Gå til innhold

Cpu og minne overklokking

Oseantic

Anbefalte innlegg

eh....jeg får levert inn ramen og får pengene igjen vettu :thumbup:

Ja da stiller jo saken seg i et litt annet lys ;-)

OBS! du MÅ låse PCI/AGP til 33/66 når du klokker- ellers går PCI bussen kanakkas. Still gjerne også VDimm til max. dvs. 2.85 Volt. VCore har jeg selv hatt liten suksess med å stille på, har kun ført til mer varme hos meg, den bør under ingen omstendigheter settes over 1.7 Volt hvis du ikke liker lukten av nystekt CPU! AGP Volt kan settes til 1.6 eller 1.7.

timtowtdi

Er det noe farlig om at jeg har glemt å låse pci\agp busen en gang? klokket fsb bare til 260 en gang med cpu på 1.6 volt. Trur du det kan ha skjed noe med pci busen da?

Edit:skriveleif.

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OBS! du MÅ låse PCI/AGP til 33/66 når du klokker- ellers går PCI bussen kanakkas.

Er det noe farlig om at jeg har glemt å låse pci\agp busen en gang? klokket fsb bare til 260 en gang med 1.6 volt. Trur du det kan ha skjed noe med pci busen da?

Nei maskinvaren overlever som regel. Du har helt sikkert ikke ødelagt noe. Men hvis du ikke låser PCI/AGP får du som regel alvorlig problemer med å klokke maskinen.

Edit: Det eneste som er farlig for hardware er å sette CPU Volt (VCore) for høyt dvs. over ca. 1.7V = grillet CPU. Alle andre gale innstillinger fører bare til at BIOS resetter seg og du må gjøre alle innstillinger på nytt = Ingen skade skjedd.

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Men hvordan vet jeg f.eks om pci busen er ødelagt?

Har ingen pci kort i den.

Vel "ødelegge" er nok å ta litt hardt i. Sansynligvis blir det bare ustabilt tdlig når du prøver å overklokke.

Det er forresten en fordel å ikke ha noen PCI-kort om du velger å overklokke PCI-bussen. Da er det mindre ting som kan skape ustabiliteter. Men husk også at ofte er det mange ting på hovedkortet som er tilknyttet PCI-bussen selv om det ikke sitter i en egen PCI-port. F.eks er det mange integrerte ATA-kontrollere (f.eks promise), nettverkskort (Gbit-LAN) osv som bruker PCI-bussen. For høy klokking av PCI-bussen kan da gjøre at nettverkskortet ikke fungerer eller fungerer dårlig. ATA-kontrolleren kan også gi ustabile signaler og dermed sende feil data til hardidksen eller lese feil fra den. Det sies at elektronikken i harddisken kan bli permanent ødelagt på grunn av PCI-klokking, men det tror jeg er skjeldent noen opplever.

Lenke til kommentar
Men hvordan vet jeg f.eks om pci busen er ødelagt?

Har ingen pci kort i den.

Vel "ødelegge" er nok å ta litt hardt i. Sansynligvis blir det bare ustabilt tdlig når du prøver å overklokke.

Det er forresten en fordel å ikke ha noen PCI-kort om du velger å overklokke PCI-bussen. Da er det mindre ting som kan skape ustabiliteter. Men husk også at ofte er det mange ting på hovedkortet som er tilknyttet PCI-bussen selv om det ikke sitter i en egen PCI-port. F.eks er det mange integrerte ATA-kontrollere (f.eks promise), nettverkskort (Gbit-LAN) osv som bruker PCI-bussen. For høy klokking av PCI-bussen kan da gjøre at nettverkskortet ikke fungerer eller fungerer dårlig. ATA-kontrolleren kan også gi ustabile signaler og dermed sende feil data til hardidksen eller lese feil fra den. Det sies at elektronikken i harddisken kan bli permanent ødelagt på grunn av PCI-klokking, men det tror jeg er skjeldent noen opplever.

Ok! Da trenger jeg jalfal å ikke være bekymret av at den er ødelagt :)

Lenke til kommentar
Det eneste som er farlig for hardware er å sette CPU Volt (VCore) for høyt dvs. over ca. 1.7V = grillet CPU.

Den blir nok ikke grillet om du har brukbar kjøling, det er "SNDS" (Sudden Death Northwood Syndrom) som er problemet. Over 1,75v (Intel sier maks. 1,7 for at det skal være en sikkerhetsmargin) kan CPU-en plutselig dø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...