MalvinP Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) Hei Jeg er veldig i tvil hvilken utdanning jeg skal velge til høsten, valgene står mellom dataingeniør, eller informatikk ved universitetet. Jeg har tideliger gått 2 år på IT-Akademiet, hvor jeg har tatt MCSE, CCNA, Mouse Master ++, men det virker som det ikke er verd papiret det er skrevet på. Så det jeg lurer på er hvilke utdanning som vil gi meg best kompetanse (nettverk, sikkerhet og gjerne litt programering) og hvilke utdanning som vil gi best sjanse til å få jobb. Takker for alle svar Endret 14. mars 2004 av MalvinP Lenke til kommentar
MalvinP Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Ingen her som har utdanning på høyskole nivå som kan gi noen råd?? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Ingen her som har utdanning på høyskole nivå som kan gi noen råd?? Jeg får en mastergrad i elektronikk om et par måneder, men jeg er forsåvidt ikke kompetent til å spå hva hvilken utdanning som er fremtidsrettet. Men jeg tror nok at IT-utdanning på høyskole-nivå er bortkastet. Hvis man skal ha noe å slå i bordet med, så bør man ha mastergrad eller lignende. Det er overflod av folk i Norge som kan sette opp nettverk og lage hjemmesider. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Jeg holder på med høyskolen, 3 år til livstid.... HIO tilbyr Bachelor og Ingeniør i IT, du får lære sql databaser, java, nettverk, statistikk og masse annet med sukker og sarkasme på. Bachelor Plan 700 kr per semester er ikke ille. HIO har også Mastergrad i nettverk og systemadministrasjon, de nerdene har et eget rom med nøkkelkort, så det *må* være bra saker på gang. Endret 15. mars 2004 av Ulkesh Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Uten å på noen måte utrope meg til noen ekspert... Generelt vil jeg si at UiO sin informatikkutdanning gjør deg til en meget bredt utdannet og kompetent informatiker. Det betyr at du har teoretisk tyngde og vil kunne lære nye ting fort. Derimot har du ofte ikke et programmeringsspråk du er veldig god i, og den teoretiske tyngden betyr en mer akademisk anlagt utdanning. Ingieniørutdanningen er mer siktet inn mot å løse mer spesifikke problemer og å skaffe deg kunnskaper du kan bruke mer direkte og ikke minst innen et vist tidsperspektiv. De er begge to gode utdanninger vil jeg si, hva som passer for deg avhenger av hva du liker. Kombinasjonen informatikk og matte er det får som tar og dermed vil du med det inneha spisskompetanse (men det er jo en grunn til at det er en lite brukt kombinasjon, mange IT folk er ikke spesielt sterke i matte Jeg har en venn av meg som sa at i bedriften hans så anså de det som negativt hvis du hadde utdanning fra IT-akademiet, men det var spesielt under IT-boomen. Cobos Lenke til kommentar
Zettie Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hei Jeg jobber selv som senior systemutvikler (med prosjektansvar) og jeg fikk jobben jeg har per i dag uten utdanning, dvs jeg har programmert siden jeg var 8-9 år gammel. Jeg vil påstå at program/system-utvikling er den mest utakknemmelig delen av IT-bransjen, med SINNSYKT lange arbeidsdager, harde deadlines og ett ganske presset jobbmarked. Det er plenty av folk med utdannelse, men det sjefene ser absolutt mest på i ansettelsesøyemed er fleksibiliteten og stabiliteten til den ansatt. Målbevissthet er heller ikke dumt. Det du bør skaffe deg er muligheten til å være fleksibel. Du sier jo selv at du har MCSE og CCNA+++. Da er ingenting bedre enn at du labber litt på tvers av dette og foreksempel tar noe i en litt annen retning. Samtidig bør du under utdannelsen da begynne sakte men sikkert å komme inn i miljøet via småjobber for diverse firma osv. Da får firmaene som trenger DEG høre om DEG og vite nøyaktig hva du kan ut fra hva andre i bransjen sier om nettopp DEG. Papirene du får kan det like gjerne hende dem tørker seg bak med under ansattelsesprosessen sålenge du har vist PRAKTISK at du kan det du gjør samtidig som at du har vært målbevist med å jobbe deg inn i bransjen. Kort og godt: Jeg har