Gå til innhold

59 -62 celsius på cpu!


larsipan

Anbefalte innlegg

Ved vanlig "grei" bruk kommer temp. opp i 59-62 C`. i følge speedfan.

Er ikke dette unormalt høyt?

specs:

---Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

Kabinett m/340W AX-01SL-D P4 / AMD

---Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR

VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0, Retail

---AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) prosessor

---EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A

opp til 1,4 GHz, samt XP2100+

 

er det vifta som er ræva?`? hva anbefaler dere??

skal gjerne bruke pc`en til hjemmekino bruk, og vil ha en "stille" pc...

ikke noe fance som vannkjling, men kom med forslag til nye vifter.. kjølepasta.. ny strømforsyning osv... alt skal være så stille, men dog til en rimelig pris om mulig:)...

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samme måling!...ca!...

Hk har egentlig en mulighet for viftestyring...Q-fan ,men siden tempen alltid har vært så høy vil den ikke forandre vifte hastigheten til annet en maks hele tiden, og det bråker SINNSYKT... bytta vifte-strømuttak slik at jeg kunne bruke speedfan (speedfan kunne ikke bruke den original vifta strøm uttaket grunnet q-fan funksjonen), regulerte ned hastigheten og vips, helt stille (bortsett fra bråkete strømforsyning) men tempen nærmet seg kjat 70 grader!!! hehe ikke bra det her--- er så dritt lei av å se på dvd med det evindelige suset fra pcen!! trenger gode tips:)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig. Problemet ditt er følgende: Det er en Xp med palomino-kjerne. Disse utvikler voldsomme mengder med varme. Jeg hadde selv en Palomino 1800, og brukte en slik en Frostbite-kjøler på denne. Som regel endte jeg opp på 53 grader ennå viften gikk på full dreis. Etter et par uhell med vifte som ikke startet osv døde CPUen min, og jeg kjøpte meg en XP Thorton 2400. Denne ligger og sviver på 37 grader nå for tiden. Riktignok har den fått en ekstra vifte i kabinettet, men dette skal ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar
Ved vanlig "grei" bruk kommer temp. opp i 59-62 C`. i følge speedfan.

Er ikke dette unormalt høyt?

specs:

---Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

Kabinett m/340W AX-01SL-D P4 / AMD

---Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR

VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0, Retail

---AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) prosessor

---EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A

opp til 1,4 GHz, samt XP2100+

 

er det vifta som er ræva?`? hva anbefaler dere??

skal gjerne bruke pc`en til hjemmekino bruk, og vil ha en "stille" pc...

ikke noe fance som vannkjling, men kom med forslag til nye vifter.. kjølepasta.. ny strømforsyning osv... alt skal være så stille, men dog til en rimelig pris om mulig:)...

 

takker for all hjelp

Det er litt i overkant ja... jeg har Dragon kabinettet jeg også... og AMD Athlon XP 2400+.... Min temp idle er på ca. 54-55 grader....

 

- legg på ny kjølepasta...

Lenke til kommentar
du kan jo skifte kjølepasta, kan hende noe støv e.l. har kommet mellom kjøleribben og cpu-dien...

Mener du at det har kommet etter hvert som tiden har gått? Det er vel ikke mulig...?

 

Jeg vil anbefale deg å blåse ren kjøleren for støv, og legge på et nytt lag med Artic Silver 5 kjølepasta, eller en annen som er av bra kvalitet.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig. Problemet ditt er følgende: Det er en Xp med palomino-kjerne. Disse utvikler voldsomme mengder med varme. Jeg hadde selv en Palomino 1800, og brukte en slik en Frostbite-kjøler på denne. Som regel endte jeg opp på 53 grader ennå viften gikk på full dreis. Etter et par uhell med vifte som ikke startet osv døde CPUen min, og jeg kjøpte meg en XP Thorton 2400. Denne ligger og sviver på 37 grader nå for tiden. Riktignok har den fått en ekstra vifte i kabinettet, men dette skal ikke ha så mye å si.

Hehe... Den kabinett viften har tydeligvis mye og si: Thorton prosessoren din utvikler nemlig to watt mer varme enn den du hadde før... :phttp://users.erols.com/chare/elec.htm

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har omtrent samme problem som trådstarter. Jeg har:

 

Athlon XP 1800+ Palomino

Asus A7V333

Chieftech Matrix medium tower

GlacialTech Igloo2320 (Opp til XP2600+)

 

Jeg brukte pastaen som satt på kjøleren da den kom.

