Gå til innhold

Høyttaler kasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elementer:

 

 

front elementer:

 

 

Boss RIP16 -> 6.5" 2-Way Component Speakers

 

 

Rear elementer:

 

 

Boss RIP15 -> 5.25" 2-Way Component Speakers

 

 

Center elementer:

 

 

Boss AVA6955 -> 6"x9" 2-Way Speaker

 

 

Bass element:

 

 

Boss SS-12 ( uten kasse )

 

 

Info

 

 

12" Single Sealed Enclosure

• One 12" Subwoofers

• Power handling: 800 watts

 

 

Dette var ifoen om elementene, men angående kassene ønsker jeg at de skal se stilige ut siden de skal stå i stuen...

 

 

Håper dette oppklarte en god del ting...

 

 

Takk for svar (=

Endret av Errae
Lenke til kommentar

Hei Errae

 

Var ikke en så dum ide dette, hvis du er sånn halvveis god til å bygge da, og har en god forsterker til å drive dette ;)

 

Problemet er, for å bygge kasser til elementene bør, eller må man nesten ha Thiele/Small parametrene <-- hvis du lurer på hva d er er d bare å google..

 

Uansett disse sto ikke oppført på boss sin hjemmeside, hverken for 12" eller de andre.

 

Ting som er viktige når du bygger kasser er at du bruker "tungt" materiale (spon, MDF, finer) i passe tykkelse (12 - 20 mm på høyttalerne, 22 - -> mm på subben) og er flink til å bruke avstivere i kassene (for å forhindre resonans)

Du må oxo huske å kle sidene med dempematerile f.eks. glava, eller skumgummi (flere vil sikkert krangle på den siste ;) )

Du vil vell oxo ha fine kasser?? d enkleste er å kle dem med svart filt (svart passer best inne) ellers kan du bygge dem med skrå kanter (vanskelig) og lakke dem med pianolakk. Eller bygge dem i spon, MDF og kle dem med finer for så å klarlakke dem, mulighetene er mange....

 

Tror jeg vil anbefale lukkete kasser til høyttalerne dine (ikke suben) fordi det er rett å slett det enkleste med tanke på at du ikke har T/S parametrene til disse (og du neppe vil få tak i dem) :roll: Vil tippe du kan bruke en

8-12 L til de 5.25"

10-18 L til 6.5"

13-18 L til 6x9" dine

men husk på dette er __veeeeeldig__ ca tall som du ikke må ta 100%

 

Med så små kasser vil de ikke gjengi særlig mye bass i d hele og d store, med d er oxo litt av poenget, for da slipper du sannsynligvis å få HØYE kasseresonaser rundt omkring i bassområdet. Til høyttalerne vil du helst ha en flat fin kurve hra 20000 Hz til sirkus 100 Hz

 

Kassestørrelsen er faktoren som teller mest, det er aller mest kritisk (særlig i ditt tilfelle) at subben får rett kasse.

Du vil sikkert helst ha dypest mulig bass fra suben din, dette vil du enklest få med en bassrefleks-løsning, men du må nesten ha T/S for å få til dette, da kan vi regne ut hvor stor kassen blir, og hvor langt røret må være. Jeg vil anbefale deg å sende en mail til Boss og spør hva disse T/S parameterne er på, produsenter pleier å være greie med slikt :)

 

Det "JonasGab" sier her tror jeg ikke stemmer helt, en bandpass kasse er en kasse hvor elementet er inni, og ene siden av elementet er i en lukket kasse mens den andre er i en bassrefleks løsning --> Se her info om kasser +++

 

...huff d ble en lang post.... :mrgreen:

Endret av ThoooR
Lenke til kommentar

"Bandpass" er et begrep mest brukt omkring subwoofere med basselementet montert inne i kassen og hvor filtrering (lavpass og høypassdelen) skjer akustisk, dvs. uten bruk av delefilter. Men som allerede antydet vil dermed også en mellomtone i en tre-veis system også være bandpass ved at den har en lavpass og høypass delefilter.

 

Thiele/Small parametrene er et must dersom man skal utnytte potensialet i elementene optimalt, så det er er fordel om du kunne få disse parametrene fra produsenten eller distributør.

 

Dersom du ikke får tak i disse parametrene, er det en mulighet å få disse målt selv. Det kreves litt utstyr og litt innsikt i hva man driver med. Flere selvbygg høyttalerbøker har emner om testing av elementer, kasse og filter.

 

Som nevnt her tidligere, er såkalte trykkammer høyttalere (sealed box) mindre følsom for "feil" i beregning av kassestørrelse. Åpen "baffle" løsninger kan derimot også være alternativ til høyttalerkasse i mellomtone/diskant området.

 

Hvis man går for en kasseløsning, vil jeg imidlertid tilrå at kassen bygges mye større enn det ThoooR antyder, kanskje minst dobbelt eller tre-dobbelt opp. Det begrunner jeg med at det vil være enklere å minske kassevolument etterpå enn å øke det. Man kan minske kassevolumet etterpå gjennom flere avstivninger, veggplater eller lignende i selve kabinettet. Dessuten vil "små" volum være mere følsom for endring i gjengivelsen av bassen mht til kassevolum enn større kasser(større forskjell på fra 10 til 20 liter enn fra 50 til 60 liter kassevolum).

 

Subwoofer kan også være av trykkammertypen. Det går an å satse på hjørneplassering.

 

Utformingen av kassen gir muligheter til å utfordre kreativiteten. Tommelfingelregler her: tykke og resonsfrie kabinettvegger, avstivninger inne i kabinettet, assymetrisk utforming av kassen med aller helst ingen paralelle flater.

 

Mine DIY er lakkert i sort. Har levd med dem i ca 15 år. Svart er imidlertid svært synlig for husstøv. Har nå seriøse planer om finering i beiset bjørk.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Har man ikke målinger på elementenes impedanskurve (datablad) eller kjenner elementenes impendans ved tenkt delingsfrekvens, kan delefilteret bli en skikkelig flaskehals, særlig i mellomtone/diskantområdet.

 

En løsning er selvsagt elektroniske delefilter (=dyrt), men også å kjøpe forsterkere med innebygd eletronisk delefilter. Eltek selger bla. passive universal delefiltre, elektroniske delefiltre og forsterkere med innebygde elektroniske delefilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...