SQUATT, SHITT, NADA, NUFFIN, ZIP, ZERO utdannelse.. Alt jeg kan har jeg lært meg selv. Jeg ble ansatt fordi jeg har gjort mye bra i IT-miljøet hvor jeg bor og jeg har aldri (ALDRI) gitt opp, uansett hvor ille ett tilfelle av "oops der sletta jeg discen vår" var hos en kunde. Jeg satte meg KLARE mål og viste at jeg kunne nå dem ved å rett og slett utføre dem foran dem som var på utkikk etter MEG. Kandidater med høyskoleutdanning ble faktisk kastet før meg i ansettelsesprosessen (totalt 400 søkere på jobben jeg har nå.) Min erfaring og målbevissthet gjorde at folkene som ansatte meg sperret opp øynene og tenkte "spennende" og la meg i "runde 2" uten å engang ha sett på papirene mine.. Ble litt langt dette, men håper det ga deg noe å tenke på Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Om du velger universitetet eller høgskoleutdanning er litt opp til deg. Begge deler gir jo bachelor/master, men det er klart at i en høgskoleutdanning får du alt litt mer tilrettelagt og litt færre valgmuligheter. Det er derimot tull å si at en 3 åring ingeniørutdanning (bachelor) er bortkastet. Du har blant annet en glimrende utdanning å bygge videre på for siv.ing og master. Jeg studerer selv ved HIB, 2. året dataingeniør. 3 året kan vi velge mellom drift eller datateknikk, dette er opp til hver enkelt, men datateknikk er den som er tilrettelagt for å bygge videre på. Fra høsten av kommer det også mastergrad ved HIB sier ryktene. OK utdanning, men høgskolen i bergen er dritt: gammel, slitt og konservativ. Vent til det kommer nytt høgskolebygg om noen år :-) Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hei Jeg jobber selv som senior systemutvikler (med prosjektansvar) og jeg fikk jobben jeg har per i dag uten utdanning, dvs jeg har programmert siden jeg var 8-9 år gammel. Jeg vil påstå at program/system-utvikling er den mest utakknemmelig delen av IT-bransjen, med SINNSYKT lange arbeidsdager, harde deadlines og ett ganske presset jobbmarked. Det er plenty av folk med utdannelse, men det sjefene ser absolutt mest på i ansettelsesøyemed er fleksibiliteten og stabiliteten til den ansatt. Målbevissthet er heller ikke dumt. Det du bør skaffe deg er muligheten til å være fleksibel. Du sier jo selv at du har MCSE og CCNA+++. Da er ingenting bedre enn at du labber litt på tvers av dette og foreksempel tar noe i en litt annen retning. Samtidig bør du under utdannelsen da begynne sakte men sikkert å komme inn i miljøet via småjobber for diverse firma osv. Da får firmaene som trenger DEG høre om DEG og vite nøyaktig hva du kan ut fra hva andre i bransjen sier om nettopp DEG. Papirene du får kan det like gjerne hende dem tørker seg bak med under ansattelsesprosessen sålenge du har vist PRAKTISK at du kan det du gjør samtidig som at du har vært målbevist med å jobbe deg inn i bransjen. Kort og godt: Jeg har SQUATT, SHITT, NADA, NUFFIN, ZIP, ZERO utdannelse.. Alt jeg kan har jeg lært meg selv. Jeg ble ansatt fordi jeg har gjort mye bra i IT-miljøet hvor jeg bor og jeg har aldri (ALDRI) gitt opp, uansett hvor ille ett tilfelle av "oops der sletta jeg discen vår" var hos en kunde. Jeg satte meg KLARE mål og viste at jeg kunne nå dem ved å rett og slett utføre dem foran dem som var på utkikk etter MEG. Kandidater med høyskoleutdanning ble faktisk kastet før meg i ansettelsesprosessen (totalt 400 søkere på jobben jeg har nå.) Min erfaring og målbevissthet gjorde at folkene som ansatte meg sperret opp øynene og tenkte "spennende" og la meg i "runde 2" uten å engang ha sett på papirene mine.. Ble litt langt dette, men håper det ga deg noe å tenke på Du har aldri tenkt på at grunnen kan vere at du er dritbilleg å ansette i forhold til ein person med 5-6 års utdanning? Har færre krav til HMS og prosentar. At du mest sannsynleg ikkje er med av fagforeining? Eg trur det er lurt av folk å ta utdanning og få litt perspektiv. Lenke til kommentar
