Gå til innhold

Cpu og minne overklokking

Oseantic

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan får jeg til at cpu og minne ikke kjører synkront med hverandre?

Har en 2.6c og Corsair TwinX 1024-3200LL og ramen kjører 266mhz vis jeg stiler fsb fra 200-215 så klokker ramen seg ned.Dette er på et Asusp4c800-e deluxe.

Snekker'n snakka med at det hva noe med at cpu og ram kjører synkront.

Trenger hjelp snarest.

Takker for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På mitt NF7-M (AMD) står det på CPU-menyen "CPU FSB/DRAM Ratio" der kan jeg velge mellom By SPD, Auto, 3/3, 3/4, 3/5 osv til 6/5, 6/6.

Velg to like tall der 1/1, 2/2, 3/3 osv.

Lykke til :thumbs:

hvorfor må jeg velge 2 like tall med hverandre?

Edit:Hva skjer da?

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg til at cpu og minne ikke kjører synkront med hverandre?

Det har du allerede klart..

Men jeg antar det var dette du ikke ville gjøre? I så fall må du inn i biosen og velge ram-hastigheten til å være lik FSB-hastigheten. Noen bioser viser dette som MHz, mens andre viser det som hastigheten i forhold til FSB. Dvs. at hvis du stiller inn RAM/FSB-forholdet til å være 1/1 så går de altså likt. Nå er tydeligvis dette stilt til 2/3. Altså hhv. RAM=133,33..MHz og FSB=200MHz.

Lenke til kommentar

På Asus P4C800 heter ratioene DRAM Frequency og kan settes til 266MHz (2:3 ratio), 320MHz (4:5 ratio) eller 400MHz (1:1 ratio).

Dvs. at hvis f.eks. FSB står til 240MHz og DRAM Frequency til 320MHz, så vil minnet kjøre på 240 x (4 / 5) = 192MHz.

timtowtdi

Lenke til kommentar
På Asus P4C800 heter ratioene DRAM Frequency og kan settes til 266MHz (2:3 ratio), 320MHz (4:5 ratio) eller 400MHz (1:1 ratio).

Dvs. at hvis f.eks. FSB står til 240MHz og DRAM Frequency til 320MHz, så vil minnet kjøre på 240 x (4 / 5) = 192MHz.

timtowtdi

Helt riktiktig :yes:

Lenke til kommentar

timtowtdi

Takker! men anbelfaler dere at jeg kanskje at jeg bytter i en annen corsair ram f.eks 3700 eller noe?

Skal overklokke en god del.

Lenke til kommentar

Tja... hvis du skal overklokke en god del, f.eks. til 3.5GHz, så må FSB settes til 270MHz (13x270=3500).

Det er ikke mye minne som takler en slik hastighet hvis vi snakker om 1:1 ratio, og det som finnes (PC4200) er dyrt og timingene er ikke gode.

Derfor er det meget aktuelt å bruke 4:5 ratio, minnefrekvensen er da 216MHz.

Jeg ville kjøpt PC3200/PC3500 med så lave timinger som mulig. Kanskje Geil eller OCZ.

timtowtdi

Lenke til kommentar
Tja... hvis du skal overklokke en god del, f.eks. til 3.5GHz, så må FSB settes til 270MHz (13x270=3500).

Det er ikke mye minne som takler en slik hastighet hvis vi snakker om 1:1 ratio, og det som finnes (PC4200) er dyrt og timingene er ikke gode.

Derfor er det meget aktuelt å bruke 4:5 ratio, minnefrekvensen er da 216MHz.

Jeg ville kjøpt PC3200/PC3500 med så lave timinger som mulig. Kanskje Geil eller OCZ.

timtowtdi

Jeg har tenkt å kjøpe på komplett, så det blir corsair da.

Har sett litt på ddr 4000 eller 3700 hvem av disse brikkene bør jeg kjøpe vis jeg skal overklokke en god del?

Edit: er det noen vits å bytte inn minne Twinx 3200LL brikker med en av disse to?

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar

Tja... det finnes visst en test som viser at 4:5 ratio med lave timings gir omtrent samme ytelse som 1:1 ved slappe timings.

Edit: http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm

Men hvor langt får du prosessoren din da? Det vil jo avgjøre hvilket minne som er det rette for deg! Det kan du jo gjerne teste på forhånd!

Må si at jeg også blir litt overrasket over at din lojalitet til Komplett er så stor at du lar deres vareutvalg avgjøre hvilke brikker som er aktuelle for deg! Ikke dermed sagt at Komplett/Corsair nødvendigvis er noe dårlig valg altså!

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Tja... det finnes visst en test som viser at 4:5 ratio med lave timings gir omtrent samme ytelse som 1:1 ved slappe timings.

Edit: http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm

Men hvor langt får du prosessoren din da? Det vil jo avgjøre hvilket minne som er det rette for deg! Det kan du jo gjerne teste på forhånd!

Må si at jeg også blir litt overrasket over at din lojalitet til Komplett er så stor at du lar deres vareutvalg avgjøre hvilke brikker som er aktuelle for deg! Ikke dermed sagt at Komplett/Corsair nødvendigvis er noe dårlig valg altså!

timtowtdi

fikk min 2.6c opp i 3.57 men med tt sparks7+ på full hastighet ble det litt varmt.

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg ville beholdt LL brikkene og kjørt de på 4:5, iallefall hvis de klarer i nærheten av 216MHz som i eksempelet jeg ga over her...

Ville heller investert i vannkjøling da hvis CPU blir varm, den kan du jo ta med deg videre til fremtidige maskiner også...

timtowtdi

Lenke til kommentar

Foresten satte fsb på 260 hadde agp\pci på auto og 1.60volt på cpu men pc'en ville ikke starte fikk den opp i 250fsb men da kjørte ramen bare 200mhz.Den ville ikke mere.

Så jeg trur jeg ombestemer meg og går for et par Corsair TwinX 1024-3700 vis de er noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Bortkastede penger spør du meg, når du allerede har god LL-RAM. Jeg sier ikke at det ikke kan gi bedre ytelse, men jeg ville heller brukt pengene på noe annet!

eh....jeg får levert inn ramen og får pengene igjen vettu :thumbup:

Edit:De sa på komplett at jeg kunne bytte det inn i en annen type ram vis de ikke passet helt til mitt hovedkort.Og det gjør de jo ikke...må stille inn timings og sånt selv.

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar
eh....jeg får levert inn ramen og får pengene igjen vettu :thumbup:

Ja da stiller jo saken seg i et litt annet lys ;-)

Kanskje disse brikkene er gode: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

Ville ikke gått høyere enn PC3500 da PC3700 kun blir aktuelt hvis du skal klokke til FSB 290 og over ([email protected] CPU) med 4:5 ratio vel å merke.

Skal du bruke 1:1 ratio på FSB noe særlig over 250 må du opp på PC4400 RAM. Fordelen er at du kan bruke PAT på 1:1 ratio da! Tror ikke det er verdt prisforskjellen! Men hvis du er stinn av gryn kan det jo være et artig eksperiment ;-)

OBS! du MÅ låse PCI/AGP til 33/66 når du klokker- ellers går PCI bussen kanakkas. Still gjerne også VDimm til max. dvs. 2.85 Volt. VCore har jeg selv hatt liten suksess med å stille på, har kun ført til mer varme hos meg, den bør under ingen omstendigheter settes over 1.7 Volt hvis du ikke liker lukten av nystekt CPU! AGP Volt kan settes til 1.6 eller 1.7.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...