 

BIOS sier at CPU-termeraturen er 69.5 grader Celsius.

 

Har hatt PC'en i ca 1.75 år, og den har aldri vært ustabil. Men jeg har kanskje ikke stresset den så veldig.

 

Jeg hadde tenkt at maskina skulle leve en del år til (f.eks som foreldre-PC). Hva er egentlig anbefalt temperaturnivå?

 

Jeg kan tenke meg flere mulige tiltak, men det hadde vært flott om noen kjøleeksperter kunne fortelle meg hvilket tiltak de tror kan fikse biffen med minst mulig arbeid og utlegg.

Endret av masmasmas
Lenke til kommentar

tror dere SERIØST at det er kjølepastaen som er problemet!?!?!?

1. er den kjøleren en av de svakere på markedet...

2. for det andre kan du kjøpe kabinett vifter som tilfører og suger ut luft av kabinettet.

3. monitor programmene som følger med hk'et ditt er som regel ikke helt presise... har hørt om folk som har hatt opptil 10*C feil...

 

Tips:

1. kjøp ny kjøler (f.eks silent twin siden du vil ha en som støyer lite men kjøler bra)

2. kjøp kabinettvifter (f.eks papst 12dba viftene siden du vil ha en stille pc. en eller to forran som suger inn og to bak som suger ut.)

3. du kan kjøpe vannkjøling... og oppgradere pc'en samtidig så du får noe som kanskje kan takle noen av de nyere spillene :p

4. du kan EVENTULT underklokke cpu'en din... men siden du alerede har en treig cpu er vel dette neppe et alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg har omtrent samme problem som trådstarter. Jeg har:

 

Athlon XP 1800+ Palomino

Asus A7V333

Samme hovedkort også. En skal jo ikke se bort i fra at det er selve hovedkortet som har svakheter med å vise riktig temp. Desverre er ikke det like lett å sjekke uten å ha litt verktøy for hånden.

 

Du har og en Palomino, som etter sigende skal være mye varmere enn en del kjappere CPUer. Spesifikasjonene sier jo at denne skal utvikle mindre Watt enn f.eks. den CPUen jeg har, men det kommer vel an på "kjernestørrelsen" (er ikke helt sikker på hva den klumpen kalles)

 

Kanskje noen vet noe om størrelsen på kjerne på Palomino vs Thorton.

 

Og hvordan er det med kabinettviftene til siste taler? Det sies at dette har mye å gjøre for en viss temperaturendring.

Lenke til kommentar
Og hvordan er det med kabinettviftene til siste taler? Det sies at dette har mye å gjøre for en viss temperaturendring.

De finnes ikke.

 

Så hva ville være lurest av

 

1) Kjøpe kabinettvifte < 300 kr

 

2) Kjøpe ny prosessorvifte < 300 kr

 

3) Kjøpe ny pasta < 300 kr

 

4) Evt. annet tiltak < 300 kr

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Har det streifet noen at kjøleren faktisk kan være montert feil? altså en brukerfeil? En Palomino utvikler ikke så mye varme, har selv hatt en med en ikke så altfor bra kjøler, holdt 45 grader.

 

Just my 2 cents.... :roll:

En Palomino utvikler så mye varme ja. Hadde en XP1800 selv og den lå tett oppunder 70 grader når den jobba hardt ei stund. Nå skal det jo dog nevnes at det var en hel familie med hybelkaniner som hadde søkt tilflukt mellom kjøleribbene :)

 

Jeg tviler dessuten på at en Palomino med en dårlig kjøler holder 45 grader load.

Lenke til kommentar
Har det streifet noen at kjøleren faktisk kan være montert feil? altså en brukerfeil? En Palomino utvikler ikke så mye varme, har selv hatt en med en ikke så altfor bra kjøler, holdt 45 grader.

 

Just my 2 cents....  :roll:

En Palomino utvikler så mye varme ja. Hadde en XP1800 selv og den lå tett oppunder 70 grader når den jobba hardt ei stund. Nå skal det jo dog nevnes at det var en hel familie med hybelkaniner som hadde søkt tilflukt mellom kjøleribbene :)

 

Jeg tviler dessuten på at en Palomino med en dårlig kjøler holder 45 grader load.

Hehe, tvil i vei du....

 

Grunnen til at du hadde 70 grader var nettopp at disse hybelkaninene okkuperte kjøleribba, men du forteller ikke noe om hvor mye den lå på uten de :roll:

 

Come on, 45 grader idle, er det mye m.t.p. at jeg har god gjennomtrekk i kabinettet mitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...