MalvinP Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Vet at IT-akademiet har et utrolig dårlig rykte på seg ute i bedriftene. Dette kom vel først og fremst da en tulling av en lærer på et av It-akademiets skoler på østlandet et sted, gikk ut i Dagensnæringsliv og så at han guidet studentene sine gjennom examene ved å ta testene først deretter gi elevene "dumps" de kunne pugge. Dette suntes han var rett og rimelig siden studentene betalte 80 000- 90 000 i året, sy han mente at de hadde rett på papirene. Dette er utrolig surt for oss som faktisk har pugget 7-8 "MS-bibler"og har slete for å komme gjennom sertifiseringene uten dumps. I klassen min var det vel gjerne 20 sletne eldre herrer som fikk kurset gjennom omskolerings ordningen, mens vi var vel 2-3 stykker som betalte dette av egen lomme og ville lære noe. Så jeg skjønner at IT-Akademiet har et dårlig rykte på seg, men det er utrolig surt for oss som virkelig jobbet for å bli flinke. Men jeg må gi all ære til lærerene jeg hadde på skolen, disse var utrolig flinke og jeg har lært veldig mye på de 2 årene jeg gikk der. Bare synd at noen kan ødelegge for alle. Så litt kunnskap har jeg innen data, og jeg synes det er utrolig spendene. Men jeg har skjønt at mann må ha enten høyskolen eller Universitetet på CV'en for å i det heletatt bli kalt inn på intervju. Takker for alle svar, venter i spenning på fler Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 ...klippe--- Det er derimot tull å si at en 3 åring ingeniørutdanning (bachelor) er bortkastet. Du har blant annet en glimrende utdanning å bygge videre på for siv.ing og master. ...klippe... Jeg er enig i at det er mulig å bygge på videre på en ingeniørutdanning, men hvorfor ikke starte med mastergrad fra starten av? Jeg kjenner en del som har bygd på ingeniørutdanningen sin, og de sier at det er veldig tøft og at det stilles strenge krav. Husk på at vi har hatt en IT-boom, IT-utdaninning var fremtiden. Men nå så er det stor arbeidsledighet blandt nyutdannede folk med IT-utdanning. Erfaring teller veldig mye på jobbmarkedet. Enkelte i næringslivet mener at IT-utdanning er er verd å satse å igjen, men er ikke det å gamble litt? Det er surt med en "verdiløs" utdanning og stor studiegjeld... Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (...)jeg tror nok at IT-utdanning på høyskole-nivå er bortkastet.(...)Det er overflod av folk i Norge som kan sette opp nettverk og lage hjemmesider. Jeg vet ikke om de setningene var ment i sammenheng, men jeg vil bare presisere at folk med høyskoleutdanning kan mer enn å sette opp nettverk og lage hjemmesider. Du trenger ikke hovedfag for de aller fleste IT-jobber. Som sagt tidligere av noen her, sørg for å skaffe deg praksis og kontakter underveis, slik at noen vet at du duger til noe. Det er ikke så mange som ansetter teoretikere uten noe å vise til nå for tiden. Og bare for å være på den sikre siden, ikke et vondt ord om siv.ing./master, jeg har selv studert både ved ifi.uio og hist etter endt ingeniørutdanning. Vil med det samme også nevne at det neppe er noen vits i å betale i dyre dommer for å gå på private IT-høgskoler, du får ca. det samme ved en offentlig høyskole. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Anbefaler deg på det sterkeste å ta ingeniør utdanning. Du har mulighet for oppgradering til sivilingeniør, tittelen er mer atraktiv spesiellt for de litt gammeldagse arbeidsgiverne, pluss at ingeniør utdanningen gir deg flere muligheter til å velge forskjellig type arbeid. Kan jo hende at du blir lei og vil prøve noe annet. Ta gjerne en prat med AETAT for å finne ut hva som er lurest. Lykke til Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (...)jeg tror nok at IT-utdanning på høyskole-nivå er bortkastet.(...)Det er overflod av folk i Norge som kan sette opp nettverk og lage hjemmesider. Jeg vet ikke om de setningene var ment i sammenheng, men jeg vil bare presisere at folk med høyskoleutdanning kan mer enn å sette opp nettverk og lage hjemmesider. Du trenger ikke hovedfag for de aller fleste IT-jobber. Som sagt tidligere av noen her, sørg for å skaffe deg praksis og kontakter underveis, slik at noen vet at du duger til noe. Det er ikke så mange som ansetter teoretikere uten noe å vise til nå for tiden. Og bare for å være på den sikre siden, ikke et vondt ord om siv.ing./master, jeg har selv studert både ved ifi.uio og hist etter endt ingeniørutdanning. Vil med det samme også nevne at det neppe er noen vits i å betale i dyre dommer for å gå på private IT-høgskoler, du får ca. det samme ved en offentlig høyskole. Innlegget mitt var satt litt på spissen, men poenget mitt er at skal du utdanne deg innen IT så MÅ du ha det lille ekstra. Det hjelper ikke å være en i mengden... Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Jeg er enig i at det er mulig å bygge på videre på en ingeniørutdanning, men hvorfor ikke starte med mastergrad fra starten av? Det er jo det du gjør! Det finnes 4-5 høgskoler i norge som tilbyr mastergrad innen IT! Det er jo akkurat det samme du gjør når du begynner på universitetet, du starter på et studium som KAN gi en mastergrad (300 studiepoeng). En mastergrad tatt på høgskole er av samme størrelse og omfang (180 + 120 studiepoeng), selv om den er lagt opp på en litt annen måte og er litt mer standardisert. Du har en haug med alternativer og kan spesialisere deg innen mange felt. Dessuten kan du kalle deg høgskoleingeniør eller siv.ing :-) edit: mente 300 studiepoeng Endret 15. mars 2004 av erikindre Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg går nå siv.ing datateknikk på NTNU i trondheim. Dette er utvilsomt den mest prestisjetunge utdannelsen innen IT man kan ta i Norge. Denne skolen har et omdømme blant bedrifter andre høyskoler/universitet kan se langt etter. Hvis du er ute etter å stå først i køen, er dette veien å gå. Skolen er knallhard, men så er man da også nesten garantert jobb når man er ferdig. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg er enig i at det er mulig å bygge på videre på en ingeniørutdanning, men hvorfor ikke starte med mastergrad fra starten av? Det er jo det du gjør! Det finnes 4-5 høgskoler i norge som tilbyr mastergrad innen IT! Det er jo akkurat det samme du gjør når du begynner på universitetet, du starter på et studium som KAN gi en mastergrad (300 stutudiepoeng). En mastergrad tatt på høgskole er av samme størrelse og omfang (180 + 120 studiepong), selv om den er lagt opp på en litt annen måte og er litt mer standardisert. Du har en haug med alternativer og kan spesialisere deg innen mange felt. Dessuten kan du kalle deg høgskoleingeniør eller siv.ing :-) edit: mente 300 studiepoeng Hmm, du har nok rett i det ja... Lenke til kommentar
joebush Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Eg trur det er lurt av folk å ta utdanning og få litt perspektiv. Jeg må si meg enig med det du sier her. Selv om jeg forstår at det er kanskje mange uten utdanning som har god peiling og kunnskap om forskjellige og at grader og sertifiseringer ikke er alt, så er det akkurat utdanningen (spesielt noe mer teoretisk) som får man til å tenke og forstå ting på en annen måte. Det er ofte folk uten utdanning eller sertifiseringer som sier at det ikke er noen vits i det. Men alle kan tjene på å utdype kunnskapene og evnene sine, slik de er bedre forberedt til å takle forskjellige oppgaver og utfordringer. Rett og slett, utdanning er bra for at man ikke skal være trangsyn mht problemløsning, for da har man bedre perspektiv. Dette lønner seg alltid! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Denne er jo så feilpostet at jeg får vondt i hjerterøttene Lenke til kommentar
MalvinP Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Utrolig mange gode raske svar her nå. Må si jeg heller litt mot ingeniør studie ved høyskolen. Mye grunnet ingeniør tittelen (les: tror denne tittelen sitter godt ute i arbeidslivet enda) Og spesielt når jeg leser at mann kan velge rettninger underveis og evt. bygge på med master. Virker og som det er et studie som er veldig tilrettelagt for studentene. Lenke til kommentar
MalvinP Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Denne er jo så feilpostet at jeg får vondt i hjerterøttene Beklager det . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå