Gå til innhold

Karl Marx og den kommunistiske tanken

Anbefalte innlegg

Har du noen gang hørt om noen med foreldre med høy utdannelse som har tatt en vanelig arbeider utdannelse?

Ja. Faktisk er det vanlig å si at om man har vellykkede foreldre er det vanskeligere å bli vellykket selv. Det går i generasjoner. Men det er selvfølgelig like mye sprøyt som at alle med høy utdannelse har bare unger med høy utdannelse.

Tull

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi som ikke tror at barn med rike og velutdannede foreldre får gode karakterer selv. Her er beviset.

Og som kjent bor de rikeste i Oslo på vestkanten. Er det ikke rart at det er vestkanten som får best karakterer og østkanten de dårligste (Beviset er her ). De som benekter arv og miljø har ikke fulgt med i naturfag timen. Er dette et rettferdig samfunn?

Men elevene tror ikke nødvendigvis høyt utdannede foreldre betyr høye karakterer, slik forskerne ved Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har funnet.

Fra VG.no

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Tull

Fram til nå var dette en usedvanlig bra tråd.

Det var og er en bra tråd. Det var kanskje litt spam, men sant allikevel. Det finnes jo masser av beviser osv. Derfor trengte jeg ikke å utbrodere noe mer.

Så klart får ikke ALLE barn med høyt utdannete foreldre, men det er nesten bare i unntakstilfeller det ikke skjer.

Lenke til kommentar

Det har jo ingen hensikt å dvelle på det greiene der da. Det blir jo flisespikkeri; alle vet og er enige om at barn som blir født rike med vellykede foreldre i dagens samfunn har lettere for å selv bli vellykkede.

Spørsmålet som er mye mer interessant er hvorvidt dette er rettferdig? Bør det være slik at man blir født med ulike muligheter?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde bare å bevise at arv og miljø eksisterer. Aalle kan ikke få en topp jobb hvis de vil og jobber hardt. Ikke alle som har en "dårlig" jobb er snyltere. Derfor fortjener ikke de lavere lønn. Det er faktisk ganske hardt å jobbe i mange av de "dårlige" jobbene (ja, jeg snakker av erfaring. Jeg jobbet fra fra 7-4 for 68kr i timen. Med å male pumpehus i solsteika i sommer. Er det mindre viktig enn å være toppsjef?. Den jobben må også bli gjort )

Jeg må bare legge til at den beste skolen i Oslo hadde snitt på 4,9 og den dårligste hadde ca. 2,0. Det er en temmelig stor differanse. I min by Kongsberg. Hvor det egentlig ikke er så stor klasse forskjell på hvor folk bor så var differansen på max 0,4. Men også der fikk elevene som kom fra strøk med mest velutdannede foreldre som fikk best karakterer.

Lenke til kommentar
Jeg må bare legge til at den beste skolen i Oslo hadde snitt på 4,9 og den dårligste hadde ca. 2,0.

Nei så stort tror jeg det ikke var. 2,0 i snitt på en skole er helt usannssynlig dårlig. Tror det var Sutiljelma skole eller noe sånt som var landets dårligste med 3,08. Orker ikke finne kilder.

Endret av fthomassen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Karaktersystemet er langt fra optimalt med tanke på å bedømme en elevs kunnskaper og ferdigheter. Alle lærere har forskjellige preferanser, vurderingsmetoder og krav. Dette merker man godt på vgs. i Oslo (fritt skolevalg, karakterene gir grunnlaget for hvor man kommer inn) når folk fra alle byens skoler møtes. Sekser-eleven fra 'Skole 1' blir firerelev, mens firereleven fra 'Skole 2' får toppkarakterer - og det skyldes ikke bare mangel på motivasjon for førstnevnte. Off-topic, uff.

Lenke til kommentar

For det første: skolene i oslo måler ikke snitt, men POENG.

Derav alle fag (utenom unntakene jeg nevner) legges sammen.

Unntak:

Norsk skrift. og muntl. legges sammen (f.eks 4+5/2 = 4,5)

Samme gjelder andre språkfag, valgfag teller ikke på skoleinntaket. I tilleg kommer eksamen med i regnestykket. F.eks vil en matte-eksamen på 5, trekke opp en 4'er i matte til 4,5 poeng.

Får man KUN 5'ere (5 i snitt), ender man opp på 55 poeng. Kun 6'ere: 66 poeng. osv.

Høyeste inntakskrav i fjort var 55 poeng (Oslo katedralskole), med en gjennomsnittspoengsum på 58,5 poeng blandt søkerene.

Det var dagens info.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Nei, høy utdannelse blant foreldre eller grad av formue bør ikke ha noe å si - mulighetene burde være like for alle. Desverre er det nok ikke helt slik. Høy utdannelse legger jeg særlig vekt på i dette spørsmålet - formue er overhodet ikke like viktig - i de rikeste familiene der foreldrenes jetset-liv går utover barna, og barna sendes på dyre privatskoler, ender tvert imot gjerne i det motsatte. Barna gir blaffen i utdannelse: "Hva skal jeg med det, som har en hel pengesekk i vente om noen år?".

Tilgang på informasjon er det viktige. Den som har en relativt stor bokhylle hjemme, følger med i media, og holder seg oppdatert, burde ha en relativt god oversikt. Sosial kontakt er også viktig. Samtale mellom mennesker. Uten det kommer man ikke langt: en kan gjerne grave nesa si nedi en bokstabel gjennom noen år - av det blir man vel mer fjern, enn oppegående. Variasjon er altså svært viktig.

Kort oppsummert - man er ikke avhengig av en kjempeformue, det kan igrunn få en moteffekt - men man er avhengig av å ha nok penger til å kunne kjøpe nødvendige bøker, og ha tilgang på medier, enten det måtte være radio, TV, aviser eller ikke minst internett.

Lenke til kommentar
For det første: skolene i oslo måler ikke snitt, men POENG.

Derav alle fag (utenom unntakene jeg nevner) legges sammen.

Unntak:

Norsk skrift. og muntl. legges sammen (f.eks 4+5/2 = 4,5)

Samme gjelder andre språkfag, valgfag teller ikke på skoleinntaket. I tilleg kommer eksamen med i regnestykket. F.eks vil en matte-eksamen på 5, trekke opp en 4'er i matte til 4,5 poeng.

Får man KUN 5'ere (5 i snitt), ender man opp på 55 poeng. Kun 6'ere: 66 poeng. osv.

Høyeste inntakskrav i fjort var 55 poeng (Oslo katedralskole), med en gjennomsnittspoengsum på 58,5 poeng blandt søkerene.

Det var dagens info.

Hva har dette med saken å gjøre? Er jo ikke noe stress å regne ut snitt uansett.

Lenke til kommentar
Kristelig Gymnasium, det er der Jokke går...

Går han på skolen min? :roll:

KG-ungdomskole har ikke inntakskrav, bare et skjema hvor gamlelærern din krysser av Orden: dårlig/god/bra eller noe sånt.

Er ikke så mye at man ikke kan ta seg råd til det, på KG.VGS kan alle som har gode nok karakterer i Oslo starte, alle har råd til d.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...