Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste i et emne lengre ned på side om PC330 og stillbilder, men ble ikke klok på dette.

Derfor, til kritikerne, hva er galt med stillbildene tatt med et DV- kamera.

Når oppløsningen er bedre enn 3 megapixel må det da være andre ting som gjør at bildene ikke holder mål. Nå mener jeg selvfølgelig med sammenligbare kompakte digitalkamera til en rundt 2500-3000,-.

Vet noen om linker til bilder tatt av PC 330, slik at man kan prøve å gjøre seg opp en mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en test på dvspot der stillbilder var lagt ut.

Jeg ser at det gir en helt grei ”point ´n shoot” kvalitet, lik mange av de mindre digitalkameraene.

Men kontrasten i bildene var rar, litt blury.

I 10x15 format er dette helt OK, jeg tror ikke de bør blåses for mye opp.

Jeg var å sjekket dette kameraet ut i dag, en virkelig fin sak. :thumbup:

Det blir muligens dette jeg faller ned på, da er det greit å vite at man kan bruke stillbildefunksjonen, når man ikke gidder å drasse med seg hele arsenalet.

Lenke til kommentar

Når man kjøper digitalt videokamera, så er det først å fremst for å filme, ikke sant? Og da er videokvaliteten viktigere enn stillbildekvaliteten? Ja! Det som er problemet er, at jo flere megapixler du kan få på stillbildene, jo tettere sitter pixlene på bildebrikken. Det fører til mer støy, også på videobildet, selv om dette kun bruker oppløsningen 720x576. For den bruker jo noen av de samme pixlene. Og jo tettere pixlene sitter, og jo mindre de er, jo dårligere kvalitet får du på videobildet.

Så skal man ha ett videokamera med best mulig bildekvalitet, bør man styre klar av videokamera med høy oppløsning på stillbildene... noe som ikke har noe for seg uansett (dårlig kvalitet uansett hvor mange pixler du har), ettersom ett videokamera ikke er laget for stillbilder i utgangspunktet. Det er det samme med digitale stillbildekamera... de er laget for stillbilder, og videofunksjonen er derfor dårlig.

Lenke til kommentar

Interessant Afseth.

Hvis jeg forstår deg rett så har dette kameraet redusert videokvalitet fordi Sony har trykket inn en 3,3mp CCD-brikke.

Og ettersom man benytter samme brikken både video og stillbilder vil også støyen øke på videoopptakene.

Dette ønsker jeg ikke, man kjøper et videokamera for å få best mulige filmopptak, i alle fall i denne prisklassen.

Dersom tilleggsfunksjonen ødelegger for primærfunksjonen er jo dette totalt meningsløst.

Jeg takker for du gjorde meg oppmerksom på dette, jeg revurderer nå hele kamerakjøpet.

Man lære så lenge man har lever. :omg:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...