Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ledningslegging

tore-

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kunne tipse meg ang. plassering av ledninger. Dette er en russebil, en chev. beauville, 87 modell. 3+2+2 seter.

Lurer på om det er noe spesielt jeg må tenke på utenom dette:

• Ikke krysse eller ligge nærmt lyd og strømkabel.
  • Batteri og nærmeste sikring: max 45 cm
  • Kondensator ledning må ha sikring
  • Jorde skikkelig
  • Feste alt skikkelig, passe på at kabler ikke ligger i skarpe kanter.
  • Ikke blokkere luftstrøm til forsterker

Slik som dette var forsterkeren plassert før

Her ser dere også hvor 2 av 4 6x9"ere var plassert. De to andre er også plassert slik bare rett ved siden av.

aba.thumb.jpg

Slik ser bilen ut.

Hovedproblemet er jo strømkabelen, den er stor og mektig, vanskelig å plassere den uten at det vises. Forslag til kabelplassering? Inni veggene er jo selvsagt mulig, men eneste problem da er å få strømmen fra førerhuset og inn i veggen uten at den er synlig. Vil helst ikke tråkke den i biter, russ klarer det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha lagt en fiberplate på gulvet, og trukket denne med gulvteppe eller lignende. Kabler o.l. kan legges under platen. På denne måten skjules alle kabler, i tilegg til at de er godt beskyttet. Forsterkeren kan skrues fast under setet, med en plate forran, slik at forsterkeren er beskyttet for diverse føtter.

Lykke til!v :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ville ha lagt en fiberplate på gulvet, og trukket denne med gulvteppe eller lignende. Kabler o.l. kan legges under platen. På denne måten skjules alle kabler, i tilegg til at de er godt beskyttet. Forsterkeren kan skrues fast under setet, med en plate forran, slik at forsterkeren er beskyttet for diverse føtter.

Vi har allerede lagt beverpanel i gulvet, og holder på med å kutte å legge til teppe atm.

Min tanke er at under gulvet legges strøm og RCA kabler, for dette er jo kabler som alltid er nødvendig å ha, og trengs ikke å flyttes med mindre forsterkeren flyttes. Så over gulvet strekkes høytallerledning rett i veggen fra forsterker, bruker en list for å beskytte kablene og skjule de.

Må bare passe på å ha RC kablene og strømkabelen i hver sin rille, bare håper det er stor nok avstand.

Høres det ut som en ok løsning eller?

Og så et teit spørsmål, sikringsboks? Hvor er det best og plassere denne, og hva skal kobles til denne? Har ikke lest så mye om dette....

Lenke til kommentar

Vi har allerede lagt beverpanel i gulvet, og holder på med å kutte å legge til teppe atm.

Min tanke er at under gulvet legges strøm og RCA kabler, for dette er jo kabler som alltid er nødvendig å ha, og trengs ikke å flyttes med mindre forsterkeren flyttes. Så over gulvet strekkes høytallerledning rett i veggen fra forsterker, bruker en list for å beskytte kablene og skjule de.

Må bare passe på å ha RC kablene og strømkabelen i hver sin rille, bare håper det er stor nok avstand.

Høres det ut som en ok løsning eller?

Og så et teit spørsmål, sikringsboks? Hvor er det best og plassere denne, og hva skal kobles til denne? Har ikke lest så mye om dette....

Når du skal bruke sikringsboks, er det greit å koble ledningen fra batteriet til denne. Husk at ledningen skal være sikret nære batteriet, helst mye nærmere enn 45cm. Det er langt...jeg har ca 15cm ;)

Alt utstyret du skal koble til som går på 12V kobler du til sikringsboksen. Det er greiest å kjøpe en AGU-boks med 4 utganger. De har som oftest 21mm2 inngang og 4stk 8-10mm2 utganger. Her kobler du til forsterkere, cd-skifter, kondensator etc. Både Biltema og Torshov fører disse, grei nok kvalitet til en grei penge. (ca 80kr+) Kjøp med unbraco-skruer, IKKE hylselåsing!!!

Det heter seg at alt utstyr skal være sikret. Hvis du f.eks skal koble om noe på forsterkeren bør du fjerne spenningen på den. Da er det nok å bare ta ut sikringen som likevel er like i nærheten :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...