mange kurs og studier ingen andre tilbyr. Dette inkluderer spill utvikling og hacker kurs. Her finner du folk som har absolutt spisskompetanse innenfor det de driver med. Send meg en PM så kan jeg sette deg i kontakt med noen du kan prate med på begge plassene om ønskelig. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Tror nu bare det er noe vi liker å tro. Hvorfor går du her da, hvis det ikke er så farlig hvor man går? Fordi jeg har mange kompiser her og fordi trondheim er den beste byen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå