laim_com Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 3 disker, alle WD SE. 2 stk 120 Gig 1 stk 160 Gig Problemet er som følger: Prøvde oppstart med alle diskene tilkoblet strøm. Prossesor viften tok et hopp i opppstarten, kjørte så for fullt. Oppstarten uteblir, skjermen er svart og ingenting skjer. Dette skjer ikke når jeg har 2 disker tilkoblet. Må jeg virkelig ha større strømforsyning? Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) Kan godt hende det. Har selv en 350w psu, 3disker kobla til, 4kab. vifter, lydkort, gfx kort, en cd brenner og et vanlig cd-rom kobla i uten problemer. Edit: når du booter opp, kan du se hva 12v linja ligger på? Endret 14. mars 2004 av Citizenx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 De fleste strømforsyninger kan levere 75W pr. splitt/krets, så forsøk evt å sette en av diskene på en annen kontakt som ikke kommer fra samme splitt. Regner med at du har sjekket at kabler til HD sitter bra og riktig. Jeg har fortsatt noen kabler uten "guide" Jeg har samme oppsett, og det fungerer fint på en 300W PSU. Lenke til kommentar
laim_com Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Har sjekket at alle kablene er koblet rett på diskene. Prøvde også å bytte strøm kabel, til ingen nytte... Citizenx: Jeg har overhode ingen kunnskaper om strøm, så når du sier 12v linje, vet jeg ikke hva som menes. Det jeg kan si, er at maskinen booter ikke. Absolutt ingenting skjer. Skjermen er svart (sjekket kablene), og lenger kommer jeg ikke. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 For min del har jeg erfart at hvis PSU'en ikke strekker til, kutter den ut en hd eller en cd-rom. Ikke de "vitale" delene. Hvis du kan kjøre to disker samtidig, uavhengig av hvilke disker det er, er det nok likevel PSU som er problemet. Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Høres mest ut som om at du ikke har master/slave settinger rett. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Høres mest ut som om at du ikke har master/slave settinger rett. Yup.... Letteste er å sette alle diskene til Cabel Select via jumperne, unntatt systemdisken, som burde være maaaaazzzter. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Disker bruker typisk mer når de starter opp enn ellers. Mener å huske at en "typisk" ide harddisk (av nesten alle størelser) trenger 20w oppstart, 7w idle, og 10-12 "operate". Det vil si at diskene dine trekker 25 watt mer under oppstart enn i bruk (det er av den grunn man f.eks setter scsi raid opp til å starte diskene en etter en, slik at man unngår at PSU kneler under oppstart). Hvis din PSU er i grenseland for hva den kan levere, kan det godt være at de ekstra 20 watt en ekstra HD trenger når du skrur på maskinen er nok til at det ikke fungerer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Høres mest ut som om at du ikke har master/slave settinger rett. Yup.... Letteste er å sette alle diskene til Cabel Select via jumperne, unntatt systemdisken, som burde være maaaaazzzter. Sjeldent en god ide å blande master/slave-instillinger, og cable-select om de er på samme kabel (ok, det går jo greit om du gjør det riktig, men allikevel..). Skjønner ikke hvorfor bootdisken skal være på master og ikke CS heller, aldri hatt noe problemer med cd. AtW Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har en 340 watt chieftec psu som jeg har et hk, xp 1600, skjermkort, 5 vifter, 512 mb ddr og ikke minst 12x200 gig på...sviver perfekt det... kommer kanskje litt an på hvilken psu det er og om det er noe kvalitet Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Det er nok ikke bare kvaliteten på strømforsyninger det er snakk om her, men det kan være tilfellet at strømforsyninga er stilt inn til å ikke akseptere mye overstrøm. Jeg har en Enhance 460W og en Chiftec 340W. På Enhance strømforsyninga er det to separat sikra linjer, en som forsyner hovedkortet (15 A) og en som forsyner resten (16 A). Denne strømforsyninga kutta ut etter få sekunder med Vapochill tilkoblet (denne bruker en kompressor med veldig høy startstrøm). Derimot hadde ikke Chiftec strømforsyninga noen problemer på dette området, 12 V-linja er på 15 A. Laska jeg de to 12 V linjene på Enhance strømforsyninga, hadde det ingen problemer med å starte med Vapoen tilkobla. Endret 15. mars 2004 av Kamerat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå